Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Är det nån här som vet om man måste vara med i en klubb ansluten till friidrotts förbundet för att få starta i tävlingsklass? Har alltid sprungit tävlingsklass, men nu när jag var in och läste på ett forum såg jag att det tydligen skulle vara ett krav?! :S
Busfröt: Ja, det ska vara så. Om du inte vill gå med i någon förening på din hemort vet jag att exempelvis jogg.se har en förening, vet ej kostnaden för att vara med, men det brukar inte handla om mer än ett par hundralappar. Vår medlemsavgift är 350 kr, exempelvis.
Och om du undrar varför så vet jag inte per automatik (kanske jag borde, men jag har nöjt mig med en halvluddig insikt om varför), men jag antar att det dels har att göra med försäkringar, varje förening har en olycksfallsförsäkring för sina medlemmar, dels lär falla tillbaks på friidrottsförbundets reglemente för anordnande av tävlingar. Det är ju därför det oftast finns motionsklasser i loppen.
Nu har jag fått fnatt.... Läste i tidningen man fick från Göteborgsvarvet (sid 70 för er som fick den) om Axa Fjällmarathon! 43km, 1800 meters stigning på en tekniskt svår bana!..
Funderar på att springa det 2014-2015 nån gång så jag hinner springa 1-2 "vanliga" maror först och kanske något ultralopp (funderar på Lidingö Ultra nästa år)...
Har varit förkyld i 2 veckor nu med halsont, snorig näsa och slemmig hosta som kommer och går om vartannat så jag har fått ligga helt nere med träning. Det var så kasst att jag inte ens orkade cykla till jobbet, men nu börjar det kännas bättre och jag hoppas komma ut på en runda imorgon eller onsdag.
Till helgen ska jag försöka få till en lång distansrunda för det börjar verkligen dra ihop sig inför varvet (och Stockholm Marathon). Hade tänkt ägna de sista 4-5 veckorna inför varvet helt åt löpning, men det har ju inte börjat så bra... Mitt drömmål på 1:45 känns lite tufft just nu men mitt sekundärmål på 1:50 borde ändå vara möjligt!
PerG: Visst,man blir lite sugen?!? Jag tänkte springa Munkastigen Trail Run nästa år. 44 km i Västergötland, borde vara en bra start för dig?
Jag tror det kommer att gå fint för dig. Vilket startled står du i?
Då startar vi båda i Sthlm och Gbg.. Blir det Lidingö i år också? Jag hade lovat mig själv att inte springa i år, men snipp snapp slut hade jag anmält mig igen. Vad är det för en reflex som får en att göra så?? Resan upp med löparklubben brukar vara väldigt trevlig, det är en starkt bidragande orsak.
Jag VAB:ar med en dotter som kräktes i morse, men nu är pigg som en lärka. Igår VAB:ade jag med en son som slog i bakhuvudet för andra gången på en vecka så blodet sprutade. Raskt till vårdcentralen, ingen fara med sonen, men undertecknad svimmade under sonens behandling/rengöring. Helt otroligt, jag är inte rädd för blod, inte äckelmagad, svimmar väldigt sällan, men fick bara ett våldsamt blodtrycksfall och mådde skit resten av dagen. VAB, VAB, det blir inte alltid som man tänkt sig.
Hoppas hålla mig själv frisk, halvmara nr 1 står för dörren, på lördag. Spännande! Springer uppe i Dalarna. Tippar en tid mellan 1.35 - 1.40, vet inte riktigt vilken form jag är i konditionsmässigt däremot är den kroppsliga formen några kilon större än förra året, vilket talar för att jag blivit långsammare.. :-P
Hej i tråden! Jag har lyckats trassla till livet rejält här hemma så jag har hållt mig borta ett bra tag. Det enda som fungerar som vanligt är träningen och det är ju skönt det! Jag hoppas bli lite mer aktiv framöver igen. Jag ville bara att ni skulle veta att jag inte har glömt bort er! Välkomna ni nya i tråden!
Waimea, lycka till på lördag! Det kommer säkert att bli ett fint lopp!
PerG: Jag säger som Waimea, Munkastigen är ett fantastiskt fint lopp! Jag har sprungit det två ggra och förutom fin bana så är det ett så mysigt arrangemang, absolut värt att springa! Årets upplaga går nu på lördag och om jag inte hade jobbat natten till på lördag hade jag definitivt stått på startlinjen.
Waimea: Ja, ska också springa Lidingöloppet! Vi "ses" även där alltså! ;)... Jag har visst blivit beroende av att genomföra en massa lopp. Frugan tycker jag borde hoppa över en del av dem, men jag har visst också den där reflexen du pratar om! ;). Tycker om att ha mål att sikta mot hela tiden (både på kort och lång sikt).
Jag startar i 5:ans startgrupp på Göteborgsvarvet, var startar du? Jag har det förresten ganska lyxigt just med Göteborgsvarvet eftersom jag inte har mer än 1km till starten! Framförallt skönt att kunna komma hem och duscha i sin egen dusch ganska snart efter målgång!
Munkastigen låter ju intressant! Det kan man ju ha som förberedelse inför fjällmarathonet och springa nästa år kanske ja! Jag har inte någon erfarenhet alls av terränglöpning (Lidingö kan väl inte klassas som "riktig" terräng? ;) så det vore helt klart intressant att testa!
Jag lade för skojs skull ut en länk och tipsade om fjällmarathonet på min facebook och fick genast napp från 4st som också var sugna, så det kanske blir så att vi är ett gäng som ska göra det 2014 (om nu alla menade det så seriöst som det lät på dem)! Kul!
Waimea: Och lycka till på lördag!
PerG: Hittat 2 till föreningar man kan gå med i gratis på nätet, önskar bara det fanns en bättre klubb på orten för hade varit kul med träningskompisar :/
Men har inte bestämt om jag ska springa tävlings eller motions klass, spelar väl eg ingen roll.. eller?!
Löpningen flyter på otroligt fint just nu, kunnat hålla 3:40 tempo på 15*60 s intervaller och ner mot 4:10 på 6*1 km intervaller utan att ta ut mig. Hade jag aldrig kunnat tro för 2 mån sen när jag kom hem från BB med mitt lilla knyte :)
Waimea: Lycka till på lördag, längtar som en tok tills nästa lördag när jag får stå på startlinjen för halvmara :)
Säters halvmarathon avklarad, prickade tiden väl, sprang på 1.38.15. Första 13-14 km jättesköna, soligt och härligt, men sen blev det jobbigare. Rätt så backig bana med ett par tjuriga slakmotor och en snål nordanvind i ansiktet på hemvägen gjorde väl sitt. Innan jag gick i mål hade jag mentalt sålt startplatserna till Göteborg och Stockholm och bestämt mig för att börja spela boule i stället för att hålla på och springa, så segt kändes det, men nu vill jag nog hålla mig till löpningen och springa mina lopp, trots allt.
Hur som helst, fast tiden var blygsam i jämförelse med vad jag sprang på motsvarande distans förra året kom jag trea i loppet, alltid kul att få pris!
Busfröt: Riktigt fina tider, som sagt, du blir farlig i spåret!!!