• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Mael

Lycka till i morgon alla Tjejmilare!!

Jessa: Hahaha!!! Dig håller man inte jämn takt med längre. Det var iofs många veckors sjukdom sen jag var i närheten av din vanliga fart också

Kulta: Spännande med gruppträning. Jag hade mycket glädje av de gånger jag var med i våras innan jag blev sjuk. Funderar på att anmäla mig till SmallGroupTraining med löpinriktning som de börjat med på Sats för att fortsätta få pepp av andra.

Jag har annars testat Yoga för första gånen. Kände mig otroligt malplacerad och stel, men det var en skön känsla efteråt. Kommer definitivt kökra igen. Särskilt som min kiropraktor sa idag att det är ett kanonkomplement till löpträning och att många som börjar med Yoga blir bättre löpare. Jag bad honom inte utveckla, men det låter ju bra
    Nu laddar jag inför sista långpasset innan halvmaran. Ska försöka vara ute 2 timmar och den del av rundan ska gå på södermalmsdelen av loppet bara för att känna på hur tungt slutet är.

Ha en bra löphelg!!

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Kattstugan

Per G: jag åker på Swenor Carbonfibre och är jättenöjd med dem. Tror man tjänar på att köpa bra skidor för att få roligare åkning. Jag har mina vanliga längdskidpjäxor och ja, det är toksvettigt Drömmer men funkar. Min man har rullskidpjäxor och tycker att det är ungefär hundra gånger skönare.

• StilaM

Laddar för loppet. Lillan har sovit dåligt två nätter i rad, så jag är väl inte direkt utvilad. Igår hade jag dessutom sprängvärk i hela vänsterbenet, från fotled till höft och trodde det var kört. Mår helt bra idag dock. Kanonväder här i huvudstaden och jag hoppas på en tid som närmar sig timmen.

Ska nog anmäla mig till Hässelbyloppet. Nu när jag klarar distansen utan problem känns det som att det är läge att börja jobba på att kapa tid. Vore kul att kunna jämföra lopp.

Härlig helglöpning till er alla! Solig

• Mael

Hässelbyloppet ska ju vara grymt just för tidskapning på milen så det är väl en bra idé StilaM. Jag är anmäld, men kommer inte sikta på en alltför bra tid eftersom jag varit så mycket sjuk. Förhoppningsvis får jag vara frisk fram till dess och då kan jag kanske hoppas på under timmen i alla fall. Har 57:42 från blodomloppet i fjol som bästa sen innan.

• Carisma95

Ingen tjejmil men det var ett lokalt lopp i vår lilla stad idag.
    5 km på 31,48 minuter. Inte under mitt mål på under 30 min men så har jag inte kunnat träna ordentligt sista veckorna heller. Tror lite av förkylningen sitter kvar (men har inte ont i halsen eller så). Ja, ja, relativt nöjd i alla fall! (Och bra erfarenhet inför Kretsloppet om 2 veckor).  Tror det blir aaaaaningens mer människor där bara. Ha ha!  

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • StilaM

Tja. Så var det gjort. Det var grymt trångt på banan, och trots att jag sprang i startgrupp 6 (springer hela vägen på 60-69 min) så började flera i gruppen att gå vid 1-2 km. Detta var ju mitt första lopp, så ni veteraner kanske är vana vid detta, men jag störde mig på att jag inte kunde springa i min rytm, utan fick sick-sacka och bromsa in och långs sträckor slå av på farten.

Banan var dock fin och vädret bra (om än lite varmt). Jag kände mig stark hela vägen, och ville spurta sista kilometern, men se det gick ju inte. Jag var beredd på en tid över 1.10 med tanke på trängseln, och är därför hyfsat nöjd med 1.06 (som ju tangerar mitt PB på träningsrundor, men det blev så uppenbart att jag hade mer fart i benen...).

Nåväl. Är anmäld till Hässelbyloppet och hoppas på att en dryg månad med distans- och intervallträning samt mindre trängsel i banan (för det är det väl?) ska putsa tiden rejält.

Jag brukar vanligtvis aldrig dricka något under en 10-km-runda, men idag var det så varmt, både under den långa väntan i startfållan och under turen att jag var tvungen att dricka vid två av vattenstationerna. Jag tog bara en mun eller två och drack det försiktigt, men kände mig trots detta tung i magen. Kan man träna bort detta? Eller ska jag dricka ännu mindre? Hur gör ni andra?

• Mael

Bra jobbat Carisma!! Har man varit sjuk så har man - då är det en bedrift bara att ställa upp!!

Jag har nu avverkat halvmaradistansen. Sprang i 2 timmar enligt plan och kom på denna tid 19 km, sen gick jag vidare i rask takt i 2.1 km till så total tid på sträckan blev 2.20. Rimligtvis bör jag alltså kunna klara loppet  på knappa 2:15 men jag kommer vara nöjd bara jag tar mig runt!!

• m o e

StilaM: Grattis till en bra första Tjejmil! Tyvärr är det jättevanligt att det är trångt och att folk börjar gå. Jag har startat i ännu snabbare startgrupper och det har varit lika där. Det är så trist att så många inte kan vara ärliga i sitt val av startgrupp. På så vis blir det ju svårt att hålla sin rytm och kunna springa på det sätt man vill.

Grymt bra sprunget i alla fall och jag erkänner att jag är lite avis! Nästa år ska jag vara med igen. :)

• Mael

StilaM: Grattis till bra första tjejmil!! Det du beskriver är precis skälet till att jag skippar tjejmilen. Gillar den inte alls pga trängseln. Jag tror du kommer kunna kapa en hel del i Hässelby!!

• Jessa med 3

Här känns halvmaran inte realistisk just nu... Jag sprang en kort sväng igår och det var tungt och hemskt. Idag joggade jag till och från ett medelpass på Friskis och det kändes inte bättre... Har varit dunderförkyld i över 10 dagar och frågan är om jag har åkt på en ny nu. F-n!

Svar på tråden Löpartråden 13