• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Themis

Hamstern kämpar vidare....

3 km 17.33 <naturpaus> 2 km intervaller, 20 min ellips och så en sista km med lite högre fart.

Man får vara glad att det blir.

Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
  • Vilda Tiger
    Themis skrev 2011-05-17 18:26:48 följande:
    Hamstern kämpar vidare....

3 km 17.33 <naturpaus> 2 km intervaller, 20 min ellips och så en sista km med lite högre fart.

Man får vara glad att det blir.
    Jag tycker du är duktig! Ingen hamster.
  • Kaya
    Vilda Tiger skrev 2011-05-17 19:06:29 följande:
    Jag tycker du är duktig! Ingen hamster.
    hamstrar som springer i hjulet hela natten = löparskalle!
  • Underbara ungar

Hur gör man för att orka springa längre sträckor?

Är det bara att tvinga sig själv att springa 1 km till eller? 

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • Waimea

Kaya: Vad var det vi sade om dina Kayano :-P skämt åsido, jag är glad att du har ett par skor du trivs i.

Jag har varit i Dalarna sedan i fredags, sista kvällen idag, sedan bär det av till Småland igen. Har varit värsta nostalgikern, på många sätt. I lördags sprang jag till och från Mellsta motionscentral i Blge, och sprang en superbackig 7,5 km-runda. Helt underbar, det var verkligen upp och ner och upp och ner i sandig jord och tallskog.. Alldeles underbart tjuriga backar! Och rätt vad det var dök Dalälven upp, och jag sprang flackt och fint i en hage full i vitsippor alldeles intill. Mmm. Totalt blev det 17,5 km.
    I söndags blev det totalt 14,5 km - två varv runt älven i Blge, också en gammal goding, och så några extra kilometer hit och dit kring centrum för att kolla läget.
    Vilodag och besök på sjukhuset med mamma i måndags, näst sista cytostatikabehandlingen, måtte det vara slut snart.
    Idag blev det två varv kring älven, en dryg mil i ett ilsket smattrande regn, det har sin charm, det också. Nu är det bara att ladda inför Gbg, blir väl kanske någon runda på torsdag kväll. Kvällen har jag tillbringat i Reb:s hemstad, det var evigheter sedan jag var i Säterdalen sist, sonen lekte loss järnet i rutschkanorna och jag fick lite egentid med min pappa..

Isold: Du är fantastisk! Vilken härlig tävling.
    Verkar som om jag ensammen håller trådens ställningar på Sthlm Marathon nästa helg, då? Eller är det någon mer som springer?

• Göteborgstjej

Waimea, vad siktar du på för tid på lördag, på varvet? Eller är det "bara" som ett träningspass inför Stockholm så att du inte har några mål alls?

• Jessa med 3

Kortade ner dagens pass lite för att vi hade middagsgäster. Stod ombytt och väntade när maken kom hem från jobbet och lämnade honom sedan med tre barn och all matlagning - jag har världens goaste man!

• reb80
    Waimea skrev 2011-05-17 20:44:20 följande:

Kaya: Vad var det vi sade om dina Kayano :-P skämt åsido, jag är glad att du har ett par skor du trivs i.

Jag har varit i Dalarna sedan i fredags, sista kvällen idag, sedan bär det av till Småland igen. Har varit värsta nostalgikern, på många sätt. I lördags sprang jag till och från Mellsta motionscentral i Blge, och sprang en superbackig 7,5 km-runda. Helt underbar, det var verkligen upp och ner och upp och ner i sandig jord och tallskog.. Alldeles underbart tjuriga backar! Och rätt vad det var dök Dalälven upp, och jag sprang flackt och fint i en hage full i vitsippor alldeles intill. Mmm. Totalt blev det 17,5 km.
    I söndags blev det totalt 14,5 km - två varv runt älven i Blge, också en gammal goding, och så några extra kilometer hit och dit kring centrum för att kolla läget.
    Vilodag och besök på sjukhuset med mamma i måndags, näst sista cytostatikabehandlingen, måtte det vara slut snart.
    Idag blev det två varv kring älven, en dryg mil i ett ilsket smattrande regn, det har sin charm, det också. Nu är det bara att ladda inför Gbg, blir väl kanske någon runda på torsdag kväll. Kvällen har jag tillbringat i Reb:s hemstad, det var evigheter sedan jag var i Säterdalen sist, sonen lekte loss järnet i rutschkanorna och jag fick lite egentid med min pappa..

Isold: Du är fantastisk! Vilken härlig tävling.
    Verkar som om jag ensammen håller trådens ställningar på Sthlm Marathon nästa helg, då? Eller är det någon mer som springer?

har inte varit ner i dalen i år än....men det är fint där nere....åren 95-97 hade vi fäboden där nere så då bodde jag och mina systrar där på sommrarna med alla djuren...
  • Themis
    Underbara ungar skrev 2011-05-17 19:34:40 följande:
    Hur gör man för att orka springa längre sträckor?

Är det bara att tvinga sig själv att springa 1 km till eller? 
    Det som funkade för mig glada amatör var att

-hålla lägre fart än jag trodde att jag skulle, för längre uthållighet
    -hålla koll på pulsen, man lär sig var ens "arbetspuls" är, där det liksom blir en jämn lunk som håller längre.
    -ta hem ett träningsprogram från www.maraton.se och följa det i sådär tio veckor, sen kunde jag själv bygga vidare som jag ville
    - för att öka farten kör man intervallträning något pass per vecka.

Är du otränad nu så kör gärna några pass styrketräning i början när man inte orkar springa så långt, mer muskler i ben och rygg hjälper. Eller bygg uthållighet med ellipsmaskinen, den biter inte lika bra som löpningen men den hjälper ändå flås och uthållighet.
    Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
  • reb80

Har hittat ett löpar gäng som tränar 2 ggr/veckan här i säter...

och imorgon tänkte jag att jag skulle kolla om jag hänger med dem. var tydligen bara att komma och vara med.

kravet var kunna springa 6km/h tempo....och det klarar jag utan problem, MEN de springer långt.....

men återkommer imorgon kväll om det var nåt för mig...

Är ju en del som springer i grupp.

HUr funkar det om någon börjar gå? väntar man? är det nån "ledare" eller hur vet man vart man ska springa? menar att med 10 st så kan ju inte alla bestämma hur/vart man ska springa.

Svar på tråden Löpartråden 13