• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Mael
    Jessa med 3 skrev 2011-05-05 12:49:11 följande:
    Mae, skönt att förkylningen gett med sig! Jag har ett knä som började trilskas redan veckan innan programmet började och nu är maken bortrest, så det känns inte helt fel att ta crosstrainern i stället, även om jag får slita för att komma upp i puls på den. Vill i alla fall göra rätt antal pass, även om det ibland blir "fel" träning...
    Håller med om att CTn är ett väldigt bra alternativ när man inte kan komma ut . Jag kostade på mig en med ganska långt "steg" så jag lyckas faktisk köra slut på mig rätt bra på den också, men det är ju inte riktigt detsamma som en runda i friska luften. Min står ju dessutom i källaren - ingen havsutsikt här inte - vilket är sjukt mycket tråkigare nu när det faktiskt är ljust ute ...
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Mael

HEJA REB!!

• Busymommy
    Vilda Tiger och Mae: Tack båda 2 , ni har så rätt. Men när man är mentalt inställd så blir man ju lite besviken på sej själv. Så tack. Jag ska ta det lugnt. Sen kanske jag blir lite väl 'på' när jag väl kommit igång så att säga.
    När jag läser det ni skrivit så ser jag att det inte är nån fara

Mae: Skönt att din förkylning är borta.

Vilda Tiger: Härligt att ha bokat springning med nån Jag tycker det känns jobbigt om jag skulle springa 2 dagar i rad, kanske inte är så hemskt som jag föreställer mig.
    Då vet du hur det är när man är trött och ammar Puh....
  • Mael

Uuuuäkkk!! Var riktigt tung i kroppen (musklerna) efter infektionen. Hittade inget avslappnat löpsteg pga ryggen. Var ute för tidigt efter middagen och fick håll - och så mens på det. Fort gick det inte  (sprang väl 4,5 på 32 minuter) men jag är sjukt stolt att jag genomförde passet!!!

Andra positiva iakttagelser.
    1. Stretchen som rekommenderades efter passet var grymt skön. Fick instruktionsvido med träningsprogrammet och kom åt musklerna bättre än jag brukar, la till några moment och höll alla längre än vanligt. Nyttigt!
    2. Roade mig på lunchen med att titta på Anders Szalkais löpskolningsvideo och med tips från den testade jag någon hundring här och där med en annan isättning och jäklar vilket tryck det gick att få i steget utan att ansträgingen för flåset blev större. Däremot är ju musklerna ovana och jag sppände mig en smula så jag ska nog inte trixa för mycket med det innan Milspåret om två veckor.

• Göteborgstjej
    Mael skrev 2011-05-05 20:52:42 följande:
    Uuuuäkkk!! Var riktigt tung i kroppen (musklerna) efter infektionen. Hittade inget avslappnat löpsteg pga ryggen. Var ute för tidigt efter middagen och fick håll - och så mens på det. Fort gick det inte  (sprang väl 4,5 på 32 minuter) men jag är sjukt stolt att jag genomförde passet!!!

Andra positiva iakttagelser.
    1. Stretchen som rekommenderades efter passet var grymt skön. Fick instruktionsvido med träningsprogrammet och kom åt musklerna bättre än jag brukar, la till några moment och höll alla längre än vanligt. Nyttigt!
    2. Roade mig på lunchen med att titta på Anders Szalkais löpskolningsvideo och med tips från den testade jag någon hundring här och där med en annan isättning och jäklar vilket tryck det gick att få i steget utan att ansträgingen för flåset blev större. Däremot är ju musklerna ovana och jag sppände mig en smula så jag ska nog inte trixa för mycket med det innan Milspåret om två veckor.
    Kan man se den på nätet nånstans? Videon alltså?
  • Göteborgstjej
    Göteborgstjej skrev 2011-05-05 21:26:42 följande:
    Kan man se den på nätet nånstans? Videon alltså?
    jag menar Anders Szalkais video, inte din instruktionsvideo..
  • Kattstugan

Mae: bra gjort att du genomförde passet trots att det tog emot Löpskolning är superbra, man kan verkligen spara mycket energi på att springa med ett mer ekonomiskt steg. Men absolut klokt att ta det i små steg

Jag kör "mängdvecka" den här veckan, med mycket distans men inte så mycket fart (eftersom jag är ganska trött och sliten i benen och har ont i alla gamla skador). Undantaget ikväll då jag har sprungit intervaller med min klubb. De passen är alldeles för roliga för att stå över frivilligt Eftersom det är många i klubben som ska springa Göteborgsvarvet så sprang vi ett ganska mastigt intervallpass idag som såg ut som: 2* (1200+800+600+400+800) i stegrande tempo. Trodde det skulle gå tungt med mina trötta ben, men ibland kan man bli förvånad över hur pigg man känner sig trots att musklerna är trötta.

• Göteborgstjej

Ingen löpning idag fastän jag hade planerat ett tempopass.. Blev läkarbesök med otroligt allergisk dotter istället - kom hem med ett helt batteri med mediciner... Surt.. Men säkert bra för  vaden..

Har förresten köpt magnesiumtabletter, läste nånstans att det kan vara bra för muskelåterhämtning... Någon som har en åsikt...?

Har fixat så att jag kan springa i morgon em istället - gott! Sen blir det sista långpasset på sön!

Svar på tråden Löpartråden 13