• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Göteborgstjej
    Jessa med 3 skrev 2011-06-18 16:22:37 följande:
    Enligt Szalkais träningsprogram, sjunde veckan, var det långpass idag. 80 min skulle man vara ute. Jag siktade på 90 minuter, men var ute i 97 - och det kändes bra hela tiden. Idag såg jag till att inte gå högre än 160 i puls och då kände jag mig aldrig särskilt ansträngd. Förutom när benen började kännas lite tunga då... Och min slutspurt uppför backen vid vårt hus var ganska patetisk idag...

Men idag var det roligt och kändes riktigt bra - och med tre månader till halvmaran ska det inte bli något större problem tycker jag!
    Vad skönt det lät!
  • Carisma95
    reb80 skrev 2011-06-18 12:39:34 följande:
    Har haft lite mycket sista veckan så inte haft tid att springa...
    Men denna helg jobbar jag eftermiddag och övriga familjen är  i husvagnen så passade på imorse när jag var själv.
    Men orkade bara 8km...
    Men dax att försöka så man inte slappar av sig.
    Ska på camping semester i 2 veckor och tänkte då försöka springa på lite nya ställen.
    Har ju tur att maken och gillar att springa så kan ju utforska olika städer springandes och barnen cyklandes.
    "Bara" 8 km. Oj oj, vad jag känner mig ny när jag läser sånt här... Ha ha!
    Enligt Szalkais träningsprogram, sjunde veckan, var det långpass idag. 80 min skulle man vara ute. Jag siktade på 90 minuter, men var ute i 97 - och det kändes bra hela tiden. Idag såg jag till att inte gå högre än 160 i puls och då kände jag mig aldrig särskilt ansträngd. Förutom när benen började kännas lite tunga då... Och min slutspurt uppför backen vid vårt hus var ganska patetisk idag...

Men idag var det roligt och kändes riktigt bra - och med tre månader till halvmaran ska det inte bli något större problem tycker jag!
    Oj, ska jag ligga under 160 i puls får det nog bli rask takt. Hi hi!

Hur gör ni som kör långdistanspass. Hur långt behöver det vara för att räknas som långdistans och vilket tempo har ni? Lugnare än det ni "vanligtvis" springer i, för att orka hela sträckan eller hur ska man tänka?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • bellaaan
    Carisma95 skrev 2011-06-18 17:16:27 följande:
    "Bara" 8 km. Oj oj, vad jag känner mig ny när jag läser sånt här... Ha ha!

Oj, ska jag ligga under 160 i puls får det nog bli rask takt. Hi hi!

Hur gör ni som kör långdistanspass. Hur långt behöver det vara för att räknas som långdistans och vilket tempo har ni? Lugnare än det ni "vanligtvis" springer i, för att orka hela sträckan eller hur ska man tänka?
    Tror inte det finns något speciell distansgräns. Jag räknar själv långdistans lite olika (kör långdistans en gång i veckan) springer antingen en sträcka som sist 1,3km (som jag vet är det) eller springer ute en viss tid tex 60-90min.
    tävlingsyfte är säkert långdistans annorlunda. För mig är det över 10-15km tror jag nog=).
  • Carisma95
    bellaaan skrev 2011-06-18 18:00:02 följande:
    Tror inte det finns något speciell distansgräns. Jag räknar själv långdistans lite olika (kör långdistans en gång i veckan) springer antingen en sträcka som sist 1,3km (som jag vet är det) eller springer ute en viss tid tex 60-90min.
    tävlingsyfte är säkert långdistans annorlunda. För mig är det över 10-15km tror jag nog=).
    Jo, det låter rimligt att det skiljer sig från person till person lite grann.
    Men kan 6-7 km vara långdistans eller krävs det ca 1 mil för en "ordinarie motionär"...?

Och som sagt, hur snabbt/långsamt brukar ni springa ?
  • bellaaan
    Carisma95 skrev 2011-06-18 18:04:30 följande:
    Jo, det låter rimligt att det skiljer sig från person till person lite grann.
    Men kan 6-7 km vara långdistans eller krävs det ca 1 mil för en "ordinarie motionär"...?

Och som sagt, hur snabbt/långsamt brukar ni springa ?
    tycker du skall räckna det som långdistans om det är långt för dig nu. Du kommer utvecklas och märker när du blir bättre och bättre, genom att köra korta (snabba), längre (långsammare) och intervaller :).

Jag är ingen hejare på långdistans men vet varför. Startar för fort och det skall man inte göra.
    Jag gillar korta snabba pass :D. Jag springer 5km på 18min MEN när jag springer 1mil så tar det verkligen inte 36 min. snarare 50-60 :).
    Men ge dig ut och spring i en viss tid ist ?
    Hoppas du fått något svar:)
  • Carisma95
    bellaaan skrev 2011-06-18 18:35:05 följande:
    tycker du skall räckna det som långdistans om det är långt för dig nu. Du kommer utvecklas och märker när du blir bättre och bättre, genom att köra korta (snabba), längre (långsammare) och intervaller :).

Jag är ingen hejare på långdistans men vet varför. Startar för fort och det skall man inte göra.
    Jag gillar korta snabba pass :D. Jag springer 5km på 18min MEN när jag springer 1mil så tar det verkligen inte 36 min. snarare 50-60 :).
    Men ge dig ut och spring i en viss tid ist ?
    Hoppas du fått något svar:)
    Jag är precis som dig. Korta (inte än så) snabba distanser och intervaller är roligare. Tycker det känns segt att mala på under längre tid... He he! Men samtidigt vet jag att jag borde lägga in en del sådana pass också.

Jo, jag har faktiskt funderat på det där med att springa/jogga/gå (vad jag nu orkar) under t.ex. 1 timme. Hade varit kul och se hur långt man kommer på en viss tid.
  • bellaaan
    Carisma95 skrev 2011-06-18 18:40:25 följande:
    Jag är precis som dig. Korta (inte än så) snabba distanser och intervaller är roligare. Tycker det känns segt att mala på under längre tid... He he! Men samtidigt vet jag att jag borde lägga in en del sådana pass också.

Jo, jag har faktiskt funderat på det där med att springa/jogga/gå (vad jag nu orkar) under t.ex. 1 timme. Hade varit kul och se hur långt man kommer på en viss tid.
    Jag körde alltid så i början att jag joggade t ex 8-10km, slutade aldrig sänkte bara farten när det blev för mycket. Det fick mig att bli bättre på rundan (snabbare). Ge dig inte ut för fort och håll dig joggade om så jätte sakta, det är vad som gjort mig snabbare och uthålligare :) 
  • Jessa med 3

Szalkai fokuserar inte på sträcka utan på tid, för att vänja kroppen vid längre pass. Orkar man inte springa hela kan man lägga in lite gång.

• Carisma95

En annan fråga (nu när jag ändå är i gång)
    Är det någon här som har en GPS-klocka från Timex (startfitness.co.uk)? Är det någon som rekommenderas? Har tidigare spanat in Garmins Forerunner 305, men den är så jäklans dyr (allt är ju relativt). Tänkte man kunde lite billigare undan men hittar inte den på hemsidan.

• Göteborgstjej

Det som är långt för dig är ju långdistans - jätteindividuellt. Beroende vilken fas man är i sin träning kan ju långdistans både vara 5 och 25 km.
    Tiden ska ju vara viktigare än farten när man kör långt, det där har jag svårt för, det blir lätt att jag kör för snabbt på de långa passen. Vem vet, kanske därför jag är skadad nu?

Svar på tråden Löpartråden 13