• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Zezzan

Ops jag har visst råkat anmäla mig till Oslo halvmaran nu är det bara att träna träna! Ska leta reda på något bra träningsprogram.

• Waimea
    PerG skrev 2012-05-16 14:05:15 följande:
    Ja, lidingö lär det ha betydelse! Var rejält trångt från 8:an förra året och svårt att komma förbi och springa i den takt jag ville..

På maran kanske det annars är en fördel att det är trångt så jag inte blir för ivrig och håller ett för högt tempo i början ändå... ;)

Vad siktar du på för tid? Var det 3:30 som gällde?
    Japp, sub 3.30, vi får se hur det går. Körde ett genrep igår, 31 km relativt kuperat i brutal ( i alla fall för mig) värme, det var svettigt och stundtals skitjobbigt, men jag hade sällskap av tvä marathontjejer så  det var ändå trevligt. Landade på ett medeltempo på 5,17, men då inledde vi på 4,55-tempo och avslutade på 5,35 (den mesta kuperingen kom under den sista milen). Nu får vi se, det är 4.50 - tempo som gäller så långt jag orkar näst-nästa lördag.
  • Waimea

StilaM: Jag brukar få ont i fötterna i början när jag har nya skor, speciellt om de har lite tajtare passform, men det brukar snarare vara en domningskänsla i slutet av passet. Gå tillbaks till Löplabbet och beskriv ditt problem. Har du gett 1500 spänn för ett par dojor ska de vara bra!

• Waimea

Zezzan: Aha, du har drabbats av 'anmäla mig till lopp'-reflexen. Den slår till när man minst anar! Låter härligt med en halvmara i Oslo, vilket roligt mål!

Isold: Kul att höra av dig och fint att höra att du är inne i ett flyt i löpningen! Du kommer att springa som en gasell på loppen i sommar. Finns ju en del andra fina maror att springa även om du inte kom med på Sthlm (men borde inte du springa SM? ) Jag inspireras, som alltid, av dig!!

Stjärnflocka: keep up the good work!

Det är jättehärligt att läsa om allas löpning, själv svajar jag lite fram och tillbaks i min motivation, det ÄR kul att springa, men det har varit ett par sega månader när jag bara känt mig långsam, trög och lite neg.. Jag tror att det behövs en liten paus efter Sthlm, för att få upp suget ordentligt igen!

• Zezzan
    Waimea skrev 2012-05-21 09:42:59 följande:
    Zezzan: Aha, du har drabbats av 'anmäla mig till lopp'-reflexen. Den slår till när man minst anar! Låter härligt med en halvmara i Oslo, vilket roligt mål!

Isold: Kul att höra av dig och fint att höra att du är inne i ett flyt i löpningen! Du kommer att springa som en gasell på loppen i sommar. Finns ju en del andra fina maror att springa även om du inte kom med på Sthlm (men borde inte du springa SM? ) Jag inspireras, som alltid, av dig!!

Stjärnflocka: keep up the good work!

Det är jättehärligt att läsa om allas löpning, själv svajar jag lite fram och tillbaks i min motivation, det ÄR kul att springa, men det har varit ett par sega månader när jag bara känt mig långsam, trög och lite neg.. Jag tror att det behövs en liten paus efter Sthlm, för att få upp suget ordentligt igen!
    Ja jag vet inte riktigt vad som hände. Jag som började springa någon vecka innan påsk bara. Men i september ska jag alltså försöka ta mig runt en halvmara :-S 
    Jaja det blir nog bra. Får se till att öva ordentligt bara.

Hur gör man för att slippa få löparmage? Imorse var jag ute och skulle springa 6 km. Men straxt efter 3 km var jag tvungen att sluta springa, börja gå och verkligen konsentrera mig på att inte skita på mig :-S Hade ca 1 km hem. Kan lova att den km var jobbig. Fick stoppa flera gånger och bara hålla emot. Jag överlevde och klarade mig hem utan olyckor men shit alltså. Hur gör jag för att inte få så igen?

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Jespis

Idag kom värmen till Jämtland och jag har sprungit 8 sköna km i kvällssolen. Löpning när den är som bäst!

• PerG

Tell me about it... Lösningen för mig är att helt enkelt se till att ha tömt "systemet" så gott det går innan.. Hjälper inte alltid men jag går hellre och gör ett försök innan jag sticker iväg i förebyggande syfte!

Jag upplever att det är gaserna som är det största problemet och att de trycker på och gör det akut, så man bör kanske undvika mat som gör en bubblig i magen?..

Zezzan skrev 2012-05-21 19:10:35 följande:
    Ja jag vet inte riktigt vad som hände. Jag som började springa någon vecka innan påsk bara. Men i september ska jag alltså försöka ta mig runt en halvmara :-S 

Jaja det blir nog bra. Får se till att öva ordentligt bara.

Hur gör man för att slippa få löparmage? Imorse var jag ute och skulle springa 6 km. Men straxt efter 3 km var jag tvungen att sluta springa, börja gå och verkligen konsentrera mig på att inte skita på mig :-S Hade ca 1 km hem. Kan lova att den km var jobbig. Fick stoppa flera gånger och bara hålla emot. Jag överlevde och klarade mig hem utan olyckor men shit alltså. Hur gör jag för att inte få så igen?

• Zezzan
    PerG skrev 2012-05-21 20:12:14 följande:
    Tell me about it... Lösningen för mig är att helt enkelt se till att ha tömt "systemet" så gott det går innan.. Hjälper inte alltid men jag går hellre och gör ett försök innan jag sticker iväg i förebyggande syfte!

Jag upplever att det är gaserna som är det största problemet och att de trycker på och gör det akut, så man bör kanske undvika mat som gör en bubblig i magen?..
    Jag var på toa och prövade innan jag stack ut imorse. men då var jag itne nödig. 
    Ja jag kan mycket väl tro på att det beror på vad man ätit dagen innan. Igår reste vi Stlhm-Sarpsborg straxt över 50 mil. Blev en del godis, lunch på Max och sedan chips på kvällen. Kan mycket väl vara detta som var boven i dramet. men tamejtusan vad jobbigt det var. 

Blir att leva på kycklingfile innan halvmaran  
  • StilaM
    Zezzan skrev 2012-05-21 19:10:35 följande:

I mitt fall gav det sig efter någon månads regelbunden löpning. Tarmarna vande sig kanske vid att skumpa runt. Förhoppningsvis är det så för dig också!
    Waimea skrev 2012-05-21 09:38:52 följande:
    StilaM: Jag brukar få ont i fötterna i början när jag har nya skor, speciellt om de har lite tajtare passform, men det brukar snarare vara en domningskänsla i slutet av passet. Gå tillbaks till Löplabbet och beskriv ditt problem. Har du gett 1500 spänn för ett par dojor ska de vara bra!
    Tack för rådet. Jag ger dem ett par chanser till i veckan, och om det inte blir bättre åker jag till Löplabbet på lördag. Jag nojar ju lite extra nu när jag äntligen är skadefri...
  • Zezzan
    StilaM skrev 2012-05-21 20:18:51 följande:
    I mitt fall gav det sig efter någon månads regelbunden löpning. Tarmarna vande sig kanske vid att skumpa runt. Förhoppningsvis är det så för dig också!

Tack för rådet. Jag ger dem ett par chanser till i veckan, och om det inte blir bättre åker jag till Löplabbet på lördag. Jag nojar ju lite extra nu när jag äntligen är skadefri...
    Fick så typ 3 dje gången jag sprang. + idag. Springer 3 gånger i veckan och har gjort sedan innan påsk så jag kan inte riktigt säga att det är ett vanligt problem för mig. Men nog så jobbigt när det inträffar. 
Svar på tråden Löpartråden 13