• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Busymommy
    Göteborgstjej skrev 2011-05-04 12:22:18 följande:
    Tåhäv, tåhäv tåhäv... Många löpare måste göra det i princip varje dag för att kunna löpa... Tex jag... Googla exentriska tåhäv så får du massa schyssta tips!
    Aj tusan, de hatar jag... gör ju ont. Kanske är därför jag får ont i vaderna när jag springer
    Kaya skrev 2011-05-04 12:36:55 följande:
    Men himmel, födde du barn för 5 månader sedan?! Då vill jag ta tillbaka allt jag har sagt och säga att det är helt fantastiskt om du så bara kommer ut på EN springtur i veckan!!! Och att du ska ta det JÄTTELUGNT.

Styrketräna ska du INTE göra förrän det har gått MINST 6 mån efter förlossningen har jag för mig, kolla med din bm! Stretcha ska man inte göra för ambitiöst heller förrän fogarna har återgått till det normala.

K
    Oj förlåt.  Men jag har alltid börjat träna när jag fått barnen runt 4 månader. Jag spelade innebandy match när sonen var 4 månader denna gången. Jag lyssnar på kroppen och gör itne mer än jag orkar. Känner mej helt återställd i kroppen från graviditeten, förutom mycket skinn på magen...
    Vet inte men jag fråga bm på åter kontrollen, hon sa att jag kunde köra när det kändes bra?!
    Är lite av den otåliga typen oxå... när jag väl kör på med något har jag väldigt svårt att ta det lugnt igentligen, men löpningen tvingas jag göra det om man jämför när jag jagar en boll.
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-04 12:47:27 följande:
    Hej!

Är ny i den här tråden, men berättar gärna lite om mina erfarenheter. Jag har sprungit varannan dag nu i 6 år, alltid runt 6-7 på morgonen (med fåtal undantag då det inte blivit av). Jag har märkt en betydelsefull förändring i min löpning genom åren.

Jag springer oftast en runda på 3.1 km. Senast imorse sprang jag på cirka 13 minuter, vilket jag är oerhört stolt över. Speciellt med tanke på att jag rökt sedan jag var tretton år gammal (är 41 idag).

Mitt personliga rekord är 3.1 km på 12 minuter 24 sekunder och 6 hundradelar.

Rikard
    Smidigt när man kan springa så fort, då tar det inte så mycket tid heller
    Jag tycker oxå det är skönare att springa på morgonen, fast runt 9... allt känns lättare, än på em.
    Är ny löpare. Så på viket sätt märker du skillnad på ditt löpande?
    Tränar du något annat eller endast löpning?
    Vilda Tiger skrev 2011-05-04 13:06:00 följande:
    Det var ju fräsiga tider du hade att komma med. Jag kommer runt min 3a på 20 minuter om jag ligger på lite. Har korta ben också iofs.

Jag tar gärna med min man ut för han peppar mig bra, men för honom är det ju bara uppvärmning att dra runt mig fem km. Sedan kör han fem till i sitt supertempo. Nu är han dock ganska otränad efter några lata månader men för några år sedan sprang han gbgvarvet på 1.30.

Alltså, jag hinner inte tänka då jag är ute... jag har fullt upp med att peppa  mig själv att komma förbi nästa lyktstolpe eller träd! Då jag känner mig tung i benen och vill ge upp måste jag börja räkna steg. Springer jag fort är det typ 1200 steg på en km, men det varierar ju. Då säger jag "kom igen, 500 steg nu!" och så kommer jag dit och så måste jag peppa mig att ta 500 till. Så där håller jag på. Inte fasen hinner jag låta tankarna rinna iväg, men jag hör många som säger att de har sina bästa tankar under löpturerna och jag är så avis.
    Din man låter som min, han har oxå sprungit gbg varvet på 1.30. Han har nog sprungit den 15 ggr...

Jag måste lyssna på musik när jag springer. Bra dunka dunka musik... då går det lättare om jag diggar med i musiken, kan bli deppig när jag känner att det är långt hem.
  • Kaya
    Det var ju fräsiga tider du hade att komma med. Jag kommer runt min 3a på 20 minuter om jag ligger på lite. Har korta ben också iofs.

Jag tar gärna med min man ut för han peppar mig bra, men för honom är det ju bara uppvärmning att dra runt mig fem km. Sedan kör han fem till i sitt supertempo. Nu är han dock ganska otränad efter några lata månader men för några år sedan sprang han gbgvarvet på 1.30.

Alltså, jag hinner inte tänka då jag är ute... jag har fullt upp med att peppa  mig själv att komma förbi nästa lyktstolpe eller träd! Då jag känner mig tung i benen och vill ge upp måste jag börja räkna steg. Springer jag fort är det typ 1200 steg på en km, men det varierar ju. Då säger jag "kom igen, 500 steg nu!" och så kommer jag dit och så måste jag peppa mig att ta 500 till. Så där håller jag på. Inte fasen hinner jag låta tankarna rinna iväg, men jag hör många som säger att de har sina bästa tankar under löpturerna och jag är så avis.
    Men du, det där kan förändras. Om jag försöker få till en bra tid eller om jag känner mig väldigt omotiverad och liksom måste peppa mig själv för att ta mig till nästa stigkorsning eller kilometermärke, då kretsar mina tankar också mest kring själva löpningen. Och det är ju meditation och mindfulness i sig, att vara närvarande i det man gör, i här och nu!!! Sedan vid andra tillfällen ger jag mig bara ut för att röra på mig lite, och struntar lite i vad det blir för tid, och tycker att det är ganska skönt att lunka på så jag inte behöver pusha mig själv hela tiden, och det är då som jag löser alla möjliga problem och bearbetar stress och kommer på en massa smarta idéer och planerar vad jag ska laga till middag och grovplanerar nästa dags arbete osv osv...

... och detta är så värdefullt för mig som person, så det kanske är därför jag är kvar i min vanliga sega "tantlunk" som tillåter den typen av "rensa-tankarna-rundor" - istället för att gå helt upp i löpningen med själ och hjärta och hjärna och verkligen tvinga mig själv att utvecklas!?

K
  • Busymommy
    Kaya skrev 2011-05-04 13:21:42 följande:
    Men du, det där kan förändras. Om jag försöker få till en bra tid eller om jag känner mig väldigt omotiverad och liksom måste peppa mig själv för att ta mig till nästa stigkorsning eller kilometermärke, då kretsar mina tankar också mest kring själva löpningen. Och det är ju meditation och mindfulness i sig, att vara närvarande i det man gör, i här och nu!!! Sedan vid andra tillfällen ger jag mig bara ut för att röra på mig lite, och struntar lite i vad det blir för tid, och tycker att det är ganska skönt att lunka på så jag inte behöver pusha mig själv hela tiden, och det är då som jag löser alla möjliga problem och bearbetar stress och kommer på en massa smarta idéer och planerar vad jag ska laga till middag och grovplanerar nästa dags arbete osv osv...

... och detta är så värdefullt för mig som person, så det kanske är därför jag är kvar i min vanliga sega "tantlunk" som tillåter den typen av "rensa-tankarna-rundor" - istället för att gå helt upp i löpningen med själ och hjärta och hjärna och verkligen tvinga mig själv att utvecklas!?

K
    Innan jag själv började springa, kom alltid mannen hem när han sprungit och hade massa saker att berätta och en massa ideer. Kul att man själv förstår nu hur det känns.
  • Rikard Ukraina
    He he. Mitt ex sprang ungefär lika snabbt som du. Jag tycker det är en bra prestation men hon var inte nöjd med sig själv på grund av att jag sprang så snabbt som jag gjorde.

Jag har väldigt långa ben och är smal med starka ben, som antagligen bidrar ganska mycket till hur snabbt jag springer.

Rikard
  • Vilda Tiger
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-04 13:25:13 följande:
    He he. Mitt ex sprang ungefär lika snabbt som du. Jag tycker det är en bra prestation men hon var inte nöjd med sig själv på grund av att jag sprang så snabbt som jag gjorde.

Jag har väldigt långa ben och är smal med starka ben, som antagligen bidrar ganska mycket till hur snabbt jag springer.

Rikard
    Ja, och jag är ganska kort och rund, så det är inte konstigt att jag tar längre tid på mig. Min man springer som du, han kan fräsa runt en mil på 45 minuter och ändå prata utan problem då han är hemma igen. Jag är jättenöjd med min prestation, det tog minst 30 minuter att springa 3 km för några veckor sedan. Jag är total nybörjare.

Busymommy
    Jamen precis! Munnen går i ett då min man kommer hem från en runda men jag är själv glad om jag kan andas normalt efter tio minuter.

Kaya
    Ja, nån gång ska jag kanske få känna på det där flytet alla snacka om, då benen går av sig sjäva och man inte måste MANA fram varje steg.
  • Rikard Ukraina
    Vilda Tiger skrev 2011-05-04 15:12:21 följande:
    Ja, och jag är ganska kort och rund, så det är inte konstigt att jag tar längre tid på mig. Min man springer som du, han kan fräsa runt en mil på 45 minuter och ändå prata utan problem då han är hemma igen. Jag är jättenöjd med min prestation, det tog minst 30 minuter att springa 3 km för några veckor sedan. Jag är total nybörjare.
    Massor av kudos till dig! Kul att du har kunnat förbättra dina prestationer så betydligt på så pass kort tid.

Rikard
  • Underbara ungar

Favoritar

Ganska ny på det här med att springa, har hållt på i ca 1 månad
    Springer 2 km på strax över 10 minuter. Det ligger mellan 10.08 och 10.16.

Har som mål att springa mellan 2-5 km 3-4 dagar i veckan och sen komplettera med styrka. 

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • isold2003

Välkomna alla nya i tråden! Kul med lite blandning med nya och mer erfarna löpare Här startade dagen före kl 6 med en mils löpning före långfrukost med familjen. Har haft två dagars kurs på hemmplan med kursstart halv nio, vilken lyx att börja så sent!

• Annkris

Jag lyssnar alltid på en mp3-bok när jag springer. Har nog avverkat hundratals vid det här laget.

• Göteborgstjej

Hörni, hur toppar man formen? Jag tänker springa ett intervallpass idag - både lite korta intervaller och lite backe, ett snabbt 7km-pass i morgon och ett långpass på söndag, ca 19km. Då är det 13 dagar till varvet, hur ska jag tänka då? Jag tycker att det känns som om jag återhämtar mig ganska snabbt, men tänker ju inte springa ngt de 2 sista dagarna innan varvet. Vilkatyp av pass ger mig bäst snabbhet och uthållighet sista 13 dagarna?!

Svar på tråden Löpartråden 13