Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Carisma95: Jag tror att alla kan så småningom. Sedan är det vad man har med sig i bagaget att kämpa emot. Vissa har övervikt, andra skador mm... vilket gör att "så småningom" kan vara en längre period än för andra. I början så var jag alltid ute en mil oavsett om jag sprang eller inte bara för att kroppens muskler och leder skulle vänja sig vid sträckan. Jag tror man måste se bort ifrån måstet att springa hela tiden för vem är det som bestämmer att det är det som nyttigast för just dens kropp. Det viktiga är att man rör sig. Och sedan är våra kroppar olika, en del är snabba på kortare distanser medan andra är uthålliga på längre... sedan har vi de där "genetiska olikheterna" i den här tråden som både är snabba och uthålliga
Ni vet nog vilka som kan ta åt er! :-P
Carisma95: Jag har sprungit i några år och ännu aldrig klarat en mil under en timme. Jag springer gärna en mil då och då, men har börjat inse att jag aldrig kommer att bli snabb. Under en timme kommer jag nog om jag fortsätter träna (har sprungit på nedriga 1.00.20!), men jag har inte en snabb kropp. Har dessutom astma att kämpa emot, men jag tycker inte att det gör så mycket. Jag är glad att jag kan springa en mil och älskar att träna och hålla mig i form. Alla måste inte bli snabba.
Men tränar du kommer du garanterat kunna öka på dina sträckor. När du väl fått in rytmen och tränat upp konditionen så kommer du ganska snabbt kunna öka på dina sträckor. Men ta det lugnt, lite i taget. Ha som mål att öka på ett par min/vecka på den sträcka du springer, så ska du se att du snart är uppe i lite längre sträckor.
Carisma95: Jag tycker att det viktigaste är att inte jämföra sig med andra utan glädjas åt sina egna framsteg (stora som små). När man känner sig stressad och pressad, försvinner lätt glädjen och löparglöden.. Så kör ditt race och kör fler intervaller i backar och trappor=).
Moe:
Nej, det är nog så. Att inte alla blir snabba. Det känns ju inte direkt som att jag har "löparkropp". Men som du säger, egentligen är tiden inte så viktig. Däremot hade det varit kul att kunna springa en längre sträcka utan att gå emellan. Det orkar jag ju inte än.
Bellaaan:
Du har så rätt. Men jag är en riktig "siffer-junkie", så jag älskar att se om jag kan springa på vissa tider, förbättra dem osv. Sen behöver man definitivt inte springa mot någon annan än sig själv! ![]()
I morse ställde jag klockan på 06.00 för att ta mig ut och springa en runda. Tyvärr (?) vaknade jag med halsont och fick istället sova en timme till.
Jag vet inte om jag är så där oerhört missjöd med det efter att ha vaknat halv fyra och sen legat vaken till halv sex. Möjligt att gud hör bön faktiskt