• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • LaFontaine
    nyfiken flax skrev 2011-04-27 13:13:49 följande:
    Jag är total nybörjare, har inte sprungit på 20 år men har plötsligt fått lust att börja. Har ett trevligt elljusspår nära huset som är ganska mycket upp o ner men inga stora backar, ca 1,5 km. Jag brukar ta mig runt 2 varv. 

I varje fall, jag har nu sprungit ett par gånger i veckan i några veckor och mitt problem är att jag mår illa så fort. Då måste jag gå ett tag, annars kräks jag (har testat att fortsätta trots illamående). Illamåendet kommer väldigt snabbt, så fort jag börjar bli ansträngd (efter kanske 400 meter!) och är ganska intensivt med en gång, inte sådär milt molande som man kan ha utan att man kommer kräkas.

Jag har alltid gått mycket, simmat, gått på Friskis-o-Svettis och sånt så jag är inte _helt_ otränad men när jag springer händer nåt helt annat med kroppen.

Tror ni att illamåendet kommer att ge med sig när jag tränat mer eller finns det nåt annat jag kan göra för att undvika det?

Jag kan tillägga att det är likadant oavsett om jag springer på morgon innan frukost, efter frukost, på kvällen eller när som helst...

Jag tycker det känns så roligt, så jag skulle verkligen vilja fortsätta och bli bättre men illamåendet (o kräkningar) är en hög tröskel känns det som!
    Har du magkatarr? Det har nämligen jag och när den blsosar upp mår jag grymt illa när jag springer.
  • nyfiken flax

Iseika, nej inte vad jag vet...har inga symtom i varje fall Glad

• Göteborgstjej
    nyfiken flax skrev 2011-04-27 13:13:49 följande:
    Jag är total nybörjare, har inte sprungit på 20 år men har plötsligt fått lust att börja. Har ett trevligt elljusspår nära huset som är ganska mycket upp o ner men inga stora backar, ca 1,5 km. Jag brukar ta mig runt 2 varv. 

I varje fall, jag har nu sprungit ett par gånger i veckan i några veckor och mitt problem är att jag mår illa så fort. Då måste jag gå ett tag, annars kräks jag (har testat att fortsätta trots illamående). Illamåendet kommer väldigt snabbt, så fort jag börjar bli ansträngd (efter kanske 400 meter!) och är ganska intensivt med en gång, inte sådär milt molande som man kan ha utan att man kommer kräkas.

Jag har alltid gått mycket, simmat, gått på Friskis-o-Svettis och sånt så jag är inte _helt_ otränad men när jag springer händer nåt helt annat med kroppen.

Tror ni att illamåendet kommer att ge med sig när jag tränat mer eller finns det nåt annat jag kan göra för att undvika det?

Jag kan tillägga att det är likadant oavsett om jag springer på morgon innan frukost, efter frukost, på kvällen eller när som helst...

Jag tycker det känns så roligt, så jag skulle verkligen vilja fortsätta och bli bättre men illamåendet (o kräkningar) är en hög tröskel känns det som!
    Springer du för hårt så du drar på dig mjölksyra? Då kan jag må illa.
  • Göteborgstjej

Blä... 9km senare... Hyfsat lätt gick det att springa, strax över 47 min, 5.16 tempo.
    Men.... Hur sjutton ska man göra för att inte bli toanödig när man springer?

• Waimea

Göteborgstjej: Bra jobb! Svårt, det där med toabehov, jag brukar sällan drabbas och då brukar finnas lite skog att tillgå, men det är inte alla som springer i skogen..

Nyfikenflax: Testa att gå-springa-gå nästa gång och se om det går bättre då - tjurigt att må dåligt..

Välkommen alla nya löpare.

Isold: Först springer du fram en förkylning, sen springer du bort den. Hur mår du idag?

Jag körde intervaller med löparklubben i tisdags, 9*250 meter tjurig backe. Kan inte precis säga att jag maxade, men fick ändå upp pulsen ordentligt. Vi var bara två som sprang, men det var jättetrevligt. Igår blev det löpning till jobbet, 13,4 km vid halv sju på morgonen. Skönt och vackert genom skogen.
    Idag cykelpass och i morgon ev en lätt jogg inför söndagens träning.

Kattstugan: Din lilla tävlingsräv.. Duktig, du.

• syster78

Tänkte testa intervaller på löpband ikväll. Upplägget jag planerar är först 1.2 km uppvärmning (bandet har 400 meters varv, därav distansen, sedan 4 x 400 m med 400 jogg däremellan och sen 1 km nedjogging, totalt 5 km. Låter det ok?

• mamsingen40

Hatar löparmage!!!
    Det går ju inte att springa om man är b*jsnödig hela tiden och måste slänga sig in i skogen. Blää. Förra sommaren var det så här ganska ofta men sen gick det över och nu under vinter har jag inte känt av det över huvudtaget men nu när jag börjar springa ute så verkar magen leva sitt egna liv igen.

• Kaya

På min front har det varit 6 månader SKRÄP på fitnessfronten (äntligen vaknade jag upp ur vinterdvalan och insåg det, i grevens tid inför Beach 2011 kan man tycka!).

Nu är jag tjock, ursinnig och har ingen kondis.

Jag ska börja vägen tillbaka genom att investera i ett par nya löparpjuck (smart va?) och tänkte bara slänga mig in här först bland er löparproffs och kolla så jag inte köper "fel". Jag har nämligen gått och dreglat efter ett par Asics Gel Kayano i flera år nu och tänkte äntligen slå till (jag fyller år snart och kan skylla på det om prislappen kommer på tal här hemma...).

Inser att det är så långt från den rådande "barfotatrenden" man kan komma, men om man nu som jag gillar studs och dämpning och är rädd om de gamla knarriga knäna och lederna...?

Bäst i test gång på gång och fetaste dämpningen och pronationssödet på marknaden - sånt ger mig ha-begär!

Åsikter? Erfarenheter?

K

• Kaya

PS. Jag har lovat mig själv att om jag bara får de där skorna så SKA jag banne mig ner under timmen på milen INNAN min födelsedag/sommaren!

• Jessa med 3

Har du provat skorna, så de passar dig? Dina behov och dina fötter styr! Löplabbet el liknande kan hjälpa dig!

Svar på tråden Löpartråden 13