Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Vi har haft -22/-25 hela helgen, så jag har tränat på crosstrainern och idag promenerade jag (klädd som för polarexpedition) till Friskis för ett corepass. Inte världens skojigaste träning, men jag vet ju att jag behöver det!
Sakta sakta försöker jag komma igång. Men lunkar fortfarande inte mer än 1000 m i stöten. I går blev det 5 x 1000 m i 8,5 km/h -temo med 500 m gåvila. Skulle förmodligen orka lite till, men är livrädd att stressa på det för mycket. Fortsätter nog att lunka på hela februari i alla fall innan jag testar att öka fart eller sträcka. Skynda långsamt var ordet...
Först fick jag känningar i bake benhinnorna (längst ner på insidan av vänster ben, vid fotknölen och strax ovanför). Sen fick jag plötsligt ischias-känningar. Fast mestadels från höften och ner i knäet. Gör ont som satan!!!
Min egen gissning är att jag överansträngt mig alt. har snedbelastat på något sätt. Jag bär t.ex. alltid lilla sonen på vänster sida, vilket säkerligen inte är bra.... *hrm*
Funderar allvarligt på att boka tid hos naprapat. Har ni haft liknande problem? Gick ni till någon professionell?
Carisma: Jag har haft trassel med hälsenor, falsk ischias och annat, och jag har en kiropraktor som fått ordning på mig. Ja, och så har dottern blivit så stor att jag slutat bära henne på höften..
Isold: Låter som en härlig semester!
Jespis: All träning är bra träning! Bra jobbat!
Malvil: Håller med - skynda långsamt och var nöjd med att vara igång.
Det är jag - nöjd med att vara igång alltså
Tog mig en tur på bandet igår igen (2 ggr i veckan är planen) och det var så skönt och gick så lätt. Samma upplägg som sist med 1,5 km "varv". 1000 m "löpning" och 500 m gåvila. Då pulsklockan höll med om att det gick lätt tillät jag mig att öka tempot (till 10 km/h) de sista 400 m på varje löpintervall och jäklar vad kroppen reagerade positivt. Har nog aldrig sprungit med en sån lätthet i kroppen. Så nu: bromsa, bromsa och vila vila. Nu blir det promenader och BodyBalance fram till måndag som är nästa löpträning.
Igår var det en försiktig pensionär som trampade lite på bandet, jag gav blod kl 15 så utmaningen var att inte gå högre än 125 i puls. Jag gjorde bort mig vid en blodgivning för länge sen nämligen och mådde riktigt riktigt illa.
Men lite energi kan man ju bränna trots allt, visade det sig.
I morgon ska jag testa om jag har några små röda kvar att få syre från. ![]()
Wahoo- det gick riktigt bra!
Jag drog ner tempot för att vara snäll mot syresättningen och 5 km gick lätt på 29 min, sen 20 ellips och sen vete sjutton hur det gick till men det blev 5.5 km till.
Då tramsade jag runt och intervallade lite hur som helst, men all träning räknas!