• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Göteborgstjej

Oj vad ni babblar på dagtid!

Och angående att springa lopp - hade nån sagt till mig för 2,5år sen att jag skulle springa en mil eller halvmara hade inte jag trott att de var kloka i huvudet! Och se nu - helbiten och springer min andra halvmara snart och har tom tidsambitioner! Såååå kul att springa lopp ju!

• Busymommy
    Kaya skrev 2011-05-04 11:53:49 följande:
    Att springa med din kompis någon gång ibland, om ni gillar ungefär samma tempo, funkar säkert jättebra för dig. Sen kan du ju passa på att rensa tankarna de gånger du springer själv!

Varannan dag är ju jättebra. Jag tycker inte det är någon fara att springa flera dagar i sträck (det är ju inte som styrketräning liksom där man ska ha MINST 48 timmars vila för varje muskelgrupp mellan passen), men när man precis sätter igång är det säkert bara bra för kroppen att få ytterligare en dag emellan för återhämtning.

Kanske du ska lägga in ett styrkepass nån av dagarna som du inte springer? Och ett stretchpass en annan dag? (speciellt för vaderna)

K
    Ja jag har tänkt att försöka köra bodypump. Det tycker jag är så roligt. Fick barn för 5 månader sen och har inte riktigt kommit igång med det. Har spelat lite innebandy bara. Det hade väl varit bra som komliment till löpningen? Jag är kass på styrke träning annars. Men man kanske kan lära sig. Finns ju människor på gymmet som kan visa. Stretcha är verkligen något för mej, framförallt vaderna, de är min svaghet här i livet...
  • Busymommy
    m o e skrev 2011-05-04 12:05:35 följande:
    Jag föredrar att springa ensam, men det händer att jag springer ihop med maken eller en kompis. Jag har svårt att hålla bra jämn rytm och andning om jag försöker prata en massa. Ibland är det bra att ha maken med, för han kan peppa på mig men det händer att jag också blir sur när han försöker ge mig käcka tips... Så nästintill alltid springer jag ensam.

Men många som springer om mig i spåret springer i par, så det är nog väldigt olika vad som passar alla.
    Hahaha.. ja jag kan inte springa med min man, han är "en sån där" som springer göteborgsvarvet på gryme tiden! Då får han ju knappt träna om han ska släpa runt på mej.
  • Mael

För mig är distanslöpningen egentid för att låta tankarna vandra. Vill absolut inte ha sällskap då.

Däremot ser jag mycket fram emot att köra kvalitetsträningen (intervall backar löpteknik etc) i grupp i sommar, för den tycker jag är svår att få till på egen hand.

En rask promenad med sällskap gillar jag också men det är ju n ågot helt annat.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Göteborgstjej
    Busymommy skrev 2011-05-04 09:51:01 följande:

Hej jag är ny i löpar spåret, har mest sysslat med innebandy och fotboll... Men nu har jag sprungit ute 4 ggr. Jag brukar springa ca25 minuter. Jag vet inte riktigt hur långt jag springer. Men jag får så himlans ont i varderna. Andhämtningen är det inget fel på. Klart jag blir trött, men ändå.

Känner att jag inte vill springa jätte långt eller så utan siktar på att springa samma runda länge, tills den känns lätt... om nångång?!  

Ser att ni pratar skor, har ett par gamla, man kanske borde köpa nya?

Hur långt är en halmara?

Tåhäv, tåhäv tåhäv... Många löpare måste göra det i princip varje dag för att kunna löpa... Tex jag... Googla exentriska tåhäv så får du massa schyssta tips!
  • m o e
    Busymommy skrev 2011-05-04 12:21:44 följande:
    Hahaha.. ja jag kan inte springa med min man, han är "en sån där" som springer göteborgsvarvet på gryme tiden! Då får han ju knappt träna om han ska släpa runt på mej.
    Samma här, men vi kan ta en kort tur tillsammans. Då får jag springa lite fortare än vanligt och han hinner inte tröttna! :) Annars kan vi vara ute i spåret samtidigt, men springa olika långt.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Kaya
    Busymommy skrev 2011-05-04 12:20:34 följande:
    Ja jag har tänkt att försöka köra bodypump. Det tycker jag är så roligt. Fick barn för 5 månader sen och har inte riktigt kommit igång med det. Har spelat lite innebandy bara. Det hade väl varit bra som komliment till löpningen? Jag är kass på styrke träning annars. Men man kanske kan lära sig. Finns ju människor på gymmet som kan visa. Stretcha är verkligen något för mej, framförallt vaderna, de är min svaghet här i livet...
    Men himmel, födde du barn för 5 månader sedan?! Då vill jag ta tillbaka allt jag har sagt och säga att det är helt fantastiskt om du så bara kommer ut på EN springtur i veckan!!! Och att du ska ta det JÄTTELUGNT.

Styrketräna ska du INTE göra förrän det har gått MINST 6 mån efter förlossningen har jag för mig, kolla med din bm! Stretcha ska man inte göra för ambitiöst heller förrän fogarna har återgått till det normala.

K
  • Göteborgstjej
    Mael skrev 2011-05-04 12:21:51 följande:
    För mig är distanslöpningen egentid för att låta tankarna vandra. Vill absolut inte ha sällskap då.

Däremot ser jag mycket fram emot att köra kvalitetsträningen (intervall backar löpteknik etc) i grupp i sommar, för den tycker jag är svår att få till på egen hand.

En rask promenad med sällskap gillar jag också men det är ju n ågot helt annat.
    Håller med dig där - skulle hemskt gärna kunna köra intervallträning med någon...
  • Rikard Ukraina

Hej!

Är ny i den här tråden, men berättar gärna lite om mina erfarenheter. Jag har sprungit varannan dag nu i 6 år, alltid runt 6-7 på morgonen (med fåtal undantag då det inte blivit av). Jag har märkt en betydelsefull förändring i min löpning genom åren.

Jag springer oftast en runda på 3.1 km. Senast imorse sprang jag på cirka 13 minuter, vilket jag är oerhört stolt över. Speciellt med tanke på att jag rökt sedan jag var tretton år gammal (är 41 idag).

Mitt personliga rekord är 3.1 km på 12 minuter 24 sekunder och 6 hundradelar.

Rikard

• Vilda Tiger
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-04 12:47:27 följande:
    Hej!

Är ny i den här tråden, men berättar gärna lite om mina erfarenheter. Jag har sprungit varannan dag nu i 6 år, alltid runt 6-7 på morgonen (med fåtal undantag då det inte blivit av). Jag har märkt en betydelsefull förändring i min löpning genom åren.

Jag springer oftast en runda på 3.1 km. Senast imorse sprang jag på cirka 13 minuter, vilket jag är oerhört stolt över. Speciellt med tanke på att jag rökt sedan jag var tretton år gammal (är 41 idag).

Mitt personliga rekord är 3.1 km på 12 minuter 24 sekunder och 6 hundradelar.

Rikard
    Det var ju fräsiga tider du hade att komma med. Jag kommer runt min 3a på 20 minuter om jag ligger på lite. Har korta ben också iofs.

Jag tar gärna med min man ut för han peppar mig bra, men för honom är det ju bara uppvärmning att dra runt mig fem km. Sedan kör han fem till i sitt supertempo. Nu är han dock ganska otränad efter några lata månader men för några år sedan sprang han gbgvarvet på 1.30.

Alltså, jag hinner inte tänka då jag är ute... jag har fullt upp med att peppa  mig själv att komma förbi nästa lyktstolpe eller träd! Då jag känner mig tung i benen och vill ge upp måste jag börja räkna steg. Springer jag fort är det typ 1200 steg på en km, men det varierar ju. Då säger jag "kom igen, 500 steg nu!" och så kommer jag dit och så måste jag peppa mig att ta 500 till. Så där håller jag på. Inte fasen hinner jag låta tankarna rinna iväg, men jag hör många som säger att de har sina bästa tankar under löpturerna och jag är så avis.
Svar på tråden Löpartråden 13