• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG
    Waimea skrev 2012-05-21 09:36:03 följande:
    Japp, sub 3.30, vi får se hur det går. Körde ett genrep igår, 31 km relativt kuperat i brutal ( i alla fall för mig) värme, det var svettigt och stundtals skitjobbigt, men jag hade sällskap av tvä marathontjejer så  det var ändå trevligt. Landade på ett medeltempo på 5,17, men då inledde vi på 4,55-tempo och avslutade på 5,35 (den mesta kuperingen kom under den sista milen). Nu får vi se, det är 4.50 - tempo som gäller så långt jag orkar näst-nästa lördag.
    Bra jobbat! Ja, värmen är en faktor som kan ställa till det för mig (och de flesta andra kan jag tänka ;).. "Risken" finns ju att det blir 25-30 grader och sol och det är ju ingen höjdare. Gäller att vätska upp sig rejält innan isåfall! Lite fundersam på hur jag ska ladda bäst dagen före också. Funderar på om jag kan hinna till pastapartyt på fredagen (har ni provat det?), men det blir nog snålt med tid. Landar på bromma 18:25 så det kan eventuellt bli tajt att hinna ner till stan om jag ska checka in på hotellet (bor vid brommaplan) innan dess. Blir ju flängande fram och tillbaka isåfall... hmm.. Nummerlappen ska jag nog hämta (det är öppet till 21) så att jag slipper stressa över det på lördagsmorgonen.

Jag ska nog ta det säkra före det osäkra så mitt mål blir nog att försöka hålla runt 5:30-5:45 tempo så gott det går. Det kan vara lite svårt att hålla igen i början innan tröttheten slår in kanske. Eventuellt att jag tillåter mig att gå ut i 5:00-5:30-tempo någonstans (första biten går det ju lätt utför som jag förstått det) för att sedan landa på 5:30 som "marschfart". Det ger mig lite marginal till att säcka ihop mot slutet att komma ner i 6:00-tempo men fortfarande klara sub 4.. ;)

Spännande ska det bli i alla fall! Jag har egentligen inte så stora förväntningar på någon supertid utan jag ser det lite som ett testlopp och så får jag satsa på en riktigt bra tid nästa år (då är det 2 veckor mellan varvet och maran så jag räknar nog med att ta båda då!) 
  • Zezzan

Jag blir asimpad av vad ni klarar av. 
    Jag inser självklart att ni sprungit bra mycket längre tid än mig men jag blir impad och lite avis ändå

Hoppas det är ok för er att jag kommer med alla mina nybörjarfrågor? Skäms 
    Tex jag brukar oftast springa på morgonen innan frukost. Klockan ringer, jag borstar tänderna, i med linserna, hoppar i kläderna och beger mig ut.
    Nu hr värmen kommit hit. Nu idag visade tempen 18 grader i skuggan då jag gav mig ut. Den rundan (på asfalt) som jag har här runt om i området ligger till absolut största del i solen. Kände idag att det var jobbigt men jag härdade ut. Efter en uppförsbacke vid 3.60 så total dog jag. Började typ vackla, huvudet snurrade och det flimrade framför ögonen. Var tvungen att stanna och sätta mig ner i diket i skuggan för att hämta mig. Känns som ett misslyckande eftersom planen var att springa iallafall 5km. Men det gick bara inte.

Hur gör man för att motverka sånt här? Jag inser att jag borde ha druckit vatten innan jag gav mig ut. Fler tips? 

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • stjärnflocka

Zezzan: jag har tyvärr inga tips, men väntar med spänning på tips från de andra. Däremot vill jag säga att jag är rätt imponerad av dig också! Du började springa efter påsk och har redan klarat milen! Själv klarade jag 5 km FÖRRA året och räknar med att klara milen i höst

• StilaM

Zezzan: Jag gräver ur okunskapens brunn här, eftersom jag inte fixar en promenad till parkeringen utan frukost (är vansinneshungrig på morgonen). Men jag tänker att vatten och en halv banan borde ge din nyvakna kropp energi att orka även i värme och sol. Kanske orkar du kliva upp lite tidigare och på så sätt komma ut innan det blir alltför varmt?

Hurtigt att springa på morgonen. Själv sprang jag ett fartlekspass på 6 km (och 34 min) igår med intervaller enl 30-60-90-120-120-90-60-30. Jag dog efter sista 90-intervallen och det märktes knappt någon skillnad på mina intervaller och min lugna jogg på slutet. Efter uppvärmningen körde jag några kortintervaller (100 m) för att få fart på benen. Garmin visade 3.30 och då tyckte jag verkligen att jag sprang benen av mig. Detta är alltså Kattstugans 3-kilometerstempo! Förvånad 

I kväll får det bli en lugn runda i den ljumma vårkvällen. Svårt att inte springa varje dag när våren bjuder på så sanslöst fina dagar och kvällar.

• Zezzan
    stjärnflocka skrev 2012-05-23 08:53:23 följande:
    Zezzan: jag har tyvärr inga tips, men väntar med spänning på tips från de andra. Däremot vill jag säga att jag är rätt imponerad av dig också! Du började springa efter påsk och har redan klarat milen! Själv klarade jag 5 km FÖRRA året och räknar med att klara milen i höst
    Jag började springa innan påsk. Närmre bestämt 10 mars var jag ute på min första springtur. Då klarade jag till min förvåning av att springa 3 km utan att gå en ända gång. Visserligen tog det 20 minuter men ändå

Sedan dess har jag sprungit 3 gånger i veckan (förutom en vecka då jag var sjuk). 5km var ett sånt där mål jag hade så det klarade jag rätt fort. 3dje gången jag sprang 3 km var i ett lokalt lopp här i stan. Målet var att inte komma sist blev skit arg då jag klarade det på 30.03min. Dumma dumma mig som gick i en uppförsbacke på varv 2. Annars hade jag tagit det under 30.
    Rekordet på 5km är 27.41.
    Att jag klarade 1 mil i helgen är jag oxå impad av Allt kändes bara helt rätt. Sprang ca 1/3del i skogen med fågelkvitter. sedan var benen otroligt lätta oxå.

Dock ska sägas att jag itne startade från helt 0. Jag har 4km till jobbet och hela vintern har jag cyklar till och från. Visst jag cyklar inte på så att svetten rinner men lite anfådd blir jag allt. Något har det säkert hjälpt på kondisen iallafall

Denna vecka har ju bara allt gått fel. Först höll jag på att skita på mig och nu idag värmen. Hmm just för tillfället känns halvmaran i sept vääääldigt långt bort. jaja det går som det går Målet är att ta sig runt. Men samtidigt är jag så pass mycket tävlingsmänniska och envis så in i he***te och i mitt huvud gror det en liiiiten tanke på att ta det under 2 timmar. Försöker dock slå bort den tanken. För just nu är den absolut itne realistisk för 5öre. Under 2.20 vore en mycket bättre och aningens mer realistisk dröm
    StilaM skrev 2012-05-23 09:36:28 följande:
    Zezzan: Jag gräver ur okunskapens brunn här, eftersom jag inte fixar en promenad till parkeringen utan frukost (är vansinneshungrig på morgonen). Men jag tänker att vatten och en halv banan borde ge din nyvakna kropp energi att orka även i värme och sol. Kanske orkar du kliva upp lite tidigare och på så sätt komma ut innan det blir alltför varmt?

Hurtigt att springa på morgonen. Själv sprang jag ett fartlekspass på 6 km (och 34 min) igår med intervaller enl 30-60-90-120-120-90-60-30. Jag dog efter sista 90-intervallen och det märktes knappt någon skillnad på mina intervaller och min lugna jogg på slutet. Efter uppvärmningen körde jag några kortintervaller (100 m) för att få fart på benen. Garmin visade 3.30 och då tyckte jag verkligen att jag sprang benen av mig. Detta är alltså Kattstugans 3-kilometerstempo! Förvånad 

I kväll får det bli en lugn runda i den ljumma vårkvällen. Svårt att inte springa varje dag när våren bjuder på så sanslöst fina dagar och kvällar.
     Då är vi totalt olika. jag kan lätt gå en halv dag utan mat. på kvällen däremot är jag såååå hungrig. 
    Heja heja du är super duktig.
    Jag tycker mest om att springa då det är kallare. Det ska vara så att jag fryser om händerna och funderar om jag inte borde tagit på mig vantar de första 2 km. Men sedan när man kommit igång så blir man varm  
  • Zezzan
    Zezzan skrev 2012-05-23 11:04:23 följande:
    Jag började springa innan påsk. Närmre bestämt 10 mars var jag ute på min första springtur. Då klarade jag till min förvåning av att springa 3 km utan att gå en ända gång. Visserligen tog det 20 minuter men ändå

Sedan dess har jag sprungit 3 gånger i veckan (förutom en vecka då jag var sjuk). 5km var ett sånt där mål jag hade så det klarade jag rätt fort. 3dje gången jag sprang 3 km var i ett lokalt lopp här i stan. Målet var att inte komma sist blev skit arg då jag klarade det på 30.03min. Dumma dumma mig som gick i en uppförsbacke på varv 2. Annars hade jag tagit det under 30.
    Rekordet på 5km är 27.41.
    Att jag klarade 1 mil i helgen är jag oxå impad av Allt kändes bara helt rätt. Sprang ca 1/3del i skogen med fågelkvitter. sedan var benen otroligt lätta oxå.

Dock ska sägas att jag itne startade från helt 0. Jag har 4km till jobbet och hela vintern har jag cyklar till och från. Visst jag cyklar inte på så att svetten rinner men lite anfådd blir jag allt. Något har det säkert hjälpt på kondisen iallafall

Denna vecka har ju bara allt gått fel. Först höll jag på att skita på mig och nu idag värmen. Hmm just för tillfället känns halvmaran i sept vääääldigt långt bort. jaja det går som det går Målet är att ta sig runt. Men samtidigt är jag så pass mycket tävlingsmänniska och envis så in i he***te och i mitt huvud gror det en liiiiten tanke på att ta det under 2 timmar. Försöker dock slå bort den tanken. För just nu är den absolut itne realistisk för 5öre. Under 2.20 vore en mycket bättre och aningens mer realistisk dröm

Då är vi totalt olika. jag kan lätt gå en halv dag utan mat. på kvällen däremot är jag såååå hungrig. 
    Heja heja du är super duktig.
    Jag tycker mest om att springa då det är kallare. Det ska vara så att jag fryser om händerna och funderar om jag inte borde tagit på mig vantar de första 2 km. Men sedan när man kommit igång så blir man varm  
    24 mars var första springningen inte 10onde
  • Malvil

Zezzan: Jag har sprungit mycket på morgnarna tidigare och då på fastande mage, men i takt med att jag förlängt distanserna och ökat tempot har jag upptäckt att det inte funkar utan att tillföra någon energi alls. Så nu kör jag bara långsamt och kort  (max 5 km) om jag "tvingas" till fastande morgonlöpning pga tajt schema. Vill jag köra ett tuffare pass grundar jag med liten kopp espresso, en flaska actimel och en banan strax innan jag drar på mig stället och sticker ut. Det gör att jag klarar 8-10 km i medeltempo i alla fall.  Annars kan jag verkligen rekommendera att du då och då springer även  på andra tider. Jag har märkt att jag är mycket snabbare och starkare på eftermiddagen och kvällen. Ofta går ju loppen mitt på dagen eller på kvällen också, så det är bra att vänja kroppen vid "rätt" förhållanden.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Zezzan

När jag klarade 1 mil i helgen så var det på förmiddagen på fastande mage. Men nu när det är så varmt måste jag nog göra på något annat sätt.

• Waimea

Mkt kroppsfunktioner här, nu

Jag kör också bonnasnytningar och tork på tröja. Dessutom spottar jag en del när jag springer, tror jag har rätt stark salivproduktion, så möter ni en fräsande, spottande ofräsching => thats me!

Magen, ja. Har haft en period när den strulat mer än vanligt, men nu är jag tillbaks som vanligt, dvs att det inte spelar någon roll hur mkt eller lite jag har ätit innan, men jag försöker också gå på toa innan, omutifallatt. För mig brukar det kännas mer om jag springer långt eller om jag pressar mig lite hårdare.

Morgonlöpning gör jag inte så ofta, men jag springer utan någonting i magen. Brukar stjälpa i mig ett glas vatten och springa lugnt, har inget behov av att äta innan. Däremot brukar jag äta innan jag far iväg och morgonsimmar, men det är mer av praktiska orsaker. Meckigt att koka gröt på jobbet, liksom.

Igår blev det åtta superlugna km i skogen, utan klocka. Så himla skönt! Idag ska jag hålla intervallpass i bokskogen, vi ska ta oss an den tjurigaste backe jag vet här i skogarna. Tur att det är vacker natur utmed (ligger i ett naturreservat).

• Zezzan

Sorry för många inlägg om kroppsvätskor och dyligt ska försöka att inte vara lika nyfiken i fortsättningen

Svar på tråden Löpartråden 13