Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Stor kram till dig Moe. Hoppas du fick en bra runda igår!
Kaya: Kämpa på!! har inte läst tråden Kattstugan sände, men det jag snappat upp var just att LCHF inte ska vara optimalt vid löpträning ... tror jag läste det i tidningen Topphälsa.
Jag hade träningsuppehåll i går, och ska köra lite styrka (kettlebells, så det blir lite puls också) idag. Såg att Sats börjat med Small Group training med inriktning bla på löpning och blev lite sugen. Finns inte tid i vår, men i höst, eller nästa år ska jag nog hoppa på en sån grupp ...
Isold
Så roligt att få läsa mer om loppet! Igen - gud va duktig du är!
Moe
Nämen! Näää, en ond fot på det här med?! Nu har du gjort ditt för i år tycker, jag nu får det vara bara glada dagar kvar för dig och din familj.
Jag sprang 3 km hemma hos min mamma i skogarna utanför Uddevalla idag. Det var UNDERB ART att springa på grusväg! Upp och ner, sväng hit och dit och det var så mkt lättare att lägga metrarna bakom sig än då jag springer här hemma på asfalt. Nu blev jag mer peppad att springa vid Sisjön här i Mölndal, för att se om jag kommer runt 5 km där!
Hoppade löpningen idag, men tog cykeln till gympapasset. 18 km dit, en timmes gympa, sen 18 km hem igen. Nu känner jag mig nöjd och glad. Imorgon blir det spring igen,
Jag är GRYMT imponerad Isold!!! Kul läsning.
Moe: Här kommer en extra kram.
Måste helt klart kika på den där Garmin 305:an. Har också tänkt köpa mig något så jag suger åt mig alla tips.
Nu har jag hastigt och lustigt anmält mig till halvmaran i höst så nu har jag onekligen ett mål. Passade på att anmäla mig till deras träningsgrupp också så nu blir det kvalitetsträning 15 torsdagskvällar i sommar. Det ska bli väldigt spännande.
Göteborgstjej: Alla sorters backar är bra - välj den som känns mest trivsam för dagen..
Senast sprang jag i en relativt snäll backe, det är ditt tempo som avgör hur jobbigt det blir. Du kan ju växla lite, springa den snälla backen några gånger och sen ta den branta ett par gånger. Växla lite känsla i löpningen, en intervall kan du ju försöka springa som på moln, lätt och luftigt för att sedan springa riktigt ilsket och bara pressa ner energin i backen i nästa. Hur gick passet, för övrigt?
Isold: Gud, så inspirerande du är!!!
Moe: Du verkar vara drabbad av lagen om allts jävlighet. Nu hoppas jag att det blir en bättre dag idag! Kram.
Jag har en Garmin forerunner 405 som jag är nöjd med, finns fina nätta 110:or (tror jag de heter), tycker min klocka och 305 är lite klumpig, men den är bra. Brukar kunna få konstiga värden på pulsen om klockan inte är fulladdad, bara.
Vilda tiger: ja visst är det mycket lättare att springa när man hittar en rolig runda
Bra pass Annkris!
Mae: vad kul, vad är det för halvmara?
Isold: hurra för dig, vad du är stark! Mycket imponerad
Jag springer alla möjliga varianter av backintervaller. Branta backar ser jag som en rolig variant av styrketräning. I flackare backar försöker jag både hålla bra tempo och ett "fint steg". Ibland springer jag i riktigt långa, tunga backar i terräng (såna som kanske tar 5-6 minuter att komma upp för) och då handlar det mer om att trippa med korta steg och försöka undvika mjölksyra så länge som möjligt för att orka så många gånger som jag tänkt mig. Alla sätt är bra ![]()