• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Göteborgstjej

Hur länge håller ett par skor? Jag har haft mina i 1år ganska precis och känner ju att jag får ont under fötterna när jag springer långt.. Hur viktigt är det egentligen att alternera mellan olika skor?

• Mael

Vinkar in frustrerat. Har dragit på mig en förkylning med halsont och feber och som ett brev på Posten (alltid när jag har en infektion i kroppen) kom även inflammationen i ländryggen. SKIT. Ingår inte i uppladdningen för milspåret om 2,5 vecka :( hoppas få tid hos kiropraktorn mån eller tisdag så jag kan jogga igång lite sen.

Kul att läsa om tävlingsresultat och om goda rundor. Skickar lite extra pepp till er som inte är nöjda.

Läste också om Grys tjejmil och kände mig sjukt stolt över min mil förra veckan!!

Ha en skön löpvecka!!

• puffen2009
    m o e skrev 2011-05-01 09:15:01 följande:
    Tyvärr fick jag betala gårdagens milrunda med ett astmaanfall inatt. Jag drog nog i mig en hel del pollen. Not so funny.
    Fy för pollenallergi! Jag brukar också känna av det, men hittills i år har jag klarat mig. Hoppas det försvinner snart!
    isold2003 skrev 2011-04-30 14:30:31 följande:
    Puffen, härligt att du är igång nu! Det låter som att du börjar klokt. Fortsätter du att lyssna på kroppen och ökar på långsamt så klarar du dig säkert undan skador. Börjar du få någon känning någonstans så försök hitta problemet direkt, ingen ide att tro att det kommer att gå över av sig själv om man inte ändrar på något. Att kombinera löpning med styrketräning är jättebra, behöver inte vara så avancerat eller så mkt varje gång, och lägg gärna till lite balansövningar i börja av löppasset, stärker upp förleder och höfter.
    Tack för pepp! Har du några tips på bra balansövningar? Jag är helt ny på det här .

Sprang igår och det gick väldigt segt! Idag har jag ont i smalbenen (bara för att jag oroade mig för skador igår ), det känns ungefär som om jag har blåmärken längs hela smalbenen. Hoppas det känns bättre imorgon, för då är det dags igen
  • Kaya

Tack Vilda Tiger för pepp! Pepp till dig också! Lycka till på Vårruset (min erfarenhet var att det var lätt att kapa ett par minuter från träningstiden just i samband med Vårruset, pga stämningen och att man kunde "hänga på" någon som var liiite snabbare än man brukar springa själv när man är ute på träningsturer!).

Mae krya på dig!

Idag löpning med dottern (5 år) på cykel. 5 km skulle det ha varit om jag kutat själv, blev lite mer eftersom jag måste springa tillbaka ibland och hämta henne när hon hade "fastnat" och inte kom igång själv, samt extra tungt i uppförsbackarna när hon måste puttas på för att ta sig upp! Kom in på 37 minuter, drar av 5 min för mitt sällskaps räkning så blev det samma tid som halvmilen igår, 32 min.

Nu är det bara att hänga i.

Men tror ni inte att jag lyckades trampa snett så det krasade i fotleden, mitt på den släta grusvägen, iförd de nya superstödjande skorna?!? Hur fet, lat, vek och hjälplös har jag BLIVIT den här vintern egentligen? *morr* Hoppas jag inte känner något av det imorgon.

K

• m o e

Kaya: Tråkigt med foten! Min vänsterfot har ju just läkt efter en rejäl stukning. Var försiktig! Jag kunde inte springa alls på 10 dagar, jättefrustrerande!

• MatsAtari
    Göteborgstjej skrev 2011-05-01 19:57:08 följande:
    Hur länge håller ett par skor? Jag har haft mina i 1år ganska precis och känner ju att jag får ont under fötterna när jag springer långt.. Hur viktigt är det egentligen att alternera mellan olika skor?
    100-300mil. Själv köper jag alltid flera par och alternerar mellan.
    Det där får du nog vara försiktig med, för det där kan bli väldigt långvarigt om det blir värre.
    Skulle föreslå att undviker att köra pass på 1h, 40min på asfalt.
  • Waimea

Göteborgstjej: 100 mil brukar man räkna att ett par skor duger till.. Om dina är ett år gamla börjar det nog bli dags att byta ut dem.

• Waimea

Kaya: Hahaha.. All träning är bra träning. Du fick säkert lite extra corestabilitet när du hjälpte dottern..

• Kaya
    m o e skrev 2011-05-02 06:37:58 följande:
    Kaya: Tråkigt med foten! Min vänsterfot har ju just läkt efter en rejäl stukning. Var försiktig! Jag kunde inte springa alls på 10 dagar, jättefrustrerande!
    Jag känner lyckligtvis INGENTING i foten idag, återstår bara att se om det känns OK senare när jag springer dagens lilla runda. Tänkte sikta på 7 km idag, vilket ger en total på drygt 2 mil på fyra dagar. Sedan blir det annat tisdag + onsdag (60 min dans + 60 min body balance imorgon, lite cardio på crosstrainer och 75 min poweryoga på onsdag) och vilodag på torsdag. Milen på fredag och ett par kortare turer på 5-8 km lördag + söndag. Så ser min träningsplanering ut för denna vecka... Hoppas inget kommer i vägen nu, jag är i alla fall mentalt laddad så det räcker!

K
  • Kaya
    Waimea skrev 2011-05-02 10:35:45 följande:
    Kaya: Hahaha.. All träning är bra träning. Du fick säkert lite extra corestabilitet när du hjälpte dottern..
    Ja, och lite intervallkänsla blev det ju att putta en unge på cykel i uppförsbackarna...
Svar på tråden Löpartråden 13