• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • isold2003

Puffen, härligt att du är igång nu! Det låter som att du börjar klokt. Fortsätter du att lyssna på kroppen och ökar på långsamt så klarar du dig säkert undan skador. Börjar du få någon känning någonstans så försök hitta problemet direkt, ingen ide att tro att det kommer att gå över av sig själv om man inte ändrar på något. Att kombinera löpning med styrketräning är jättebra, behöver inte vara så avancerat eller så mkt varje gång, och lägg gärna till lite balansövningar i börja av löppasset, stärker upp förleder och höfter.

• isold2003

Kaya, jag får lov att hålla med Waimea, Kayano ger mig rysningar Jag inser att man har olika behov utifrån hur ens löpsteg ser ut men jag tror mer på att ändra löpsteget så att man springer mjukt och undviker att gå i med hälen först (= hård stöt för knät) än att köpa skor med flera cm stötdämpning. Med såna skor utsätter man knäna för nästan samma stöt men man känner inte så mkt av det eftersom skon maskerar det. Jaha, hoppas att du gilladeskorna och att du inte får ont av att springa i dem!

• isold2003

M o e, skönt att foten har blivit bättre så snabbt! Hoppas du får till ett fint pass i helgen, Rönnbyslingan är ju jättefin nu, helt torr! Vad ska du köpa för skor?

• m o e

Isold: Jag vet inte vilka skor det blir, men det lutar åt ett par Nike vomero eller nån Asicsmodell. Jag har inte varit nöjd alls med de Lunarglide jag köpte förra året. Men jag tänkte åka till Löplabbet och prova ut den här gången. Jag misstänker att jag supinerar lätt och då stämmer det i så fall att Lunarglide inte är rätt för mig. Men bäst är nog att kolla fötterna lite bättre först än att leka proffs själv. :)

• m o e

Jag gav mig ut och sprang, helt utan ambitioner. Tänkte jogga minst 5 km, men om det kändes bra så tänkte jag öka på rundan lite. Redan innan jag gav mig ut bestämde jag mig för att inte titta på klockan, utan bara springa på i skönt tempo. Och jag sprang och sprang... Det blev en mil! :)

Vad skönt det var att bara springa, utan att stirra sig blind på tider och tempo. Bara springa på så länge det kändes bra. När jag kom hem såg jag på klockan, 1.08, så det var ju ingen höjdartid. Men jag har flera anledningar att ta det lugnt nu så jag är jättenöjd ändå. Det är ju dessutom första gången jag springer så här långt sedan Tjejmilen i september!

• m o e

Och en sak till. Men det tempot jag höll idag hade jag nog kunnat springa en femma till. Den tanken har jag aldrig haft tidigare. Jag har aldrig sprungit längre än 10 km. Så en halvmara är absolut inom räckhåll. :)

Trevlig Valborg! Vi skippar brasa i år, då lilleman redan sover och vi andra ska äta nu när alla eldar lagom tänds. Både jag och maken var ju ute efter varandra och sprang. Räkor, gravad lax och massa gott till står på menyn.

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Kaya
    isold2003 skrev 2011-04-30 14:35:15 följande:
    Kaya, jag får lov att hålla med Waimea, Kayano ger mig rysningar Jag inser att man har olika behov utifrån hur ens löpsteg ser ut men jag tror mer på att ändra löpsteget så att man springer mjukt och undviker att gå i med hälen först (= hård stöt för knät) än att köpa skor med flera cm stötdämpning. Med såna skor utsätter man knäna för nästan samma stöt men man känner inte så mkt av det eftersom skon maskerar det. Jaha, hoppas att du gilladeskorna och att du inte får ont av att springa i dem!
    Oj shit två av trådens värsta proffs dissar mina nya pjuck! Inget bra tecken!

Men men, jag kutade i dem igår (4.2 km på 25 min, skräp att jag ska vara så långsam), insåg att jag hade köpt för stora, bytte dem idag till en storlek mindre och kutade en sväng igen (5 km på 32 min!!! vad f*n är det för FEL? Utom att jag är tjock och lat och inte har tränat som jag brukar på en hel vinter... *suck*). Nu var storleken rätt, men...

... ingen svindyr sko med maximal dämpning/pronationsstöd i världen kan ju hjälpa mig få fart på benen... bara mycket hård träning framöver. Och det får det bli. Löpning varje dag i veckan utom en, längre och snabbare varje vecka, inom en månad från och med idag SKA jag klara milen under en timme.

Lustigt nog upplevde jag inte skorna som superbolstrade. De kändes ungefär liknande som Nike Triax nånting som jag har brukat köpa förut och verkligen gillat, fast de här ser ut som värsta monstren med gelekuddar och pronationsjox... (varför VARFÖR måste de vara vita och ROSA??? *morr*)

K
  • Sagalin
    Kaya skrev 2011-04-30 23:26:34 följande:
    Oj shit två av trådens värsta proffs dissar mina nya pjuck! Inget bra tecken!

Men men, jag kutade i dem igår (4.2 km på 25 min, skräp att jag ska vara så långsam), insåg att jag hade köpt för stora, bytte dem idag till en storlek mindre och kutade en sväng igen (5 km på 32 min!!! vad f*n är det för FEL? Utom att jag är tjock och lat och inte har tränat som jag brukar på en hel vinter... *suck*). Nu var storleken rätt, men...

... ingen svindyr sko med maximal dämpning/pronationsstöd i världen kan ju hjälpa mig få fart på benen... bara mycket hård träning framöver. Och det får det bli. Löpning varje dag i veckan utom en, längre och snabbare varje vecka, inom en månad från och med idag SKA jag klara milen under en timme.

Lustigt nog upplevde jag inte skorna som superbolstrade. De kändes ungefär liknande som Nike Triax nånting som jag har brukat köpa förut och verkligen gillat, fast de här ser ut som värsta monstren med gelekuddar och pronationsjox... (varför VARFÖR måste de vara vita och ROSA??? *morr*)

K
    Jag tror de fanns i svart också(?)
  • reb80

Sprang oxå en långvända igår, strax över 11km.
    Ha insett att min tid/tempo är det samma om jag springer 5 eller 10 km.
    Är väl bara att acceptera.

Det kändes så skönt att jag fick till en lång vända, då senaste veckan bara tillbringats i vedhögen.

Men idag, dagen efter syrrans bröllop, så känns det som om en ny löpvända ligger väldigt långt bort...

• m o e

Tyvärr fick jag betala gårdagens milrunda med ett astmaanfall inatt. Jag drog nog i mig en hel del pollen. Not so funny.

Svar på tråden Löpartråden 13