• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Mael

Härligt Vilda Tigern!!
    Och ni som tagit er ut på långpass! Jag är impad och avundsjuk

Jag har "vilat mig i form" under påsken. Trädgården har pockat på min uppmärksamhet och jag har inte prioriterat löpspåret, men i kväll hoppas jag maken kan tänka sig att ta kvällspasset med dottern så jag kan ut och lunka bort lite av godisskörden. Längtar faktiskt en smula.

Annars börjar mitt träningsprogram inför halvmaran om en vecka. Har inte ens varit inne och kikat på det än - det kanske är dags att göra det nu ...

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Annkris

Heja puffen2009! Tänk på att inte gå ut för hårt bara. Det kanske är bättre att hoppa över styrkepassen till att börja med. Kommer du igång med löpningen efter ditt program, så är det nog till att borja med tycker jag. Sen kan du lägga till styrkepasset efter ett tag. Risken är att det blir för mycket och man lägger av helt. Nu lät jag lite negativ, det var inte alls min mening... Go puffen2009!!

• reb80

Har blivit lite dåligt med löpning på ett tag nu.
    Jag och maken hann med ett 5km pass i fredags. Varav första halva gick rakt uppför. Det kändes, men skönt när det vände och gick nerför.

Sen har vi hållit på med ved hela veckan, och eftersom jag inte vill kapa så är det jag som får släpa fram och stapla.
    Har väldans träningsvärk i armar och handleder.
    Och än är det inte riktigt färdigt,så även om jag inte kör så mycket kondition så tar jag igen all styrka som jag inte tränat de senaste året.

Sen fick jag brev i torsdags att jag vunnit en startplats i tjejmilen genom salvequick. så det var väldigt kul.
    Hade ju tänkt springa men inte betalat in än bara,

• Göteborgstjej

här är det vilodag idag - blir nog ett pass i morgon, 7 eller 10 km.

Är himla glad också - en av mina allra bästa vänners dotter har opererats idag - hon hade ett medfött otäckt hjärtfel - riktigt allvarligt! Men operationen gick bra - är så glad för deras skull!!

• Mael

Reb80: Grattis till startplatsen!! Alltid skönt att slippa betala
    Vedarbete är riktigt grym träning!!

Göteborgstjej: Vad skönt att operationen gick bra!

Lycka till i morgon Puffen!!

Bra jobb MatsAtari!!

Själv är jag nu SÅÅÅ nöjd med mig själv. Tog mig ut trots hotande regnmål och pinnade på i 1.03. Tyvärr lyckades jag stänga av GPSen efter 6,4 km så jag vet inte hur långt det blev, men bra nära milen måste jag ha kommit. Då kostade jag till och med på mig en "halvspurt" sista 400. Det är en underbart skön runda så nästa gång hoppas jag kunna mäta den korrekt. Jag springer 2,4 km hyfsat slätt, men totalt sett något uppförslut på asfalt till skogen där jag tar ett varv på långa (3,5 km) rejält kuperade spåret och ett varv på korta (ca 1,5 km) något lättare spåret och sen hem igen på - nu lätt nedåtlutande - asfalt i ca 2,4.

Det känns i alla fall inte helt omöjligt att jag ska kunna ta mig under timmen på en rätt slät mil den 18 maj. Men de här perioderna med 4 dagars vila är det nog dags att glömma

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • isold2003

Härligt jobbat allihop! Vilka glada träningsrapporter det har varit senaste dagarna! Jag känner mig lite bättre i förkylningen och har inte ont i halsen idag så det blev en runda på dryga 12 km och konstigt nog kände jag inte alls av förkylningen när jag sprang. Hoppas att det håller i sig.

• m o e

5 km jogg blev det ikväll. Jag kände av foten då och då och stannade upp för att gå istället. Men jag kom runt. Jag hade min stödskena på och det skavde och gjorde rejält ont att ha den på. Nästa runda tror jag att jag lindar foten istället. Jag spände mig och var ordentligt rädd att göra illa mig igen, men jag antar att jag får vänja mig. Känslan brukar gå över efter några gånger.

Nu är det läge att prova ut ett par riktigt bra skor.

Välkomna alla nya till tråden!

• LaFontaine

Jag skulle egentligen vilat igår men blev så förbannad på sambon att jag gick ut och sprang backintervaller istället. Sen kom jag hem och var mycket gladare på honom och långt tröttare i benen.

Som bonus fick jag dessutom lite träningsvärk i benen

Ikväll blir det i alla fall vila, för då ska jag dricka vin istället!

• nyfiken flax

Jag är total nybörjare, har inte sprungit på 20 år men har plötsligt fått lust att börja. Har ett trevligt elljusspår nära huset som är ganska mycket upp o ner men inga stora backar, ca 1,5 km. Jag brukar ta mig runt 2 varv. 

I varje fall, jag har nu sprungit ett par gånger i veckan i några veckor och mitt problem är att jag mår illa så fort. Då måste jag gå ett tag, annars kräks jag (har testat att fortsätta trots illamående). Illamåendet kommer väldigt snabbt, så fort jag börjar bli ansträngd (efter kanske 400 meter!) och är ganska intensivt med en gång, inte sådär milt molande som man kan ha utan att man kommer kräkas.

Jag har alltid gått mycket, simmat, gått på Friskis-o-Svettis och sånt så jag är inte _helt_ otränad men när jag springer händer nåt helt annat med kroppen.

Tror ni att illamåendet kommer att ge med sig när jag tränat mer eller finns det nåt annat jag kan göra för att undvika det?

Jag kan tillägga att det är likadant oavsett om jag springer på morgon innan frukost, efter frukost, på kvällen eller när som helst...

Jag tycker det känns så roligt, så jag skulle verkligen vilja fortsätta och bli bättre men illamåendet (o kräkningar) är en hög tröskel känns det som!

Svar på tråden Löpartråden 13