• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Waimea
    PerG skrev 2012-05-15 23:15:38 följande:
    Haha... en tjej på jobbet slog min 22:07-tid på 5km med nästan 20 sekunder i vår tävling på jobbet förut ikväll så jag var "tvungen" att ge mig iväg snabbt och försöka slå den!

Lite väl tidigt efter varvet att försöka sig på det kanske men jag slog till med att springa 5km på 21:21!!... Nytt personbästa och jag fick blodsmak i munnen på köpet!..... Undrar om inte en tid under 21:00 ligger inom räckhåll innan sommaren är slut?! ;)
    Huanamig, det var kvicka ben! Kul med uppseedningen, i LL har du garanterat nytta av den,  i Sthlm tycker jag nog inte att det spelar lika stor roll hur man är seedad. Det är ju bara två starttider och det är nettotiden som räknas och jag tror det är rätt gott om plats i båda startfälten. Inte riktigt samma tryck på en helmara, liksom.  Fast jag ska erkänna att jag inte vet så mkt, har bara sprungit förra året och då startade jag vid första starttiden. Jag tror nog du kan kaxa upp dig lite och säga sub 4.
  • PerG

Ja, lidingö lär det ha betydelse! Var rejält trångt från 8:an förra året och svårt att komma förbi och springa i den takt jag ville..

På maran kanske det annars är en fördel att det är trångt så jag inte blir för ivrig och håller ett för högt tempo i början ändå... ;)

Vad siktar du på för tid? Var det 3:30 som gällde?

Waimea skrev 2012-05-16 07:59:42 följande:
    Huanamig, det var kvicka ben! Kul med uppseedningen, i LL har du garanterat nytta av den,  i Sthlm tycker jag nog inte att det spelar lika stor roll hur man är seedad. Det är ju bara två starttider och det är nettotiden som räknas och jag tror det är rätt gott om plats i båda startfälten. Inte riktigt samma tryck på en helmara, liksom.  Fast jag ska erkänna att jag inte vet så mkt, har bara sprungit förra året och då startade jag vid första starttiden. Jag tror nog du kan kaxa upp dig lite och säga sub 4.

• PerG

Nejdå! Förra året låg mitt pb på 5km runt 26 minuter. Skulle nog aldrig ens drömma då om att någonsin kunna springa 5km på typ 21:21! Sen fastnade jag mer och mer för löpning (höll mer på med landsvägscykling förr) och nu känns det roligare än nånsin! Jag tror det var när jag skaffade gpsklocka som jag började "krossa" mina personbästa eftersom jag lättare höll koll på farten under rundan och kunde pressa mig lite mer för varje gång!

stjärnflocka skrev 2012-05-16 06:55:15 följande:
    Det är både peppande och nedslående och läsa om era lopp och tider Jag inser att jag är så lååångt ifrån er.

• stjärnflocka

Pass sju mot milen idag, 60 minuters löpning enligt principen jogga 4 gå 1. Nu blev det inte riktigt så eftersom jag är på okänd mark och sprang en rejält kuperad runda i skogen. Orkade inte riktigt i alla uppförsbackar och fick ta det (ännu) lugnare än vanligt i vissa partier för det var så mycket stock och sten. Är inte van vid det kan jag ju säga Där vi bor är det PLATT och lättsprunget Men roligt var det!

• stjärnflocka

Vilken aha upplevelse förresten! Jag tyckte faktiskt att det var riktigt ROLIGT att springa. Det hade jag aldrig trott när jag började. Underbart

• Zezzan

Imorse innan frukost var jagute och sprang min första mil. tror faktiskt aldrig jag sprungit 1 mil förut 1tim och 21 sekunder känner jag mig absolut nöjd med för att vara första gången någonsin

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Jespis

Bra jobbat, Zezzan! Själv har jag helt tappat stinget och tränar nästan inte alls. Blir en ond cirkel av det hela...

• isold2003

Hej hej! Välkomna ni som är nya i tråden! Och grattis till alla fina tävlingsresultat och hemmapers! Mig har ni inte sett så mycket av sista tiden men jag har hängt här lite av och till i några år nu Sitter och njuter av solen på en mtb tävling där maken och sonen tävlar. Jag har redan gjort mitt för idag, 22 km blandad asfalt/terräng med klubben. Jag är inne i ett bra svep med löpningen nu och är lite ledsen för att jag inte är anmäld till Stockholm marathon. Nästa tävling för mig blir nog Jättelångt, 68 km trail mellan Grisslehamn och Norrtälje i mitten av juni.

• Jespis

Nu har jag sprungit lite de senaste dagarna. Puh! Tappade nog sugen lite pga en lätt stukning när det egentligen började kännas bra... Nu känns vristen hyfsat stabil igen, så jag törs springa. Har tagit upp Szalkais träningsprogram för halvmaran i år igen. Jag tror att det passade mig ganska bra - och framförallt behöver jag variera löpningen lite, det blir ju lite roligare så. Jag satsade ju på 2h i fjol och klarade så när som på 2 minuter. Nu sneglar jag lite på programmet för 1h45. Vet inte om jag hinner fyra pass i veckan med tre barn under 8 år, men det skadar ju inte att försöka! Vädret är väl inte direkt vackert här... Idag blev det 65 minuter löpning i regn, men det funkar ju det också! Man blir i alla fall inte för varm!

• StilaM

Jag följer också ett Szalkai-program inför Midnattsloppet. Fantastiskt löpväder nu och jag har inga motivationsproblem - men! (och detta kan bli långt, men jag hoppas att ni orkar läsa och svara)

Jag har varit på Löplabbet och provat ut nya löparskor. Ett par Adidas Adistar Solution 2 satt som en smäck på skon och lät mig flyga fram på löpbandet, så de fick följa med hem. Jag provsprang dem på en kort 3-kmrunda och sprang lätt och snabbt (snittid 5:30 och det vet ni ju är snabbt för mig). Inga blåsor eller skav. De senaste två veckorna har jag sprungit med dem (ca 25 km) men får ont under foten (bredvid hålfoten) och blir galet trött i fötterna. Efter ca 4 km känns det lite bättre, och kommer och går, men den där lätta, snabba känslan är som bortblåst.

Bortsett från detta, känns det perfekta. Sitter som gjutna, passar (känns det som) mitt steg. Mina sargade fotleder och knän håller. Fortfarande inga blåsor, skav eller tryckmärken.

Jag har aldrig haft detta fotproblem innan, men hoppas ändå att det har att göra med att skorna är nya att göra.

Vad tror ni? Är det fel skor? Eller behöver de springas in? Andra tips?

Jag vill ju springa i timmar i detta fantastiska väder, och inte linka runt med ömma fötter...

Svar på tråden Löpartråden 13