• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carisma95
    m o e skrev 2011-06-22 22:08:28 följande:
    Ha det så härligt, Gbgtjej!

Jag har aldrig haft problem med löparmage tidigare, men sen jag blev gravid har jag haft massor av sånt. Kramp, gaser och ibland har jag fått stanna för att knipa så jag inte gör på mig mitt i rundan. Det är så störande. Normalt har jag en jättesnäll och fungerande mage, men nu är den helt ur lag. Ikväll fick jag tväront i hela magen vid tre tillfällen på min korta runda och fick stanna eller gå tills det släppte. Det är så surt!
    Jag har aldrig hört talas om löparmage förrän nu, men plötsligt börjar jag förstå varför min mage varit "urballad" senaste 2 veckorna!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Carisma95

Körde 4,6 km igår morses förresten. Första 2 km kändes grymt bra (tyvärr klockade jag inte efter halva sträckan, bl.a. för att jag inte vill stressa mig själv) men fick nog betala priset för det, för sista hälften kändes betydligt segare... Men jag passerade iaf en äldre herre (70+) med stavar och en dam med rullator!

Det slutade på 6,49 min/km-tempo. Inte jättebra, men jag definitivt nöjd! Vill ju springa Kretsloppet på under 35 min och med det här tempot + 400 meter till så hade jag nog klarat det.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • smultronsaft

Hejhej! Vilken trevlig tråd, hoppas att jag är välkommen här jag med.

Jag har småjoggat lite till och från några år och tyckt det varit riktigt tråkigt, men nu i våras ändrades det helt
    plötsligt och nu tycker jag att det är jätteroligt att springa. Jag läser allt jag kan komma över om löpning och har börjat variera mig lite med intervaller, korta  lite snabbare pass och lite längre och lugna. Förut blev det mest korta lugna, haha.

Mitt mål just nu är att ta mig i mål på Stockholm Halvmarathon i höst, hittills har jag max sprungit 11 km, men jag är riktigt motiverad så jag hoppas på att jag ska klara det efter en hel sommar med träning! Skrattande

• StilaM

Efter en månads rehabträning och spinning har jag äntligen läkarens godkännande för en liten försökstur i spåret. Ska natta pyret nu och sedan försöka hinna ut i den ljumma sommarkvällen.
    Håll tummarna att fotled och knä håller!

• Mael

Lycka till StilaM!!

Välkommen Smultronsaft!! Jag siktar också på halvmaran, men börjar inse att jag nog kan ha ett tidsmål, även om steg ett fortfarande är att orka hela distansen. Tror du kommer klara det galant!!

Bra jobbat Carisma!! Nu har kroppen fått känna på lite högre fart och det kommer du ha igen senare även om du inte orkade hålla tempot hela vägen idag - det lärde jag mig av att ha spänt bågen för högt på milspåret.

Tackar för pepp om att byta grupp. Du hade helt rätt Waimea; Vilken pepp att få springa med andra på precis samma nivå. Jag var verkligen inte långsammast i gruppen utan höll mig i mitten av alla intervaller (6x3 min med 1 min ståvila) och då låg vi som långsammast i 5:09 tempo vilket är rätt ordentligt snabbt för mig. Den näst sista vågade jag pressa ner mig under 5 och sista tog jag ut mig rejält och brände till med 4:35!!! Och då fanns det ändå kraft för 3 km nedjogg efter utan problem. Innan intervallerna var det 3 km uppjogg, löpskolning och koordinationslopp "som vanligt" och skön stretch och avslutning med plankan. Gillar verkligen det här med gruppträning har jag märkt. Nästa vecka är det backa som lockar

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Gaby 01

Iseika: Men vad ökentråkigt!!! Hoppas det löser sig och det snarast!

Smultronsaft: Åhhhh, du kommer gilla Stockholms halvmara. Det var mitt favvislopp förra året och jag läntar till årets upplaga. Och vänj kroppen sakta vid de långa distanserna. Du kan ju börja med att springa så långt du orkar och sedan gå resten och köp gärna ett vätskebälte att ta med ut. Kan vara bra att vänja ligament och muskler vid den långa sträckan.

StilaM: Jag håller tummar och tår för att turen ska bli bra!

Mae: Jättebra jobbat och vilket bra beslut att byta grupp.

Jag är bara så nöjd! Vilken träningsvecka jag har haft hittils. Körde intervaller i tisdags som gick extremt bra, och idag gjorde jag personbästa på både 5 km och milen. 24:12 på 5:an och 50:30 på milen. Lite snöpligt ändå på milen då det hade varit häftigt att komma under 50 min men jag hade faktiskt inte fixat det. Att 30 sekunder kan vara så mycket i löpning. Det får bli mitt nästa mål och jag ska vara nöjd, förbättrade årsbästa på milen med 3 minuter och det är ju mycket.

• Jessa med 3

Har varit på uruselt humör i några dagar och dessutom haft känningar av ont i halsen. Dessutom fick sonen magsjuka igår och då mår jag också illa! idag bestämde jag mig dock för att jag är frisk och gjorde dagens pass: 38 min lugn löpning och 3x60m koordinationspass. Joggade sen hemåt. Något skit har jag kanske i kroppen för det kändes lite trögt, men humöret blev dock bättre!

• smultronsaft

Mae: Tack för välkomnandet! Är det gruppträningen inför halvmaran som du är med i? Jag hade så gärna velat vara med i den, men skulle missa nästan alla pass då jag inte är hemma så mycket i sommar. Det får bli nästa år!

Gaby: Tack för tipsen. Och vad roligt att höra att halvmaran var ditt favvolopp. Jag tittade på när min sambo sprang förra året och blev så avundsjuk på alla som sprang, eller tja, framförallt blev jag avundsjuk när jag stod i målområdet och såg alla som var så nöjda efter att ha gått i mål.

Idag tänkte jag ge mig ut i 10 km - slingan, men det regnar så förbaskat och jag har inga passande kläder. Är det någon som har tips på någon löparjacka som är bra i regn?

• HemmaHosSofi

Har varit usel på att skriva här, men dessto flitigare på att läsa hur duktiga ni är! Det var över en vecka sedan jag var ute nu. Jobbat för mkt och inte haft någon barnvakt. Imorgon hoppas jag orka springa hem ifrån jobbet, det är ändå 5km. Lite lagom vid 21.30

Göteborgstjej: Härligt med Mallis! Vi åker dit om ca 5v.

Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • Jessa med 3

Är så trött i benen... Gjorde dagens pass: 70 min löpning. Höll lite högre tempo än de föreslagna 6.20-6.30 för att det kändes bra. Trodde på fullt allvar att jag skulle kunna stretcha och varva ner och sen jogga de 3 km jag hade hem. Ha! Stockar till ben, men jag tog mig i alla fall hem!

Fler än jag som mår lite dåligt efter längre pass? Jag fryser och mår lite illa och har svårt att veta vad jag ska stoppa i mig...

Svar på tråden Löpartråden 13