• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG

Vad har ni för pulsklockor/GPS-grunkor/mobilappar eller andra tekniska hjälpmedel när ni springer? Jag står precis och överväger en Garmin Forerunner 305... visserligen gammal modell, men verkar riktigt prisvärd (runt 1100-1200:- på Netonet, SIBA och Elgiganten m.fl)... Verkar finnas trevliga funktioner som "Virtuell kompis" så man kan springa kapp... 

Min mobil är inte nån höjdare på GPS (har provat men funkar kasst med Endomondo, det enda som finns till Windows Mobile) och jag vill helst springa utan en massa tunga grejer i ficka/armhållare eller liknande...  

• jompa
    PerG skrev 2011-08-29 21:06:50 följande:
    Vad har ni för pulsklockor/GPS-grunkor/mobilappar eller andra tekniska hjälpmedel när ni springer? Jag står precis och överväger en Garmin Forerunner 305... visserligen gammal modell, men verkar riktigt prisvärd (runt 1100-1200:- på Netonet, SIBA och Elgiganten m.fl)... Verkar finnas trevliga funktioner som "Virtuell kompis" så man kan springa kapp... 

Min mobil är inte nån höjdare på GPS (har provat men funkar kasst med Endomondo, det enda som finns till Windows Mobile) och jag vill helst springa utan en massa tunga grejer i ficka/armhållare eller liknande...  
    Jag har en Gramin Forerunner 110 och min man 305. Min är mindre och smidigare medan 305 är större och passar bättre på män. Gillar min jättemycket. Smidigt att slippa ha något mer än bara en klocka för att få tid, puls och distans.
  • smultronsaft

Jag har en Garmin Forerunner 405 som jag är jättenöjd med Glad
  • smultronsaft

Idag sprang jag 5 km. På lördag är det dags för tjejmilen, och jag är inte säker på hur jag ska springa innan dess. Jag vill ju inte vara trött på tjejmilen, men jag vill ju inte låta bli att springa i veckan heller nu när jag väl är ute ur min svacka.

• PerG
    smultronsaft skrev 2011-08-29 22:31:41 följande:
    Jag har en Garmin Forerunner 405 som jag är jättenöjd med Glad
    Tittade på den också, men jag tyckte att 305:an verkade riktigt prisvärd (en tusenlapp billigare än 405:an)... Hade de kostat ungefär samma hade jag kanske tagit 405:an...

Sen finns ju FR310XT också som kanske skulle kunna passa mig som vill hålla på med både cykling, löpning och simning (funderar ju på Triathlon i framtiden) men den kostar ju betydligt mer...  gah.. svårt
  • Mael

Tack för tummar och hejarop Lite stel efter söndagen gav jag mig ut nu på morgonen och pressade mig runt 7 km i motionsspåret. Tungsprunget och backigt, men det är ju bra träning det med ...

Smultronsaft: Stick du ut på en lugn, kort jogg bara för att lufta kroppen lite

Waimea: Vad tråkigt med din mamma Men skönt att det "bara" var envishet med lillskrot.

Per G: Jag är en prylnörd och kunde inte  motstå Forerunner 610 och är sjukt nöjd. Men den kostar ju på ...

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • StilaM
    smultronsaft skrev 2011-08-29 22:32:51 följande:
    Idag sprang jag 5 km. På lördag är det dags för tjejmilen, och jag är inte säker på hur jag ska springa innan dess. Jag vill ju inte vara trött på tjejmilen, men jag vill ju inte låta bli att springa i veckan heller nu när jag väl är ute ur min svacka.
    Jag tänker samma. Men ikväll eller imorgon får det bli en liten femma bara för att rasta skorna - och benen - iaf.
  • Carisma95

Jag köpte 305:an för bara några veckor sen. Är (hittills) jättenöjd! Den hittar satelliten snabbt (trots att jag bor mitt ute i skogen). och det finns många funktioner (bl.a. lättinställda intervaller osv...) 
    Tittade också på en 110:a först just för att den var billig och lite smidigare, men den var lite "för enkel" (tyckte jag). Och vad gör det om man har en stor klocka på armen just de gånger man springer? Det är ju inte så att den väger såpass att man drar åt vänster.....
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Waimea

Per G: Jag har en forerunner 405 och har varit nöjd med den, bortsett från att pulsvisningen är åt skogen så fort klockan inte är fulladdad. Vet inte om det kan ha något att göra med kontakten mot pulsbandet.
    Vet dock att Isold även har en 405:a och att den inte visar distanser korrekt jämfört med andra Garmin-klockor, oftast visar den kortare distans. Batterierna räcker heller inte om du springer längre än 6 timmar, har jag för mig var ett argument mot 405:an.

Jag tror 305:an är ett riktigt bra och prisvärt alternativ, sedan köpte en kollega till mig en 220 eller något i den stilen, den kostade runt 2000 - 2500 och verkade ha de flesta funktioner som 405:an hade, men den var nättare och utan touchboetten som gärna löper amok om det blir lite för blött, så det kan kanske vara något att titta på om du funderar på en något dyrare klocka.

• Gaby 01

Jag har garmin 210 och är supernöjd! Enkel klocka som fyller en löpares behov! Jag kan bli tokig om det tar för lång tid, är för många finesser, har en design som är klumpig... så denna passar mig perfekt.

Svar på tråden Löpartråden 13