• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Göteborgstjej

blä, har skitont i vaderna idag - och i höften. Har aldrig haft ont i höften förut. Fattas ju bara att man skulle snubbla på målsnöret nu när man tränat så bra.

• syster78

Blev ett intervallpass på löpband, genomförde det precis som jag planerat. Värmde upp 1.2 km, körde sen ett set med 4 intervaller 400 m med farten 5:42, däremellan 400 m jogging med 6:40 fart och slutligen 1 km nedjogging. Totalt 5 km på 31:45. Kändes förvånansvärt bra med den höga farten (hög för mig) och jag hade eg kunnat öka farten, hade mer att ge men ville genomföra det enl planen och i så fall öka farten till nästa pass istället: Känns gott nu efteråt!

• Sagalin
    Kaya skrev 2011-04-28 16:17:14 följande:

På min front har det varit 6 månader SKRÄP på fitnessfronten (äntligen vaknade jag upp ur vinterdvalan och insåg det, i grevens tid inför Beach 2011 kan man tycka!).

Nu är jag tjock, ursinnig och har ingen kondis.

Jag ska börja vägen tillbaka genom att investera i ett par nya löparpjuck (smart va?) och tänkte bara slänga mig in här först bland er löparproffs och kolla så jag inte köper "fel". Jag har nämligen gått och dreglat efter ett par Asics Gel Kayano i flera år nu och tänkte äntligen slå till (jag fyller år snart och kan skylla på det om prislappen kommer på tal här hemma...).

Inser att det är så långt från den rådande "barfotatrenden" man kan komma, men om man nu som jag gillar studs och dämpning och är rädd om de gamla knarriga knäna och lederna...?

Bäst i test gång på gång och fetaste dämpningen och pronationssödet på marknaden - sånt ger mig ha-begär!

Åsikter? Erfarenheter?

K

Jag köpte ett par i tisdags men lämnade tillbaka dem i onsdags, de passade inte min fot alls. De var alldeles för uppbyggda inuti (framtill) Min fot började att domna bort. De var sköna till en början och skulle de inte varit så uppbyggda framtill hade de nog passat mig.
  • Kaya
    Sagalin skrev 2011-04-29 05:20:26 följande:
    Jag köpte ett par i tisdags men lämnade tillbaka dem i onsdags, de passade inte min fot alls. De var alldeles för uppbyggda inuti (framtill) Min fot började att domna bort. De var sköna till en början och skulle de inte varit så uppbyggda framtill hade de nog passat mig.
    Gaahh!!! Jag ska provspringa en kort runda idag och hoppas verkligen att detsamma inte gäller mina fötter! Tack för info!

K
  • Waimea

Göteborgstjej: Stretcha, stretcha. Stretcha vaderna med både rakt och böjt knä. Gör lite tåhäv och stärk dem. Leta upp en bra stretchövning för höften.Vila bort smärtan nu, träna alternativt eller ge dig ut och gå. Vi ska nog hjälpa dig fram till start *kavlar upp armarna* (jag sprang mina sista lopp i höstas med en ipren i kroppen. Klokt? Näe. Tävlingsdjävul? Jajemän. Jäkla vader..)

Kaya: Näe, jag vete tusan, Kayano? Räcker det inte med ett par GT-2160, mina älsklingar. Stabila som attan, nästan lite för bra, men det måste till för att jag inte ska få vadont, jag, min kobente fan.. ;.-)

• Göteborgstjej
    Waimea skrev 2011-04-29 09:51:34 följande:
    Göteborgstjej: Stretcha, stretcha. Stretcha vaderna med både rakt och böjt knä. Gör lite tåhäv och stärk dem. Leta upp en bra stretchövning för höften.Vila bort smärtan nu, träna alternativt eller ge dig ut och gå. Vi ska nog hjälpa dig fram till start *kavlar upp armarna* (jag sprang mina sista lopp i höstas med en ipren i kroppen. Klokt? Näe. Tävlingsdjävul? Jajemän. Jäkla vader..)

Kaya: Näe, jag vete tusan, Kayano? Räcker det inte med ett par GT-2160, mina älsklingar. Stabila som attan, nästan lite för bra, men det måste till för att jag inte ska få vadont, jag, min kobente fan.. ;.-)
    Ok mamma... Jag stretchar nu.. Och tåhäver... Och vilar några dagar..
    Höften känns bra idag och vaden mkt bättre - jag vet ju att det inte kommer bli bra precis nu, men hur sjutton ska man bli av med det onda i längden? Jag vill ju inte ge upp löpningen nu när jag är igång!?

Kom hem till ett dammigt hus idag. Igen... Vi har byggt på en våning på huset och har just nu hantverkare i huset som sätter väggips. Shit vad det dammar! Varje dag får jag börja med typ 30min städning för att överhuvudtaget kunna vara i huset. Så trist! Jaja, vi är i allafall på sluttampen, har hållt på i 1,5 år...
  • m o e

Jag sprang igen igår och foten kändes riktigt bra. 5,5 km blev det, men inte särskilt fort. I helgen ska jag försöka mig på en lite längre runda, 7-8 km kanske.

Jag har fortfarande inte köpt nya löparskor, men inom ett par veckor ska det bli av. Jag vill vara säker på att foten är bra så jag verkligen springer som jag brukar.

Göteborgstjej: stretcha! Korsa benen och luta åt sidan så det sträcker i höften och ner på utsidan av låret. Funkar bra mot löparknä, så det borde gå att googla på det om du vill se en bild på hur det ser ut.

• LaFontaine

Jag har börjat få rejäla känningar i vänster baklår igen, samma ben som jag hade en muskelbristning i under vintern. Man blir en aning irriterad...

• isold2003

Hej hej! Börjar bli lite friskare nu men hostan är inte helt borta. Har tagit ett par vilodagar men idag var det dags för en backspecial. Jag och en löparkompis sprang till stans lilla slalombacke och så roade vi oss i dryga 90 min med att springa vägen upp och ta en stig ner på den branta sidan, vägen runt och så upp igen Rätt matt i benen de sista två varven men nu känns det jättebra. Måste påpeka att det är en liten slalombacke, har inte ens lift nuförtiden

• puffen2009

Nu är jag äntligten igång! Sprang (eller nja, jag gick eller joggade mest ) en halvtimme i tisdags. Det bliv 4 km. I torsdags sprang jag en annan runda så jag har inte riktigt koll på hur långt jag sprang, men jag var ute i ca 35 min och jag sprang i 23. Första gången sprang jag väl kanske 10 minuter totalt Tungan ute, så en klar förbättring är det ju . Ska alldeles strax ge mig ut igen, men jag blir lite orolig när jag läser om era skador .

Annkris: Du har helt rätt! Jag kör enbart löpningen nu under några veckor så lägger jag till styrkan sen . Däremot kör jag plankan varje dag och det fortsätter jag med

Svar på tråden Löpartråden 13