Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Ska jag erkänna en lite pinsam sak? Jag har pulsklockan även på Friskis... Den loggar träningen, så annars blir det ju missvisande!
Känns lite nördigt, men så är det!
Nu måste jag ställa en fråga till eliten här inne
Jag är skitnöjd över att kunna springa 3 km, har liksom aldrig löptränat i hela mitt liv. Målet är ju såklart längre och längre, men vi tar det med små steg.
Nu är det en kille som är på mig som fan och "klagar" hela tiden. "Det gör ingen nytta om du inte springer 10 km varje gång..." osv osv...
Kan jag skriva honom på näsan på nått sätt??
Hjälp mig nu...
Underbara ungar: Jag håller med de tidigare talarna. Bry dig inte om den knasen! All träning är toppen och du är jätteduktig som springer. :)
Tusen tack
Jag har sprungit i ca 2½ månad, så jag är nöjd med att klara 3 km i ett svep
Underbara ungar: om den där tölpen du skriver om menar att 3 km inte har någon hälsomässig effekt så har han ju fel. Det är ju belastningen, inte rundans längd, som "tränar" din kropp. Om du till exempel joggar 3 km under 20 minuter (eller vad det nu tar) så är det ju jämställbart med 20 minuters annan träning. Om du springer i en hastighet som verkligen gör dig trött så är det 20 minuters kvalitativ konditionsträning (och Friskis-passen, t.ex består ju av 10 min uppvärmning, 5 min nedvarvning, 25 min kondis och 10-15 syrka) och 20 min benstyrketräning.
Du märker troligtvis på dig själv nu, efter 2½ månad, att du är starkare och orkar mer. Så det har träningen uppenbarligen gett. QED, I think.
Ni som hunnit springa ett tag: Det här med att känna "jag kommer aldrig kunna springa 1 mil under 1 timme". Känner alla så, eller...? Det känns jävligt avlägset måste för egen del, måste jag säga. Visst märker jag att jag blir lite bättre hela tiden, men i dagsläget orkar jag knappt springa 1-1,5 km i sträck.
Jag vet ju att alla börjar med kortare sträckor, men är det verkligen så att ALLA kan springa 1 mil efter ett längre tag....?