• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • m o e

Haha, märkte det nu. Japp Friskis och Svettis ska det ju vara. (konstigt programmerat det där...), för där får man ha med sig bebis på vardagar mellan 9-14. Då kan jag träna på löpbandet och successivt höja tempot.

Sen skrev jag något om att det verkar vara många nya här. Eller så är det många som bytt namn efter hackerattacken. Hej på er alla hur som helst!

• Themis

Härligt moe, du kommer snart igen med träningen, säkert!

Jaha, veckan har tillbringats med att besegra ett troligt rotavirus. Jag ligger för en gångs skull högt på immunskalan just nu och fick bara envist illamående i 4 dagar, min man däckade med feber och dålig mage förutom samma illamåendekänsla som jag. Men det var ju inte kräksjukan i alla fall, man får vara tacksam för det lilla.

Idag klingade det av så det blev 5+3 km. Inte illa men det är lite vaj med syreupptagningen, högsta tempot funkar inte ännu. På söndag hoppas jag att kroppen har rätat ut sig helt.

Så himla gött att leva!

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Kattstugan

Per G: lycka till med all skidåkning! Carisma:skönt att du slapp träningsförbud, då har du legat i som en gnu med träningen nu då? Lyckades med min föresättning att springa varje dag den här veckan. Otroligt tungt och jobbigt de första passen, men sen har det blivit lite bättre så nu siktar jag på en likadan vecka till :)

• Kattstugan

Äsch vad hopskrivet det blev då....

• Themis

Och idag var det fortfarande segt, men det blev en liten 5:a ändå.

Allt räknas, mumlar man som ett mantra...

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • Malvil

Och jag kunde inte hålla mig sänkte tempot ytterligare och lade mig på väldigt sävliga 7:30 min/km och döm om min förvåning när jag utan problem kunde lunka fram 8 km på bandet utan att pulsen stack. När jag väl la av var det för att benen var trötta och inte för att kondisen inte räckte - KUL. Sen har jag följt upp med 15 km promenad i blötan idag. Thank god för bra strumpor så man inte fryser trots att man är sjöblöt ...

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Waimea

Malvil: Gott! Vilken härlig känsla!

Themis: Instämmer i mantrat, varje femma är en bra femma.

Moe: Vad härligt det låter, med en liten Vilmer.

Kattstugan: Disciplinerade du, då!

Jag har äntligen lyckat samla ihop till en femmilavecka. Har som mål att springa mellan 5-6 mil varje vecka och även om det är långt mindre än de duktigaste är det i varje fall inget jag snyter ur mig hur som helst. Tufft att mecka in passen i det dagliga livet, idag sprang jag knappa nio km medan sonen var på gympa, sprang ett sista varv runt idrottshallen for att få ihop de sista metrarna, man är inte så lite insnöad?! Hur som helst, det har varit varierande vinterunderlag den här veckan. Kallt och strävt i fredags, slabbigt igår - och barmark idag. Kände mig som en kalv på grönbete, inte minst eftersom jag bara hade ett par tunna tights på mig, jämfört med långkallingar under ett par vanliga tights eller tjockebrallorna.

Per G: Förväntar mig också rapporter från skidåkandet!

• Malvil

Waimea: Bra jobbat!! Det är banne mig inte lätt att få till träningstimmar när de ska knös in i den vanliga vardagen. Och insnöade är vi väl lite till mans vi som hänger här. Jag gick 150 m förbi huset och tillbaka för att det "fattades" 300 m till jämn km på min promenad häromdagen Cool

Har vågat mig på ett lite tuffare intervallpass sen sist genom att jag växlat upp vilan från gåvila till "lunkvila", dvs ett grundtempo på 7:30 min. Med 200 m kvar på varje km lade jag in en "rush" där jag låg i 5:30 tempo. 6 sådana kilometer hann jag med och så upp och nedvarvning på totalt 2 km. Det går framåt - slowly but surely.

Idag har jag endast promenerat i solen och i morgon ska jag cykla en stund och sen köra ett Pilatespass för att börja bygga upp lite muskler igen, sen är det kort pass på bandet som gäller på torsdag medan dottern dansar.

Är så otroligt lycklig för att det är roligt att springa igen. Det får mig att må så mycket bättre. Men SOM jag längtar efter barmark nu - jag vill UT och springa...

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • PerG

Waimea: Riktigt bra! 5 mil per vecka är ett tufft mål! (Speciellt om man har småbarn tycker jag i alla fall). Försöker du köra några riktigt långa distanspass eller hur försöker du fördela de där 5 milen? För egen del är det nog antalet löppass som är svårt att pussla ihop, så jag springer hellre en mil eller längre än dela upp det på flera korta distanser... Nån gång ska jag dessutom börja fundera på intervallträning också... ,)

Apropå långa pass så har vi en "hälsotävling" (uppdelade i lag om 4) på jobbet för tillfället som pågår i ett halvår, där en deltävling just nu för tillfället är avverka 500km på "utomhusaktiviteter" (alla samlar sina aktiviteter i Endomondo så man ständigt vet hur man ligger till).... Tänkte försöka få till ett par långdistanspass närmaste veckan just därför.. ;)... Ska iofs till min frus syster i mörkaste Småland i helgen (känns verkligen som "mörkaste Småland".. hon bor i ett litet torp ute i skogen strax utanför Växjö) och funderar på att ta med löparskorna så jag kan avverka några km mellan kafferepen där.... ;)

Löppassen i helgen för nog bli de sista "hårda" passen innan StafettVasan och Vasaloppet!

• Waimea

PerG: Jag brukar försöka ligga på minst 8 km per pass, vill hellre springa fyra längre pass än fem-sex kortare, men jag springer så långt jag hinner på den tid jag har på mig. Ungefär. Tyvärr fattas de ordentliga långpassen den här vintern, i alla fall så här långt.

Du får komma in till stan och springa med mig i helgen. Om din svägerska nu inte bor i närheten av mig, jag bor i ett hus en mil öster om Växjö. 

Svar på tråden Löpartråden 13