• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • LaFontaine
    Göteborgstjej skrev 2011-06-03 09:32:39 följande:
    Hemkommen efter naprapatbesök som ingav hopp!

Han konstaterade att jag inte är sned på något vis, ingen muskulär obalans osv - det är ju bra. Inga konstigheter med korsband och menisk - också bra. Ett av mina problem är att jag har en väldigt orörlig rygg och att jag är orörlig åt lite olika håll - mkt mer rörlig på ena sidan liksom. Detta kan ju leda till att man inte får full rörlighet när man springer = obalans i löpsteget osv. Har också ett par ganska korta muskler, bla den jag har ont i då - massa stretching är bra och påskyndar läkprocessen!

Själva smärtan=inflammationen trodde han helt enkelt kunde vara en liten, liten muskelbristning som uppstått när jag tex trampat snett eller satt i foten för hårt en gång och att detta ledde till att jag sprang och kompenserade lite snett. Och sen låter man inte bristningen läka ut - ja och så blir det inte b och knapraättre utan bara värre och värre...

Nu ska jag stretcha massor och käka mer inflammationsdämpande och tillbaka om en vecka. Han ska hjälpa mig att få full rörlighet i ryggen så att jag kan springa mer avslappnat och med mer rörlighet!

Hej hopp - hejdå nu ska jag stretcha! Kul.... Nääääää....
    Min kiropraktor förklarade en gång att stelhet på ett ställe kan leda till överrörlighet intill och tvärtom. Kroppen måste kompensera för stelheten genom att använda ett annat parti mer. Det i sin tur leder till obalans och snedhet som genererar smärta och överansträngningar. 

Att kroppen hänger ihop fick jag verkligen bevis på härom året när jag en morgon vaknade och inte kunde stödja på högerbenet. Det gjorde så vansinnigt ont! Jag tog mig till jobbet med benet släpande efter mig och fick sen en akuttid hos kiropraktorn som hittade en låsning i nacken. Han löste upp låsningen och dagen efter var jag i princip smärtfri i höften.

Således är vila väldigt bra ibland. Streching också, om man strechar rätt ställen på kroppen!

Krya på dig nu! 
  • Themis

Efter medveten kolhydratladdning (marängtårta med jordgubbar ) blev det idag

28.47 på mina 5 km löpband.

Ett insignifikant steg för mänskligheten men nytt rekord för en motionerande Bimsa.

Och heja Vilda, du är ju jätteduktig på att springa ute tycker jag!

Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking others to live as one wishes to live. ~Oscar Wilde~
  • LaFontaine

Nyss hemkommen från en femma i gassande sol och kvävande värme. Jag har bara en sak att säga. Ha. Dubbel-ha!

Nu ska jag slänga mig i kompisens pool och tänka på annat och dricka vin ikväll och kanske, kanske springa nån gång i oktober igen. Nåväl, man blir får i alla fall bruna ben när man är ute så länge som jag var idag  

• Vilda Tiger
    Themis skrev 2011-06-03 10:11:32 följande:
    Efter medveten kolhydratladdning (marängtårta med jordgubbar ) blev det idag

28.47 på mina 5 km löpband.

Ett insignifikant steg för mänskligheten men nytt rekord för en motionerande Bimsa.

Och heja Vilda, du är ju jätteduktig på att springa ute tycker jag!
    Du rusar ifrån mig nu! Duktiga du! Ge mig två månader, sedan ska jag nog vara ikapp dig, om du nu inte utvecklas massor och kutar fem km på 25 snart, vilket jag "fasar" för att du kommer att göra.

Göteborgstjejen
    Men det är jju bra nyheter! Stretcha är bra, gör det så mycket du bara kan nu så du om ett tag kan komma ut och promenera lite snabbt iaf. Dutkiga du!
  • Themis
    Vilda Tiger skrev 2011-06-03 12:39:26 följande:
    Du rusar ifrån mig nu! Duktiga du! Ge mig två månader, sedan ska jag nog vara ikapp dig, om du nu inte utvecklas massor och kutar fem km på 25 snart, vilket jag "fasar" för att du kommer att göra.

Göteborgstjejen
    Men det är jju bra nyheter! Stretcha är bra, gör det så mycket du bara kan nu så du om ett tag kan komma ut och promenera lite snabbt iaf. Dutkiga du!
    Ingen  fara- vikten står förargligt stilla och jag ska på semester 9-21 juni, så sen kan du nog ta mig.
    Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking others to live as one wishes to live. ~Oscar Wilde~
  • m o e

Vad ni springer och är duktiga! Själv tog jag mig äntligen ut igen och det blev 5,5 km idag. Puh, vad varmt det var! Och då var klockan bara 9.15! En sån här dag fixar jag inte att springa mitt på dagen. Klockan hade jag inte ens med mig, utan jag sprang för att ta mig runt bara.

Nu är jag ensam hemma med pojkarna, då maken har bortamatch i Luleå imorn. Så nu blir det "överleva" tills han kommer hem. Värme, gravidtrötthet som förlamar och så fick stora killen feber hux flux. Man kanske borde rota fram plaskpoolen?

• StilaM

Grattis Moe! Vad roligt! Och lyxigt att vara mest gravid när det är så snöigt och kallt att man inte saknar löprundan. Lagom till nästa vår är du i springform igen!

Foten har läkt riktigt bra och idag kunde jag ha vanliga skor och gå utan att halta!
    Hoppas på en försiktig runda redan under veckan - eller åtminstone till nästa helg.

• Gaby 01

moe: Kolla upp innan du härjar loss i spåret din maxpuls du får ha när du är gravid. Det är ingen fara för bebisen men ditt hjärta får tidigt börja pumpa runt en massa extra blod vilket är slitsamt för hjärtat. Jag tror det ligger på 60-70% av sin normala maxpuls. Men googla...

Här har det varit rehabträning idag, men det är bara att gilla läget. Var ute igår och sprang och fick grönjävligt ont i knäna men det är ingen skada, snarare att jag slarvar med stretchning och är nu superkort i lårmusklerna fram. Men ska simma, wetvest-träna och strecha i mängder så kommer det här ge med sig.

Ha en skön löparhelg på er men passa er i värmen och drick massor... under hela dagarna...

• m o e

Gaby: Tack för påminnelsen! Jag har ju tyvärr ingen pulsklocka, så det är svårt att veta att jag ligger rätt. Visst kan man ju stanna och räkna, men pulsen går ju ner rätt fort när man stannar.
    Vad jag har förstått går det bra att ligga på lite högre puls under en kortare tid, så länge man låter pulsen komma ner emellanåt. Men jag känner ju att det är tyngre nu, så det är lite därför jag inte kollar tider, utan springer för min egen skull. Jag tror att kroppen är rätt bra på att reglera, så det viktiga för mig blir att verkligen lyssna på min kropp.

• Vilda Tiger

moe
    Du är för mig trådens lugna hjärna, den som aldrig tålamodet utan låter kroppen tala och ser det positiva i allt. Jag beundrar den inställningen!

Gaby
    Berätta mer om wetvest! Jag har hört talas om det men inte testat men det låter ju onekligen roligt. Joggar man med den i vatten, eller? Roligt? Jobbigt? Effektivt? Ge mig mer info! *nyfiken*

Jag var ute på en ritkigt skön SLÖrunda idag. 3.4 km på 27 minuter, så man kan väl knappt kalla det att jogga. Men det var SKÖNT och jag tittade inte på klockan en enda gång. Bara tog kroppens bekvämlighetstempo. Meningen var ju att jag skulle ta rundan två varv, och alltså knäcka 6 km för första ggn, men jag kände efter första att jag var riktigt låg i socker. Vet inte om siffran 2,6 säger er ngt men det är iaf lågt för en diabetiker, så det var bara att gå hem och äta. Så kan det gå. Nästa gång, kanske? Jag ville ju följa rådet flera av er gav att vara ute en TID, inte nödvändigtvis gå efter sträckan. Och med det här tempot (blev ju drygt 8 min per km) så hade jag nog orkat ett varv till, iaf med att varva jogg och gång. Men som sagt - det kommer fler dagar.

Svar på tråden Löpartråden 13