• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Mael

Kattstugan: Det är Stockholms Halvmara (17 september). Är lite skärrad faktiskt. Det känns gruvligt långt, men vem är jag att klaga efter Isolds bedrift.

Var precis inne på Garmins hemsida och såg att de snart släpper en Forerunner 610 (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=142&pID=84374) som ser väldigt trevlig ut. Undrar om man ska vänta in den kanske. Just nu springer jag med RunKeeper på iPhonen och det funkar ju bra, men jag gillar inte att ha den på armen och det blir lite jobbigt att hålla den i handen när jag intervalltränar och blir rejält svettig. Plus att batteriet inte håller för de riktigt långa passen... Lyxproblem

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • m o e

Ni är helt underbara på att peppa och stötta här inne. Foten läker och jag ger inte upp! Jag har haft stödskena på igår och idag och med den kan jag gå nästan hela normalt. Jag har överrörliga leder i hela kroppen och lätt för att snubbla och trampa snett. Men så här illa har jag nog inte stukat foten på flera år.

När jag nu väntar på att kunna träna igen så surfar jag efter träningsprylar istället. GPS-klocka och skor står på shoppinglistan. Jag vill åka och prova ut skor hos ett proffs för att se om jag tänker rätt med mina fötter och skor. Är det Löplabbet som gäller då eller Gå- och löpkliniken?

Jag har dessutom en fundering till att skaffa ett par "barfotaskor", typ Nike Free run eller MBT. De kanske kan vara ett bra komplement att använda för att träna upp mina instabila fotleder? Eller funkar det lika bra med balansboll och tåhävningar?

Jag vet att klockdiskussionen varit uppe tidigare. Jag vill ha en Garmin forerunner, men vet inte vilken modell. Den ska mäta puls och har bra GPS (de kanske är lika?). Helst ska den inte vara så stor, då jag är rätt tunn runt handlederna. Vilken är bäst och varför? Har ni köpt i Sverige eller utomlands? För min del lutar det åt Forerunner 410 eller 610. Är alla GPS-er inbyggda i klockan eller måste man ha fotpod till vissa modeller. Jag tycker det är svårt att hitta all info. Vet att fotpod finns som tillbehör om man vill använda klockan inomhus tex. Dessutom hittar jag dåligt med info om hur man överför data till datorn från klockan.

isold: Nu har jag läst hela berättelsen. Vilken härlig känsla det måste ha varit och vad jag blir imponerad. Springa 100 km liksom. Fast när jag simtränade som mest och var på ett läger så uppfyllde jag ett sånt där mål som man vill klara som simmare. Jag simmade "100*100" (en mil) på en träning. Alltså hundra stycken "hundringar". Det tog 2.45 timmar och i slutet av passet fick vi saft och choklad av tränarna.

Nu har vi två mirakelkillar!
  • isold2003

Jag måste komma med min åsikt om Garmins pulsklockor. Waimea gillar sin 405:a men jag gillar verkligen inte min! Kort batteritid är det största problemet, den räcker inte ens 6 tim trots att den ska det enl tillverkaren. Styrningen av klockan görs genom att dra med fingret på ramen = fungerar inte med blöta fingrar, när klockan är fuktig eller när det är kallt (frostigt på klockan). Är man dessutom vänsterhänt som jag och har klockan på höger arm så kommer ärmen åt det två knappar som finns och klockan får spel och drar extra batterier titt som tätt. Dessutom verkar jag ha fått ett måndagsex för min GPS visar mer än 10% för kort så fort jag inte är i öppet landskap. 310xt är större på armen men jag hade köpt den om jag hade valt själv. Har ingen koll på andra märken tyvärr.

• m o e

Finns det någon generell skillnad på de Garminklockor som heter 05 jämfört med de som heter 10?

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Kattstugan

Mae: aha, men då har du gott om tid på dig att träna! En massa härliga långpass i sommar så kommer det att gå som en dans i september

• Vilda Tiger

Ett kort egopass: Wiii! Jag sprang snabbare än jag nånsin gjort på gymets band idag; 10 km/h. Det är snabbt för mig. Orkade drygt 3 km, och tänkte försöka på mig på 4 km på torsdag, på gymet. Imorgon ska jag springa ute och är det fint väder drar jag iväg till Sisjön och tar 2.5;an två varv, så får vi se hur mkt jag orkar. Men då springer jag ju lite långsammare.

• IngvarIsbjorn

Hej på er, hoppar in här i tråden, om det är okej Glad
    Är löparbiten sedan några år tillbaka, sprang Stockholmsmaran förra året och i år blir det Göteborgsvarvet.
    Har tyvärr lyckats dra på mig ett löparknä, måste träna försiktigt och har lagt om löpstilen, så vi får se om jag pallrar mig runt.

Dagens pass blev 4 km snabbtempo + 2 km backträning, hårt men roligt!

• Göteborgstjej

Pust... Backintervall avklarad! Jag sprang en långsam, lånsam 2,5km uppvärmning, sen körde jag 8rep i backen. Mellan 1.40 och 1.45 tog varje repetition, men allra sista rep lyckades jag göra på 1.38. Gött! Bra så långt...
    Men... Har ont som f-n i vaden igen, det kanske var för ansträngande för just vaden med så mycket backe... SURT! Så nu sitter jag här med vaden i högläge, Voltaren insmord på den och kompressionsstrumpan på. Vad mer kan man göra? Vila, ja visst men jag hade ju hoppats att kunna "klara mig" från vila till 21 maj..

• Göteborgstjej
    Vilda Tiger skrev 2011-04-19 21:33:17 följande:
    Ett kort egopass: Wiii! Jag sprang snabbare än jag nånsin gjort på gymets band idag; 10 km/h. Det är snabbt för mig. Orkade drygt 3 km, och tänkte försöka på mig på 4 km på torsdag, på gymet. Imorgon ska jag springa ute och är det fint väder drar jag iväg till Sisjön och tar 2.5;an två varv, så får vi se hur mkt jag orkar. Men då springer jag ju lite långsammare.
    Bra kämpat! Snart fixar du hela 5an ska du se!
  • Mael

Kattstugan: Det är bara det att långpass ännu inte låter helt "härliga" i mina öron - men jag är peppad och det brukar räcka långt!

Vilda Tiger: BRA JOBB!!!

Götebrogstjej: Låter som ett skönt pass!! Men f-n så trist med vaden  - hoppas det är snabbt övergående.

För egen del blev det intervaller (på band) i går. 8 x 1+2 min intervall där de snabba intervallerna låg på 12-13 km/h (snabbt för mig) och vilan på 8-8,5 km/h (första vilominuten 8 och andra 8,5). Riktigt härligt, men sen fick jag vänta rätt länge på att ansiktet skulle återfå normal hudton Idag är vilodag, men jag promenerade ändå 5 km till jobbet i halvraskt tempo - morgonpromenader är ljuvliga!!

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
Svar på tråden Löpartråden 13