• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Kaya
    Waimea skrev 2011-04-18 10:28:53 följande:
    Moe: Näe, fy, stor kram till dig. Jag vet hur det känns...

Jag sprang 16 km igår, skitjobbigt var det. Trodde först att det berodde på att vi sprang i samma tempo som vanligt trots backar och terräng, men insåg när jag väl kom hem att det kan ha haft att göra med att jag lämnade blod i slutet av veckan. Det var precis som om jag hade tappat lite, lite i flås och jag var alls inte sjuk på något vis. Tror ni på min teori?

Kaya: Du är snart där igen, det är jag säker på. Kan inte svara på om din kosthållning påverkar, men du är en envis j-el, så det lär ju bara gå snabbare och snabbare 
    *älskar dig*
  • Kaya
    Kattstugan skrev 2011-04-18 08:13:46 följande:
    Kaya: diskussioner om löpning och LCHF finns t ex här: jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=15731. Har bara läst lite i början och slutet av diskussionen, men det verkar vara väldigt blandade åsikter som vanligt.
    Tack för tips! Jag vågar knappt läsa, är rädd att jag ska få FÖR mycket "bevis" som gör att jag måste tänka om när det gäller kosten... *hmÄ
  • Kaya
    Mael skrev 2011-04-18 10:07:05 följande:

Stor kram till dig Moe. Hoppas du fick en bra runda igår!

Kaya: Kämpa på!! har inte läst tråden Kattstugan sände, men det jag snappat upp var just att LCHF inte ska vara optimalt vid löpträning ... tror jag läste det i tidningen Topphälsa.

Jag hade träningsuppehåll i går, och ska köra lite styrka (kettlebells, så det blir lite puls också) idag. Såg att Sats börjat med Small Group training med inriktning bla på löpning och blev lite sugen. Finns inte tid i vår, men i höst, eller nästa år ska jag nog hoppa på en sån grupp ...

Tack! Jo jag har också hört det, att många tycker man ska "fylla på med kolhydrater" när man tränar, det är nog den vanligaste åsikten. Men sen har vi ju Björn Ferry... som hävdar att LCHF, eller åtminstone low-carb-kost, kan vara nog så bra bränsle när man tränar. Hmmm... vem ska man tro på, tro på... *nynnar*
  • Vilda Tiger

Isold
    Så roligt att få läsa mer om loppet! Igen - gud va duktig du är!

Moe
    Nämen! Näää, en ond fot på det här med?! Nu har du gjort ditt för i år tycker, jag nu får det vara bara glada dagar kvar för dig och din familj.

Jag sprang 3 km hemma hos min mamma i skogarna utanför Uddevalla idag. Det var UNDERB ART att springa på grusväg! Upp och ner, sväng hit och dit och det var så mkt lättare att lägga metrarna bakom sig än då jag springer här hemma på asfalt. Nu blev jag mer peppad att springa vid Sisjön här i Mölndal, för att se om jag kommer runt 5 km där!

• Annkris

Hoppade löpningen idag, men tog cykeln till gympapasset. 18 km dit, en timmes gympa, sen 18 km hem igen. Nu känner jag mig nöjd och glad. Imorgon blir det spring igen,

• Göteborgstjej
    higher skrev 2011-04-18 20:49:39 följande:
    Hej!

Jag tänkte köpa en puls klocka för att ha lite bättre koll på mina löppass... (el joggingpass). Känns som jag fastnat på en platå och tror då att detta kan vara ett bra hjälpmedel.

Vilken modell/märke skulle ni rekommendera? Vilka funktioner behöver man? Hur är Polar och Suuntos sändarbälten, bekväma? Annat att tänka på, alla tips mottages tacksamt.

Såg att Stadium har 20% rabatt nu och har tittat på dessa:
    www.stadium.se/sport/traning/.../polar-ft-60-...
    www.stadium.se/sport/traning/...0000/suunto-m...
    www.stadium.se/sport/traning/...03/suunto-m5-...
    www.stadium.se/sport/traning/.../suunto-t3-d-...

Eller en Garmin Forerunner?

Tack på förhand för en vägvisning i djungeln!
    Jag springer aldrig utan min Garmin Forerunner 305.  Inte för pulsgrejen mest utan för att den gör träningen så mkt roligare! (Säger jag som är värsta tävlingsmänniskan!) Att hela tiden se vilken hastighet jag håller, hur långt jag har sprungit motiverar mig något enormt! I princip kan man ju ställa in den hur man vill om man vill göra intervallpass och sånt. Sen kan man mata in sina resultat i datorn och föra statistik. Men frågan är ju om du är beredd att lägga den extra slanten?

I kväll blir det intervallpass - vet inte riktigt hur men jag vet att det kommer bli jobbigt! Kanske är det dags för ett backpass? När ni andra springer backpass - hur brant backe springer ni i ? Spelar det nån roll liksom? Kan backen bli för brant? Upp till mitt hus kan man komma från två håll - det ena hållet har en superbrant backe och det andra en inte riktigt lika brant. Hur ska man tänka?
  • Annkris
    higher skrev 2011-04-18 20:49:39 följande:
    Hej!

Jag tänkte köpa en puls klocka för att ha lite bättre koll på mina löppass... (el joggingpass). Känns som jag fastnat på en platå och tror då att detta kan vara ett bra hjälpmedel.

Vilken modell/märke skulle ni rekommendera? Vilka funktioner behöver man? Hur är Polar och Suuntos sändarbälten, bekväma? Annat att tänka på, alla tips mottages tacksamt.

Såg att Stadium har 20% rabatt nu och har tittat på dessa:
    www.stadium.se/sport/traning/.../polar-ft-60-...
    www.stadium.se/sport/traning/...0000/suunto-m...
    www.stadium.se/sport/traning/...03/suunto-m5-...
    www.stadium.se/sport/traning/.../suunto-t3-d-...

Eller en Garmin Forerunner?

Tack på förhand för en vägvisning i djungeln!
    Garmin Forerunner 305. Älskar den.
  • Mael

Jag är GRYMT imponerad Isold!!! Kul läsning.

Moe: Här kommer en extra kram.

Måste helt klart kika på den där Garmin 305:an. Har också tänkt köpa mig något så jag suger åt mig alla tips.

Nu har jag hastigt och lustigt anmält mig till halvmaran i höst så nu har jag onekligen ett mål. Passade på att anmäla mig till deras träningsgrupp också så nu blir det kvalitetsträning 15 torsdagskvällar i sommar. Det ska bli väldigt spännande.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Waimea

Göteborgstjej: Alla sorters backar är bra - välj den som känns mest trivsam för dagen.. Senast sprang jag i en relativt snäll backe, det är ditt tempo som avgör hur jobbigt det blir. Du kan ju växla lite, springa den snälla  backen några gånger och sen ta den branta ett par gånger. Växla lite känsla i löpningen, en intervall kan du ju försöka springa som på moln, lätt och luftigt för att sedan springa riktigt ilsket och bara pressa ner energin i backen i nästa. Hur gick passet, för övrigt?

Isold: Gud, så inspirerande du är!!!

Moe: Du verkar vara drabbad av lagen om allts jävlighet. Nu hoppas jag att det blir en bättre dag idag! Kram.

Jag har en Garmin forerunner 405 som jag är nöjd med, finns fina nätta 110:or (tror jag de heter), tycker min klocka och 305 är lite klumpig, men den är bra. Brukar kunna få konstiga värden på pulsen om klockan inte är fulladdad, bara.

• Kattstugan

Vilda tiger: ja visst är det mycket lättare att springa när man hittar en rolig runda

Bra pass Annkris!

Mae: vad kul, vad är det för halvmara?

Isold: hurra för dig, vad du är stark! Mycket imponerad

Jag springer alla möjliga varianter av backintervaller. Branta backar ser jag som en rolig variant av styrketräning. I flackare backar försöker jag både hålla bra tempo och ett "fint steg". Ibland springer jag i riktigt långa, tunga backar i terräng (såna som kanske tar 5-6 minuter att komma upp för) och då handlar det mer om att trippa med korta steg och försöka undvika mjölksyra så länge som möjligt för att orka så många gånger som jag tänkt mig. Alla sätt är bra

Svar på tråden Löpartråden 13