• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • isold2003

Jag är förkyld och inne på fjärde frustrerade dagen utan löpning hoppas vara igång igen om ett par dagar. Kul att se lite diskussioner här i tråden. Jag ansluter mig till skaran som snorar men inte tar med papper när jag springer. Jag snyter mig rätt och slätt i näven.. Håller tröjan ren iaf Morgonlöpning har blivit mina vanligaste pass den här våren, bästa tiden för att inte sno så mkt tid från familjen för min del. Jag springer till jobbet, har bara fyra km dit men det kan man ju göra hur långt som helst beroende på när man orkar kliva ur sängen. Jag varierar mellan 8, 10 och 12 km. Jag äter alltid frukost innan, yoghurt med pumpakärnor och solrosfrön Nu har jag visserligen tränat på att springa direkt på maten ett bra tag men så länge man kör sitt vanliga bekväma distanstempo så är det inga problem med mat i magen tycker jag. Det pratas ju om att det är extra effektiv fettförbränning om man tränar före frukost men jag tror på att fylla på med lättillgänglig energi iaf så länge man inte är helt van vid löpning.

• Zezzan

Är pulsklocka något man verkligen borde köpa?
    Hur dyr måste man ha? Såg att det finns en för 799 på stadium. Duger den eller är så billiga bara skräp?

• PerG
    Zezzan skrev 2012-05-23 22:31:38 följande:
    Är pulsklocka något man verkligen borde köpa?
    Hur dyr måste man ha? Såg att det finns en för 799 på stadium. Duger den eller är så billiga bara skräp?
    Det beror väl på..... Jag hade en pulsklocka tidigare (som bara hade puls + tid) och tyckte det var helt okej men jag hade den mest för att mäta tiden och sällan för att mäta puls.

Sen skaffade jag en GPS-klocka (med pulsband också) och jag kan nästan inte springa utan den! ;).. Pulsbandet har jag i princip aldrig på utan jag använder klockan under löprundan för att se aktuell hastighet, tid och avstånd. Den har verkligen hjälpt mig att öka min fart eftersom jag hela tiden vet exakt hur snabbt jag springer (och därmed lättare kan bestämma ett specifikt tempo och hålla mig till det).

I efterhand, när jag läst rundan i datorn så är det perfekt för att titta på mellantider och sånt och jämföra med tidigare rundor osv... 
  • Zezzan

Nu springer jag med runkeeper på tlf. Men hade velat veta puls oxå för att bli snabbare och mer effektiv träning

• Malvil

För mig är pulsbandet guld värt. Håller på att återvända efter en utmattning och det känns jättetryggt att kunna ha koll på pulsen både på träning och lopp för att inte gå på hårdare än jag egentligen klarar av. Märker jag att mitt planerade upplägg för rundan inte funkar med det pulstak jag satt upp kan jag lätt justera takten så det blir en mer hållbar träning. Sen är ju GPS-funktionen otroligt kul och ger en extra dimension till träningen precis som PerG säger. Man har full koll hela tiden och kan få väligt bra kvalitet på sina pass.

Jag persade för övrigt i går igen då jag betade av MilSpåret. Nytt officiellt PB på milen lyder: 53:46!! Men det var riktigt tungt. Varmaste rundan för sänsongen och rejält dammigt (grusunderlag) och endast en vätskekontroll efter 5 km. Låg onödigt fort de första km då jag drogs med snabbare löpare, men klarade att växla ner och kötta mig igenom hela loppet. Tillät mig att gå 20 m i en stigning på varje varv, vilket nog var klokt för då kunde jag hålla ett högre tempo resterande delar av loppet. Kul var det i alla fall trots allt och jag hade världens bästa klack i form av dottern på 4-år som var överentusiastisk

Nu åker jag till Champagne och firar 10-årigbröllopsdag i några dagar. Hoppas få till åtminstonde en löptur mellan vinrankorna. Ha det gott!!

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Kattstugan

Borde man inte bli lite smartare med åren? Igår kände jag mig "mystisk" i halsen hela dagen men åkte ÄNDÅ iväg och sprang intervaller med min klubb på kvällen. Idag är jag så klart sjuk. Baaah. Knappt så det är synd om mig ens Klubbträningen var iallafall lika rolig som vanligt även om det var bra hett på idrottsplatsen mitt inne i Lund. 5-8 * 1000 m stod på schemat och 75 s vila för oss som skulle springa snabbare än 4-min-tempo. Ju snabbare vi springer desto kortare vila blir vi tilldelade, så det är lite "evil" på det sättet. Jag sprang 6 stycken och snittade 3.43-tempo. Bra pass - jobbigt men inte överjobbigt. På en av intervallerna fick jag rent av för mig att det var ett varv kvar och blev förvånad när de andra stannade. Känns bra när man har fel åt det hållet

Stila: tävlingsadrenalin kan göra rena underverk för hastigheten

Isold: "Jättelångt" borde verkligen passa dig som handen i handsken! Går det inte att få tag på någon startplats till Stockholm marathon? Hade varit kul att se hur fort du kan springa när du är i sån storform!     

Malvil: grattis till perset och 10-årsdagen! 

• StilaM

Dagens långpass gick inte som planerat. Jag sprang vilse och min planerade milrunda blev istället nästan 15... puh! Segt värre. Jag tänkte nästan skippa långpasset idag, och så blev det såhär istället. Nu känns det dock skönt. Ännu skönare kändes det när jag laddat upp dagens pass i Endomondo och ser att jag sprungit 100 km hittills i maj. Yey, me! Med morgondagens mjuka-upp-musklernarunda, mångdagens intervallpass och onsdagens vårrus borde det bli några till innan månaden är slut.

• Themis

De haltas och lyttas parad kravlar in och meddelar att högerknäet tillfrisknat, men nu är jag närapå en trött hösäck igen- pust!

Det har varit för mycket tycka-synd-om i TV-soffan på sistone, så nu är det dags att hålla igen på riktigt.

Meh, ska man nånsin komma nåt framåt!?

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • Waimea

Themis: Du är ju tillbaks, det är vad som räknas!!

Kattstugan: Haha, nä, gammal är inte alltid äldst och klokast. Krya på dig!

Malvil: Grattis till pers och till bröllopsdag! Gôtt! Finns inget bättre än entusiastiska barn som hejar..

Själv är jag själaglad. ÄNTLIGEN kom jag under timmen på min vanliga runda - utan stopp och stukad fot, dessutom. 59.58 stannade klockan på, 12.8 km är distansen. Det var svinjobbigt och slit hela vägen runt, det är en rejält kuperad runda, men det gick!! Mådde lätt illa efter längsta backen och 'i mål', så det lär ha varit rejäl tröskelträning. Bådar gott inför Sthlm.

Svar på tråden Löpartråden 13