Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Jag blir asimpad av vad ni klarar av.
Jag inser självklart att ni sprungit bra mycket längre tid än mig men jag blir impad och lite avis ändå
Hoppas det är ok för er att jag kommer med alla mina nybörjarfrågor?
Tex jag brukar oftast springa på morgonen innan frukost. Klockan ringer, jag borstar tänderna, i med linserna, hoppar i kläderna och beger mig ut.
Nu hr värmen kommit hit. Nu idag visade tempen 18 grader i skuggan då jag gav mig ut. Den rundan (på asfalt) som jag har här runt om i området ligger till absolut största del i solen. Kände idag att det var jobbigt men jag härdade ut. Efter en uppförsbacke vid 3.60 så total dog jag. Började typ vackla, huvudet snurrade och det flimrade framför ögonen. Var tvungen att stanna och sätta mig ner i diket i skuggan för att hämta mig. Känns som ett misslyckande eftersom planen var att springa iallafall 5km. Men det gick bara inte.
Hur gör man för att motverka sånt här? Jag inser att jag borde ha druckit vatten innan jag gav mig ut. Fler tips?
Zezzan: jag har tyvärr inga tips, men väntar med spänning på tips från de andra. Däremot vill jag säga att jag är rätt imponerad av dig också! Du började springa efter påsk och har redan klarat milen! Själv klarade jag 5 km FÖRRA året och räknar med att klara milen i höst
Zezzan: Jag gräver ur okunskapens brunn här, eftersom jag inte fixar en promenad till parkeringen utan frukost (är vansinneshungrig på morgonen). Men jag tänker att vatten och en halv banan borde ge din nyvakna kropp energi att orka även i värme och sol. Kanske orkar du kliva upp lite tidigare och på så sätt komma ut innan det blir alltför varmt?
Hurtigt att springa på morgonen. Själv sprang jag ett fartlekspass på 6 km (och 34 min) igår med intervaller enl 30-60-90-120-120-90-60-30. Jag dog efter sista 90-intervallen och det märktes knappt någon skillnad på mina intervaller och min lugna jogg på slutet. Efter uppvärmningen körde jag några kortintervaller (100 m) för att få fart på benen. Garmin visade 3.30 och då tyckte jag verkligen att jag sprang benen av mig. Detta är alltså Kattstugans 3-kilometerstempo!
I kväll får det bli en lugn runda i den ljumma vårkvällen. Svårt att inte springa varje dag när våren bjuder på så sanslöst fina dagar och kvällar.
Zezzan: Jag har sprungit mycket på morgnarna tidigare och då på fastande mage, men i takt med att jag förlängt distanserna och ökat tempot har jag upptäckt att det inte funkar utan att tillföra någon energi alls. Så nu kör jag bara långsamt och kort (max 5 km) om jag "tvingas" till fastande morgonlöpning pga tajt schema. Vill jag köra ett tuffare pass grundar jag med liten kopp espresso, en flaska actimel och en banan strax innan jag drar på mig stället och sticker ut. Det gör att jag klarar 8-10 km i medeltempo i alla fall. Annars kan jag verkligen rekommendera att du då och då springer även på andra tider. Jag har märkt att jag är mycket snabbare och starkare på eftermiddagen och kvällen. Ofta går ju loppen mitt på dagen eller på kvällen också, så det är bra att vänja kroppen vid "rätt" förhållanden.
När jag klarade 1 mil i helgen så var det på förmiddagen på fastande mage. Men nu när det är så varmt måste jag nog göra på något annat sätt.
Mkt kroppsfunktioner här, nu
Jag kör också bonnasnytningar och tork på tröja. Dessutom spottar jag en del när jag springer, tror jag har rätt stark salivproduktion, så möter ni en fräsande, spottande ofräsching => thats me!
Magen, ja. Har haft en period när den strulat mer än vanligt, men nu är jag tillbaks som vanligt, dvs att det inte spelar någon roll hur mkt eller lite jag har ätit innan, men jag försöker också gå på toa innan, omutifallatt. För mig brukar det kännas mer om jag springer långt eller om jag pressar mig lite hårdare.
Morgonlöpning gör jag inte så ofta, men jag springer utan någonting i magen. Brukar stjälpa i mig ett glas vatten och springa lugnt, har inget behov av att äta innan. Däremot brukar jag äta innan jag far iväg och morgonsimmar, men det är mer av praktiska orsaker. Meckigt att koka gröt på jobbet, liksom.
Igår blev det åtta superlugna km i skogen, utan klocka. Så himla skönt! Idag ska jag hålla intervallpass i bokskogen, vi ska ta oss an den tjurigaste backe jag vet här i skogarna. Tur att det är vacker natur utmed (ligger i ett naturreservat).
Sorry för många inlägg om kroppsvätskor och dyligt
ska försöka att inte vara lika nyfiken i fortsättningen