• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carisma95
    LaFontaine skrev 2011-06-07 20:08:36 följande:
    Men hörrni, är det bara jag som blir fullständigt knallröd i nyllet när jag springer? Jag talar inte lite sött rosig om kinderna, jag talar nästan blålila! Det spelar ingen roll om det är sommar eller vinter, jag blir chockröd varje gång! Vad göra? 
    Samma här, du är absolut inte ensam. Blir också tokröd, oavsett om jag löptränar eller kör på gymmet. Man känner sig verkligen jättesnygg.....
    m o e skrev 2011-06-07 23:16:25 följande:
    Äntligen kom jag iväg på ett lite längre pass, 8 km. Jag sprang min favoritslinga, det gick inte fort men det var skönt i skogen på kvällen.

Tyvärr fick jag krampvärk på högra sidan av livmodern efter ca 5 km och kunde inte springa vidare direkt, utan fick vila och gå en bit. Säkert ligament som stretade när det växer där inne, men lite jobbigt då jag just idag haft en liten blödning. Det släppte dock efter några minuter och jag kunde jogga vidare. Inget mer blod hade kommit heller och jag känner mig inte orolig alls. Att det stretar där inne är ju naturligt och det var säkert bara lite vila som behövdes. :)
    Så länge det känns bra är det ju inga problem. Ta det lugnt när kroppen behöver bara.

Själv körde jag styrkepass på gymmet igår. Har inte kört styrka på nästan 2 veckor, så det var dags! Löpning blir det igen imorgon som det ser ut nu och sen lite spinning med pulsklocka på fredag.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Jessa med 3

Ska jag erkänna en lite pinsam sak? Jag har pulsklockan även på Friskis... Den loggar träningen, så annars blir det ju missvisande! Känns lite nördigt, men så är det!

• Underbara ungar

Nu måste jag ställa en fråga till eliten här inne

Jag är skitnöjd över att kunna springa 3 km, har liksom aldrig löptränat i hela mitt liv. Målet är ju såklart längre och längre, men vi tar det med små steg. 
    Nu är det en kille som är på mig som fan och "klagar" hela tiden. "Det gör ingen nytta om du inte springer 10 km varje gång..." osv osv...
    Kan jag skriva honom på näsan på nått sätt??
    Hjälp mig nu...

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • Kulta17
    Underbara ungar skrev 2011-06-08 12:49:47 följande:

Jag är skitnöjd över att kunna springa 3 km, har liksom aldrig löptränat i hela mitt liv. Målet är ju såklart längre och längre, men vi tar det med små steg. 
    Nu är det en kille som är på mig som fan och "klagar" hela tiden. "Det gör ingen nytta om du inte springer 10 km varje gång..." osv osv...
    Hjälp mig nu...

Vaddå "göra nytta!!".
    Du springer - klart det gör nytta. Det viktigaste är att man följer sin egen rytm och egen kropp. Han bör tagga ner tycker jag. Synd om honom som är fast i "vara bäst" träsket!
  • Vilda Tiger

Hjälp mig nu...

Så han inser inte att du förbränner mer och tränar din kondition mer om du springer 3 km än om du sitter kvar i soffan? Då är han fan dum i huvudet... Och tror han att alla maratonlöpare startar på milen då de "lär" sig springa? Nä, det har också börjat med någon km, sedan ökat mer och mer. Jävla pucko, skulle jag säga till honom.
  • m o e

Underbara ungar: Jag håller med de tidigare talarna. Bry dig inte om den knasen! All träning är toppen och du är jätteduktig som springer. :)

• bellaaan

Hjälp mig nu...

Jag började springa för 1år och 3månade sedan och då sprang jag 2km först nu springer jag 5km på 18 min och sprang igår 1,3mil. Rom byggdes inte på en dag! Du är grym!
  • Underbara ungar

Tusen tack

Jag har sprungit i ca 2½ månad, så jag är nöjd med att klara 3 km i ett svep  

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • StilaM

Underbara ungar: om den där tölpen du skriver om menar att 3 km inte har någon hälsomässig effekt så har han ju fel. Det är ju belastningen, inte rundans längd, som "tränar" din kropp. Om du till exempel joggar 3 km under 20 minuter (eller vad det nu tar) så är det ju jämställbart med 20 minuters annan träning. Om du springer i en hastighet som verkligen gör dig trött så är det 20 minuters kvalitativ konditionsträning (och Friskis-passen, t.ex består ju av 10 min uppvärmning, 5 min nedvarvning, 25 min kondis och 10-15 syrka) och 20 min benstyrketräning.

Du märker troligtvis på dig själv nu, efter 2½ månad, att du är starkare och orkar mer. Så det har träningen uppenbarligen gett. QED, I think.

• Carisma95

Ni som hunnit springa ett tag: Det här med att känna "jag kommer aldrig kunna springa 1 mil under 1 timme". Känner alla så, eller...? Det känns jävligt avlägset måste för egen del, måste jag säga. Visst märker jag att jag blir lite bättre hela tiden, men i dagsläget orkar jag knappt springa 1-1,5 km i sträck.

Jag vet ju att alla börjar med kortare sträckor, men är det verkligen så att ALLA kan springa 1 mil efter ett längre tag....?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Löpartråden 13