Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Så!!! Nu laddar jag för min 7km-runda - ska bli intressant att se om jag kan pressa förra veckans rekordtid lite till!!
5 km till. 31 min 10 s och 40 min ellips, tänk vad glad vågen ska bli!
Hmm... 9 sekunder långsammare på rundan än första gången jag sprang - varför då? Allt gick jättetrögt och det kändes som om jag sprang i slowmotion... Det vara varmt också iofs... Blir man verkligen nertränad? Har jag tränat för mycket? För detta är 4e träningspasset denna vecka? Fast det är väl nu man ska vara "dålig" för att vara som bäst om 4 veckor? Hur funkar det där egentligen? Vila sig i form liksom? Tränar man mycket blir man sämre?
Hej alla!
Jag har tänkt att jag ska börja springa på tisdag och sitter nu och funderar på hur jag sla lägga upp mina pass
. Jag tänker börja springa för att jag vill gå ner i vikt (ca 20 kg) men mitt mål tänkte jag skulle vara att orka springa Tjejmilen relativt bra i september. Har ni några tips för hur jag ska börja? Jag har aldrig tränat hårdare än powerwalks tidigare. Tänkte köra lite styrka hemma också.
Undrar lite hur ni äter också då jag tänker försöka minska på kolhydratsintaget, först ganska intensivt för att sedan öka på succesivt.
Tacksam för all hjälp, vill så gärna komma igång nu!
Idag skriver jag från telefon, så jag kan inte scrolla och kolla vem jag skulle svara vad
Jag räknar mig i alla fall som relatv nybörjare. Har rätt mycket träningserfaeenhet, men är ny på löpning. Jag springer 5 km på precis över 30 minuter just nu. Årets längsta pass hittills var 8,5 km vilket tog en timme. Försöker variera passen så jag har ett långt och lånsamt i veckan, ett kortare och något snabbare och ett kvalitetspass (olika typer av intervaller och backträning). Sen kompletterar jag med minst ett styrkepass i veckan.
Vilda tigern: vikten kommer börja gå nedåt var så säker. En del kroppar behöver lite tid för att ställa om till det nya livet och jag kan tänka mig att din diabetes kan påverka lite där också. Ha tålamod då kommer det!!
Igår förflyttade jag mig årets första mil. Började med 0,5 km rask gång, sprang sen årets snabbaste femma (31.15, 45 sekunder snabbare än tidigare årsbästat), varefter jag powerwalkade 4,5 km till (körde en lång backsprint mitt i mest för att jag kom till en så härlig backe
).
Jag tycket det är grymt svårt att hitta ett jämnt tempo när jag springer. Det blir väldigt ryckigt, vilket så klart inte är optimalt. Någon av er erfarna som har något tips, är det pulskontroll som gäller eller?
Heja på i påsk!!
Mae, du får se det som fartlek, ditt ryckiga tempo
Jag har tyvärr inga tips, jag har inte haft något problem åt det hållet, springer oftast rätt jämnt tempo utan att behöva tänka på det. Härligt med första milen avklarad
Välkommen stjärna och puffen! Stjärna, kolla runt lite på sajter med träningsdagbok som tex jogg.se så får du lite hum om olika tider och tempon. Det varierar ju som sagt väldigt mycket beroende på hur länge och intensivt man har tränat och utifrån ens egna förutsättningar.
Göteborgstjej, ingen fara att det tog aningens längre tid på din runda. Nu är du ju inne i en rätt tung träningsperiod och då kan det gå lite långsammare ett tag. Kör på bara som vanligt och lätta upp träningen lite närmare loppet så ska du se att du får fin utdelning för din träning.
Vilda tiger, du har verkligen kommit igång bra med löpningen nu! Härligt!
Jag jobbar tyvärr större delen av helgen men imorse klämde jag in ett kort löppass följt av en halvtimmes styrketräning före jobbet. Bra start på dagen
Är det idag Waimea och Kattstugan kör ryssbergsloppet?
Glad påsk allihop!
Är så sugen på att lägga på nån km nu, men kroppen börjar känna av varannandagsturerna så vågar jag?
Puffen
Välkommen! Jag är dock nybörjare här, så jag är inte rätt person att komma med tips.
Göteborgstjejen
Jag kan inte sånt där med vilka perioder man är bra och vilka man behöver återhämtning i, hur långa de där perioderna är och hur man ska tima in dem till lopp, men jag väntar ivrigt på att du ska få svar så jag också får lära mig. Dock tycker jag du är duktig fast du själv blev lite besviken.
Mae
Jag hoppas du har rätt! Jag vill ju dels ner kilona för "snygghetens" skull, men sedan ser jag också fram emot att slippa släpa på kilona då jag springer. Jag tycker jag tränar för mycket för att väga så här mycket, om du förstår vad jag menar. Alltså jag förtjänar att gå ner. Sedan vet jag ju att diabetes spelar stor roll, det ÄR mkt tuffare för en diabtiker att gå ner, men ändå! Jag har tappat nääästan 20 kg sedan juli, men har minst 7 kvar jag vill ta, GÄRNA tio. Men sju är jag jättenöjd med. Och jag vill det NU! Sedan jag började träna har jag snarare gått upp, och fast jag vet att man bildar mer muskler så tycker jag att jag bränner mer än jag äter (räknar kalorier så jag har bra koll på att jag inte äter för mycket).
Isold
Ja, jag känner så med! Jag hörde innan jag började springa att "tio ggr tar det innan man tycker det är skönt att komma ut" och det stämmer verkligen! Jag tyckte det var urk och pest och stön första gångerna men nu längtar jag ut nästan varje dag.
Låter som du hade en fin start på dagen, som du skrev själv.
Hörrni, ni som kan: jag har tränat fem dagar på raken nu. Måndag, onsdag, torsdag ren löpning utomhus, tis och fredag löpning plus annan träning på gymet. Är det för mycket? Jag ska köra ett pass i helgen med, tror jag ska försöka ge mig på fem km då, men sedan ska jag ta ledigt den andra helgdagen. Mina korta pass är väl så pass "snälla" att jag kan kosta på mig att träna nästan varje dag, eller va tror ni?
vilda Tiger: Beror väl på hur det känns i kroppen, men kanske är det bra att försöka variera sin löpning något - ibland längre och långsamt och ibland kortare och snabbare. Jag tror att alla kan tänka mer så, fast på sin egen nivå! Vila är viktigt också, det kände ju jag idag...