• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • m o e

Isold: Nej, inte knasigt alls. Det låter klokt tycker jag. Vi bodde 2.5 år i vårt förra hus, men trivdes aldrig riktigt, så jag vet vad du menar. När vi flyttade hit föll allt på plats. :)

• Göteborgstjej

Har för första gången sedan Gbgvarvet tankar på att ge mig ut och springa! Kortisoninjektionen har gjort höften mycket, mycket bättre! Ingen lång eller snabb löptur såklart, men jag har en liten runda som är 3,5km som jag funderar på. Och långsamt, långsamt bara för att känna efter... Tror iofs att jag bör vänta till i morgon, för man ska ju tydligen ta det lugnt några dagar efter...

• LaFontaine
    Göteborgstjej skrev 2011-06-21 10:43:40 följande:
    Har för första gången sedan Gbgvarvet tankar på att ge mig ut och springa! Kortisoninjektionen har gjort höften mycket, mycket bättre! Ingen lång eller snabb löptur såklart, men jag har en liten runda som är 3,5km som jag funderar på. Och långsamt, långsamt bara för att känna efter... Tror iofs att jag bör vänta till i morgon, för man ska ju tydligen ta det lugnt några dagar efter...
    Vänta till imorgon! Dels ska kortisonet få en chans att verkligen spridas ut och dels är det en påfrestning för leden att få kortison injicerat. Däremot kan du säkert försöka gå samma runda idag.

Verkligen skönt att kortisonet hjälper också!
  • Göteborgstjej
    LaFontaine skrev 2011-06-21 10:46:20 följande:
    Vänta till imorgon! Dels ska kortisonet få en chans att verkligen spridas ut och dels är det en påfrestning för leden att få kortison injicerat. Däremot kan du säkert försöka gå samma runda idag.

Verkligen skönt att kortisonet hjälper också!
    Jag väntar tills i morgon...
  • Gaby 01

Men vänta här nu.... döljer inte kortisonet skadan? När jag fick kortisonsprutor i axeln så var det väldigt viktigt att jag ej använde axeln i träningssyfte tills skadan var utläkt, både för att man annars kunde göra sig mer illa då smärtan var borta och för att kortisonet gör det tillfälligt skörare och skadan förvärras.

Nu var det några år sedan så riktlinjerna har kanske ändrats, men ta reda på det innan du tränar så att inte effekten av sprutan blir en ännu värre förslitningsskada.

• Mael

Välkommen tillbaka AnnKris!!

Klokt Göteborgstjej! Jag kan inget om trilskande höfter, men tror att det är i ett sånt här läge uttrycket "skynda långsamt" är bra att ta till

Isold: Jag börjar nog luta åt att byta upp  mig - men är rädd att jag ska känna mig dålig och tappa sugen. Men det är nog en inställningsfråga. Att träna mot 2:00 måste ju inte innebära att jag sätter mitt eget mål där... det kan ju ligga kvar på under 2:10. Har ställt frågan på Marathon.se (med lite tidsspecifikationer för mina senaste träningar) så får vi se om de hinner svara.
    GRATTIS till nytt hus

Moe: Härligt att du körde alla pass. Synnerligen märklig barnmorska dock. Snacka om förprogrammerad ...

Jag har just varit ute på en lunchjogg längs vattnet på söder. 7 km på 41:09. En "mördarbacke" på drygt en halv km på mitten gav lite extra puls åt passet. Skulle enligt program kört lite styrka och stretch också, men det hanns inte med - kanske kompletterar med lite kettlebell träning i kväll. På torsdag väntar långa intervaller med "gruppen"

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Göteborgstjej
    Gaby 01 skrev 2011-06-21 13:37:56 följande:
    Men vänta här nu.... döljer inte kortisonet skadan? När jag fick kortisonsprutor i axeln så var det väldigt viktigt att jag ej använde axeln i träningssyfte tills skadan var utläkt, både för att man annars kunde göra sig mer illa då smärtan var borta och för att kortisonet gör det tillfälligt skörare och skadan förvärras.

Nu var det några år sedan så riktlinjerna har kanske ändrats, men ta reda på det innan du tränar så att inte effekten av sprutan blir en ännu värre förslitningsskada.
    Men hur ska man då veta när det är ok i så fall? 3 dagar? 1 vecka? 1 månad?
  • Gaby 01
    Göteborgstjej skrev 2011-06-21 13:46:18 följande:
    Men hur ska man då veta när det är ok i så fall? 3 dagar? 1 vecka? 1 månad?
    Säkert väldigt inviduellt och det är ju inte alls 100 att detta stämmer fortfarande. Jag fick vänta i en månad med axeln innan jag fick lägga på någon som helst belastning och då väldigt försiktigt till en början. Därifrån blev det sedan lång rehabträning där dagsformen avgjorde hur mycket jag kunde belasta just axelpartiet.

Finns det ingen sjukgymnast du kan kolla med? Bara för säkerhetsskull. Kortison är väl väldigt avsvällande så det är väl därför man helt plötsligt känner sig "frisk" i skadan. Inte för inte den kallas för mirakelsprutan!
  • hannamiller

Hej
    Har sem så det är svårt att få in att springa.. Men vi är i badhuset varje dag och då tar jag mig lite extra tid och springer i vatten.
    så man inte kommer efter ..

• Jessa med 3

Göteborgstjej, jag tog mig friheten att fråga maken om kortisoninjektioner och han vill inte uttala sig egentligen, men säger att man bör ta reda på varför man har ont och sen ge det ett par veckor i alla fall, eftersom kortisonet maskerar det onda.

Här är det 10 grader idag och regnar och blåser. Jag tog mig ut ändå, men det kändes lite tungt. Blev drygt 8 km på de 44 minuter jag skulle göra enligt träningsprogrammet. Tunga ben, för tätt inpå middagen och motvind - men det känns ju skönt när det är gjort!

Svar på tråden Löpartråden 13