• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Jespis

Jag deppar lite... Var ute på ett superskönt pass i söndags, men klev snett efter ca 4 km. Tyckte att det kändes ganska ok, så jag fortsatte och sprang de tänkta 12 km. Efteråt var jag lite stel i fotleden, igår kändes inget särskilt - men idag... Ont! Jag hoppas det är snabbt övergående, för nu är ju löpningen som härligast... Känner mig som en kalv på grönbete efter vinterns harvande med en massa kläder och broddar. Och så stukar jag foten! Kommer ni förresten ihåg Phoebe i Vänner när hon joggar? Jag beskrev fartlek för en kompis som inte löptränar och detta var vad hon fick för bild i huvudet. Vore kanske något som omväxling?!

(Om länken inte funkar kan ni söka på Phoebe running style.)

• Busfröt

Grattis till bronset Waimea!

Börjar känna av pollena ute ordentligt nu, inte alls kul när luftvägarna känns konstant trånga oavsett medicinmängd! 3 dagar kvar till gävle halvmara, börjar bli lite små nervig, men längtar! :) Tycker kroppen känns bra, men har inte vågat sprungit på i för högt tempo sen astmaanfallet i lördags.

Lite sköna intervaller idag, sen 2 dagar med lugn jogg för att inte stelna till :)

• stjärnflocka

Jag tittade på Szalkais program, men gratisvarianten tyckte jag var för odetaljerad och betalprogrammen verkade vara riktade mot specifika lopp och hade särskilda startdatum. Magnus Hagström heter han som satt ihop det programmet som jag tittar på. Jag sprang (och gick) i alla fall enligt programmet i tisdags och tänkte fortsätta med det framöver, men sen har jag sällan möjlighet att träna tre gånger i veckan som de flesta program förespråkar, så om jag inte klarar stegen i den takten som det är tänkt får jag väl ta något eller några steg flera gånger

Idag blev det en liten cykeltur på 40 minuter när vi hade lagt barnen. Jag hade bara tänkt att komma ut och få lite frisk luft och solsken i ansiktet en liten stund, men det blev längre än vad jag hade tänkt  Skönt var det hur som helst.

StilaM: Jag har ju inte kommit så långt ännu och har inte riktigt stött på det problemet, och vet inte heller vad man ”ska” träna för att optimera sina förutsättningar för löpning, men jag hoppas att någon annan kan svara så vet jag också inför framtiden

Jespis: Jag tror inte att jag vill tänka på hur jag ser ut när jag springer. Det kan nog se ut lite hur som helst...

• PerG

Pust!.. Jag lydde Waimeas råd och körde ett snabbt pass idag. Vi har ju (som jag nog sagt tidigare) en "motionstävling" på jobbet och just idag körde en ny etapp igång där målet var "snabbast tid på 5km" i löpning resp cykling.
    Så jag tog den tävlingen på orden och laddade stenhårt och stack nyss iväg och sprang 5.1km (sen dog min energi helt så jag gick hem sista kilometern) med tiden 22:26 på 5km!!... Supernöjd även om det är c:a 10 sekunder långsammare än mitt personbästa på 5km... 

Frågan är hur jag lägger upp träningen i helgen och början på nästa vecka optimal laddning? Ska jag köra ett till snabbt pass i helgen eller hellre köra ett lugnt mellanlångt (8-10km) kanske? Och sen nån "mysrunda" på typ tisdag/onsdag på 3-4km?

Är det förresten någon som har ett bra tips på hur man får träningskläder att lukta gott? Jag har endast en enda löpartröja som jag kan springa långdistanster i utan att jag får "bröstvårteskav" och den har jag haft i så många år att den börjat lukta "svettigt omklädningsrum" trots att jag tvättar den ofta.

Så jag skäms lite inför att stå och trängas i startgruppen på Göteborgsvarvet/Stockholm Marathon nu... Kan man dämpa/ta bort det på något sätt?

• Malvil

Hej alla. Hoppas allt är bra med er. Jag har lyst med min frånvaro ett tag, men har löpt desto mer. Har kommit till en nivå då 6-mintempo inte känns snabbt på milen längre, utan lite lagom lätt och njutbart. Har pressat mer perset på 5 km till 26:55 och då var det stigning i stort sett hela sträckan. I morgon springer jag Kungsholmen runt och hoppas på en tid ner mot 57:30, men jag är rätt mör i musklerna efter massor av trädgårdsarbete. Sen siktar jag vidare mod halvmaran i höst. Har 2:10 som mål, men kör träningsprigram för 2:00 och det känns som om jag ligger lite "före" det - den som lever får se. Ska försöka hänga på fl Louise mer framöver för det är ju härligt med löppepp. Kör hårt!!

• stjärnflocka

Hade laddat för en runda direkt efter jobbet, men regnet bara öste ner Nu har det slutat, men nu kan jag inte ta mig ut förrän vid 20.00, får väl se om det blir av... Nästa pass ska vara 40 minuter långt och bestå av 8 min löpning följt av 2 min gång.

• PerG

Nu ligger den i tvättmaskinen efter en dos med ättika! Tack för tipset.. Hoppas det hjälper så jag kan ha den några år till! ;)

stjärnflocka skrev 2012-05-04 06:34:32 följande:
    Testa att blötlägga kläderna i en hink med vatten med lite ättika i innan tvätten.

• Kattstugan

Stila: jag tränar inte benmusklerna något speciellt mer än att jag gärna springer backintervaller och letar upp extra backiga rundor. Gillar att effektivisera träningen - starkare ben och bättre syreupptagningsförmåga - allt i ett

Hoppas det går bra för er som tävlar idag!

Hade också tänkt tävla idag, men efter att ha tävlat både i lördags (gick skitbra) och i tisdags (gick också kalasbra, sprang 3000 m på bana på 10.54, bara några tiondelar från mitt pers) så känner jag mig inte alls på hugget idag. Ska ut och småjogga lite i blåsten istället, känns som att det är mer vad jag behöver idag.

Stjärnflocka: kom du ut och sprang sen då?

• Carisma95
    PerG skrev 2012-05-05 12:37:38 följande:
    Nu ligger den i tvättmaskinen efter en dos med ättika! Tack för tipset.. Hoppas det hjälper så jag kan ha den några år till! ;)
    Har läst att en del killar tejpar bröstvårtorna annars. 
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Löpartråden 13