• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carisma95
    PerG skrev 2011-08-31 08:25:57 följande:
    Jag tänker att det är lika bra att sikta lite högre än vad man tror om sin förmåga! ;)... Jag satte klassikern som långsiktigt mål för 5 år sedan och tyckte då att det kändes som ett rejält tilltaget mål, men det var inte så farligt jobbigt som jag trodde det skulle vara (har Lidingöloppet kvar då visserligen ;)

En halv ironman ligger som ett delmål på vägen... om kanske 2-3 år eller så. Ska troligen köra en "vanlig" triathlon nästa år på någon kortare distans ("sprint" eller vad det heter)...  
    Jo, du har en poäng helt klart!
    Kan det vara så att du är man och jag är kvinna och jag undervärderar mig själv (eller du övervärderar dig). 
    Så.... nu har vi stillat alla feminster.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • mörlin

Oj vad ni skriver här!! jag har inte hunnit springa på en vecka och OJ vad det kryper i mina ben.. Imon måste jag ut i skogen igen... =)

• Göteborgstjej

Per, jag har också 305an - gillar MYCKET!!!

Hemma idag - ONT, fast inte därför jag är hemma... Både jag o 6åringen hart fått löss... Med allrra största säkerhet från hennes förskoleklass... BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!

• Jessa med 3

Löss är inte kul! Förra hösten gick det på barnens dagis och lilltjejen fick det. Självklart var min man bortrest och jag fick fixa det själv (Murphys law?) - värst var att jag har tjockt, långt och lockigt hår och inte kan luskamma mig själv. Jag körde luskur på hela familjen, för säkerhets skull! Lycka till - jag känner nästan hur det kliar bara jag läser om det!

• Waimea
    Kattstugan skrev 2011-08-30 10:03:48 följande:
    Hehe, snart är jag nog den enda löparen som springer utan GPS och utan att veta hur långt jag kommer Känns som jag är den enda löparen som inte bryr mig ett smack om kilometertider på träning (på tävling är det givetvis annorlunda).

Igår åkte jag rullskidor, ett tungt pass med väldigt sliten kropp, men som vanligt kändes det fint när det var gjort.

Ikväll ska jag ut på en liten kort löptur i hemmaskogen tänkte jag mig.    
    Målet är att bli som du, kattstugan. Men jag är beroende. Det är den enda teknikpryl jag är totalt insnöad på, annars är jag nog en eremit i skogen med tanke på att jag fortfarande köper CD-skivor, inte har spotify, enbart kör fria TV-kanal, vägrar Iphone eller liknande och faktiskt inte har köpt en dator på sisådär 10 år, lever på en gammal härk från makens jobb där tangentbordet trögar och CD-spelaren är kaputt..
  • Waimea
    PerG skrev 2011-08-30 10:54:43 följande:
    En annan sak jag gillade med 305:an är att man kan sätta på spännband och fästa den på styret på cykeln! Problemet är bara då att jag måste köra Vätternrundan på under 10 timmar innan batteriet är slut! ;)...  

Alternativet är 310XT men den kostar ju betydligt mer då men skulle vara funktionell för mig som i framtiden överväger att pyssla med triathlon (mitt långsiktiga mål, om kanske 5-10 år, är att genomföra en Ironman!)... 
    Eller så väntar du tills du är triathlet och köper en riktigt vass klocka då.. Bäst du håller dig från 405:an då eftersom den ju laddar ur på sex timmar. Då får du cykla..

Jag var och simmade igår, privatlektion och oj, vad kul det var. Och jobbigt! Herreminje.. Kände redan i vattnet hur mkt bröstmusklerna fick jobba. Nya simprogrammet är typ på 1300 meter per simpass, för en simveteran som Moe (visst var det så?) är det en fis i rymden, gissar jag, men för mig är det mkt, ffa som jag ska jobba med intervaller och att simma hårt och löst. Det var i alla fall en distansökning med 400 meter från förra programmet.

Har dessutom fått erbjudande från simklubben i stan om att gå en fortsättningskurs i crawl i höst, ska fundera på det, anmälde mig med vårterminen i sikte, men jag får kanske ställa om. Målet är ju ändå att simma två gånger i veckan, kan jag köra det ena passet med en tränare (det ligger sent på torsdagskvällen och det passar  ypperligt) och sen trimma tekniken på mina privata simpass är det ju angenämt. Vaderna mår ju bättre av att inte springa så mkt, tyvärr tappar jag väl en del i fart i löpningen, men så ska jag ju inte tävla i OS heller.
  • m o e

Waimea: Haha, numera tycker jag nog att 1300 m är rätt bra pass. Simmar sällan och det blir runt 1000-1200 m i så fall. Mest är det nog för att jag inte tycker det är lika roligt längre eller orkar simma lika fort som förr. När jag simmade som mest låg ju ett tvåtimmarsträningspass på runt 7-9000 m. Som längst har jag simmat 10000 m på ett träningspass, när vi simmade 100*100 m med en mängd olika upplägg. Det tog närmare 3 timmar. Shit, jag blir imponerad över vilken disciplin och vilken träningsmängd jag kunde beta av under en vecka, när jag tänker tillbaka på det. Dessutom hade vi ju 8 simpass i veckan + två styrkepass.

Ikväll ska jag vara med i Blodomloppet. Har anmält mig på 5 km och målet är att jogga så mycket av sträckan som det bara går. Problemet blir ju att under ett lopp är det inte bara att hoppa in bakom en gran i skogen och kissa när bebisen bestämmer sig för att pressa på urinblåsan och tyvärr brukar jag känna av det precis när jag har börjat träna. Om då tömmer blåsan då brukar det funka under resten av passet. Jag kanske ska röra mig ett tag innan starten så jag hinner gå på toa innan?

Nu har vi två mirakelkillar!
  • PerG
    Göteborgstjej skrev 2011-08-31 12:51:20 följande:
    Per, jag har också 305an - gillar MYCKET!!!

Hemma idag - ONT, fast inte därför jag är hemma... Både jag o 6åringen hart fått löss... Med allrra största säkerhet från hennes förskoleklass... BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!
    Det får nog bli en 305:a helt klart!... Ska få ett presentkort på SIBA närsomhelst som ger mig 10% rabatt (genom försäkringsbolaget) så jag ska åka omedelbums och handla en sån så fort jag får hem det!

Usch.. stackars er!... Löss står som nummer 2 på listan över vanliga förskolesjukdomar som jag verkligen inte vill ha! Nummer ett på listan är springmask (urk och blä)... har än så länge sluppit båda, men det känns som en tidsfråga nästan... Båda har snurrat på sonens förskola vid tidigare tillfällen men vi har klarat oss... 
  • PerG
    Carisma95 skrev 2011-08-31 10:33:53 följande:
    Jo, du har en poäng helt klart!
    Kan det vara så att du är man och jag är kvinna och jag undervärderar mig själv (eller du övervärderar dig). 
    Så.... nu har vi stillat alla feminster.
    Jo, generellt är det nog så att män och kvinnor gör så på många områden! Jag har ju definitivt övervärderat mig själv i detta fallet, men med mening då som en utmaning.. ;)... Om du ändå är inne på ironmanspåret så är det väl inte fel att sätta en "full" Ironman som långsiktigt mål och ha en halv Ironman som delmål istället? ;)

Det långsiktiga målet har jag i alla fall som en sporre för att fortsätta träna efter ett delmål är avklarat. Annars är det nog lätt att göra som min fru och hennes syster m.fl. som tränar inför tjejmilen och sen lägger ner träningen nästan helt efter tävlingen tills våren/sommaren kommer och det hela börjar om inför tjejmilen igen.. ;).... Nu har hon iofs fått för sig att hon vill genomföra tjejklassikern 2013!

Dessutom brukar jag tala om för så många som möjligt om mina planer eftersom det då får effekten på mig att jag måste klara att genomföra det eftersom jag annars får skämmas inför så många! ;) 
  • Carisma95
    PerG skrev 2011-08-31 16:13:28 följande:
    Jo, generellt är det nog så att män och kvinnor gör så på många områden! Jag har ju definitivt övervärderat mig själv i detta fallet, men med mening då som en utmaning.. ;)... Om du ändå är inne på ironmanspåret så är det väl inte fel att sätta en "full" Ironman som långsiktigt mål och ha en halv Ironman som delmål istället? ;)

Det långsiktiga målet har jag i alla fall som en sporre för att fortsätta träna efter ett delmål är avklarat. Annars är det nog lätt att göra som min fru och hennes syster m.fl. som tränar inför tjejmilen och sen lägger ner träningen nästan helt efter tävlingen tills våren/sommaren kommer och det hela börjar om inför tjejmilen igen.. ;).... Nu har hon iofs fått för sig att hon vill genomföra tjejklassikern 2013!

Dessutom brukar jag tala om för så många som möjligt om mina planer eftersom det då får effekten på mig att jag måste klara att genomföra det eftersom jag annars får skämmas inför så många! ;) 
    Jo, du kan nog ha rätt. Jag kanske borde tänka om där?

Jag håller för övrigt med dig. Att säga det till så många så möjligt är grym motivation. Det är ju inte alls kul att sen säga att man har lagt ner eller inte klarat något man har pratat om! 
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Löpartråden 13