Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Jag ska springa halvmaresträckan på lördag och tänkte ge mig ut efter att jag vaknat på morgonen.
Men hur gör man med maten?
Ska man trycka i sig massor med mat kvällen innan och hoppas på det bästa, eller ska man äta frukost och antagligen få dras med håll stora bitar av passet?
Gaby: Jag tror inte det är så smart att springa på tom mage. Experterna brukar inte ens rekommendera det för kortare sträckor. Försök äta något lätt, lite yoghurt eller så och drick mycket. Ha med vätska och kanske en energibar när du springer.
Jag kan inte äta direkt före jag ska ut. Mår lättare illa bl.a.
Men sen är det nog väldigt individuellt och beror ju på hur nära inpå en lätt frukost du ska ut? Du kanske kan äta något direkt när du vaknar och sen vänta någon timme, samtidigt som du gör dig i ordning och "vaknar"? ![]()
Ska snart iväg till naprapaten igen. Har haft riktigt, riktigt ont i höften sen sista jag var där - ska bli spännande att se vad han säger. Har väldigt, väldigt lite hopp om att kunna bedriva någon som helst träning alls inom överskådlig tid.
Det suger. Men - hålltummar hörni att jag har fel!
Jag tror det är stor skillnad på vilken sträcka man ska springa, om man behöver äta innan eller inte. 2-3 km fixar man kanske på tom mage (även om det kanske inte är jättebra), men att springa en halvmara utan att äta innan är bara dumt. Man bryter bara ner kroppen, det ger inget. Speciellet inte när det är så här varmt.
Gbg-tjej: så klart håller jag tummarna för dig!
Har inte tid att skriva mkt - skulle kunna skriva en uppsats! Är GLAD efter naprapatbesöket - det blir nog bra det här! Han trodde att jag skulle vara mkt bättre om ett par dagar, men att jag inte skulle ge mig ut o springa milen direkt...
Däremot 2-3km ijoggfart, och skynda långsamt... Mkt rehabövningar också fick jag med mig, jag måste stärka mina svaga knän och höfter! Och stretcha! Jag är steeeel! På vissa ställen iofs och jättevig på andra. Undrar om det är vanligt att man är så ojämnt vig?
Men vad f...n... Gjorde precis en rehabövning... Typ 5e repetitionen "smäller" det till i höften och jag har mkt mer ont igen... Skynda långsamt som sagt...
Göteborgstjejen, skönt med goda besked men vad trust med bakslag direkt
Hoppas att du får ordning på höften nu!
Gaby, jag tycker inte heller att du ska springa såpass långt utan att äta innan. Som M o e sa, ät något lättare som yoghurt eller blåbärssoppa så du får i dig någonting. Eller gå upp en timme tidigare och ät vanlig frukost och så går du och lägger dig och sover en timme till. På så sätt hinner du smälta maten lite mer. Blir du tom på energi under passet kan du alltid stanna till och köpa en glass
Jag har tagit det lugnt de senaste dagarna. Det blev ett morgonpass igår på dryga milen i lugnt tempo och idag blev det 8 km. Avrundade med en mils promenad när vi mätte upp Rocklundamilen med mäthjul inför tisdagens tävling. M o e, och om fler västeråsare läser det här, den är 110 m för kort