• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG
    Zezzan skrev 2012-05-28 09:24:07 följande:
    Super bra initiativ tycker jag. Sånt där hjälper ju helt klart till att få folk att röra på sig och på så vis minska sjukdommar och liknande. 

Jag begav mig ut på en del av n runda som maken förkastat. Den var ok men rätt trist. Men i vilket fall som helst var det bättre än de jag alltid springer som jag är totalt less på 6.5km blev det och denna gång kände jag mig pigg i jämförelse mot de rundor jag var på förra veckor då jag kände mig mer eller mindre DÖD och fick släpa mig fram och till och med avbryta.  
    Jo, det är ju ett led i att hålla oss friska såklart! Tidigare år har de som kommit över en viss poäng fått dubblerad friskvårdspeng (vad vinsten är i år är inte känt ännu) så det är ju helt klart meningen att de vill att vi ska röra oss och må bättre.. ;)

Vad är det för problem som gör att han brukar förkasta dem? Måste det vara en runda? Kan du inte bara springa x km i en riktning och sen springa hem? ;).. Så brukar jag få göra när jag är hos svärföräldrarna eftersom det inte går att springa "runt" då de bor längs en väg ute på landet. (Skogsstigar har jag inte utforskat än och jag är lite rädd för att springa på en orm.. ;)... 

Jag tycker att såna där karttjänster (google maps, hitta.se, eniro) är rätt bra om man kör dem i satellitläge/gatuläge för att hitta rundor!
  • Zezzan
    PerG skrev 2012-05-28 09:32:08 följande:
    Jo, det är ju ett led i att hålla oss friska såklart! Tidigare år har de som kommit över en viss poäng fått dubblerad friskvårdspeng (vad vinsten är i år är inte känt ännu) så det är ju helt klart meningen att de vill att vi ska röra oss och må bättre.. ;)

Vad är det för problem som gör att han brukar förkasta dem? Måste det vara en runda? Kan du inte bara springa x km i en riktning och sen springa hem? ;).. Så brukar jag få göra när jag är hos svärföräldrarna eftersom det inte går att springa "runt" då de bor längs en väg ute på landet. (Skogsstigar har jag inte utforskat än och jag är lite rädd för att springa på en orm.. ;)... 

Jag tycker att såna där karttjänster (google maps, hitta.se, eniro) är rätt bra om man kör dem i satellitläge/gatuläge för att hitta rundor!
    Just denna var det pga en asdryg backe så han förkastade den. Ja visst var backen dryg men itne såååå som han fick det att verka som. 

Jag vill gärna ha en runda. Här är det mycket långa smala landsvägar utan trottoar. Dem tycker jag det är lite småläskigt att springa längs. Folk kör som idioter. Jag har en runda som jag kollat ut som är 1.5mil. men den går typ bara på sådanna landsvägar. Men om jag tar den typ en tidig lördag eller söndag då det itne är så mycket trafik så borde det gå bra tycker jag

Jag sittter ofta på jogg.se och försöker kolla ut rundor där jag kan springa  

Vad tycker ni om garmin 110? 
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • PerG
    Zezzan skrev 2012-05-28 09:42:03 följande:
    Just denna var det pga en asdryg backe så han förkastade den. Ja visst var backen dryg men itne såååå som han fick det att verka som. 

Jag vill gärna ha en runda. Här är det mycket långa smala landsvägar utan trottoar. Dem tycker jag det är lite småläskigt att springa längs. Folk kör som idioter. Jag har en runda som jag kollat ut som är 1.5mil. men den går typ bara på sådanna landsvägar. Men om jag tar den typ en tidig lördag eller söndag då det itne är så mycket trafik så borde det gå bra tycker jag

Jag sittter ofta på jogg.se och försöker kolla ut rundor där jag kan springa  

Vad tycker ni om garmin 110? 
    Haha... låter som du inte ska lyssna på honom... Dryga backar vill man ju ha (ibland i alla fall)! ;)... . Annars går det ju att springa så länge det finns något att springa på! ;)... 

Synd att Garmin 305:an (som jag har) inte finns kvar längre för den har mer funktioner och är (var) billigare!... 

Vet inte så mycket om 110:an men den är nog en bra nybörjarklocka! Frågan är vilken budget du har och om du tror att du kommer vilja ha mer avancerade funktioner framöver? Isåfall kanske du borde snegla på t.ex. en 405:a eller liknande? Visserligen ett par hundralappar dyrare men det kanske det är värt?

Kolla in Garmins hemsida där man kan jämföra modeller mot varandra och se vilka funktioner de har och inte har!
  • Zezzan
    PerG skrev 2012-05-28 12:00:41 följande:
    Haha... låter som du inte ska lyssna på honom... Dryga backar vill man ju ha (ibland i alla fall)! ;)... . Annars går det ju att springa så länge det finns något att springa på! ;)... 

Synd att Garmin 305:an (som jag har) inte finns kvar längre för den har mer funktioner och är (var) billigare!... 

Vet inte så mycket om 110:an men den är nog en bra nybörjarklocka! Frågan är vilken budget du har och om du tror att du kommer vilja ha mer avancerade funktioner framöver? Isåfall kanske du borde snegla på t.ex. en 405:a eller liknande? Visserligen ett par hundralappar dyrare men det kanske det är värt?

Kolla in Garmins hemsida där man kan jämföra modeller mot varandra och se vilka funktioner de har och inte har!
    Egentligen är min budget så billig som möjligt. 110 kostar under 995. Känns dyrt redan det men det får gå Ska kolla och jämföra modeller. Har läst att man ej kan köra intervaller på den. Jag springer ju inte intervaller nu men frågan är om man vill göra det sen :-S 

Ja lite backar får det gärna vara om man är på det humöret

Nu har solen försvunnit helt och det blåser. sitter i soffan och verklige VILL ut och springa. jag gillar inte att srpinga i strålande sol så som jag gjorde imorse. Detta mulna väder passar mig bättre :- D kan man som nybörjare ta 2 rundor samma dag?  
  • Zezzan

Ser att 305 finns på ebay/england. Är det värt att köpa därifrån eller be kompisar köpa åt mig? Min pappa är över och jobbar i england varje månad + att jag ahr flera vänner som bor där

• Themis

Nytt träningspass igår, så skööönt med träningsvärk idag.

Men kommer jag ur soffan igen i morgon, det är utmaningen....

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • stjärnflocka

Oj vilken aktivitet, kul

Själv tog jag en cykeltur på en mil igår, så nu har jag ytterligare ett förslag på en runda för milen när jag väl kommer så långt
    Annars sitter jag också och mäter på Eniro för att se hur långa olika rundor blir.

Idag hoppas jag komma ut på pass 10 mot milen, 5 minuters joggning varvat med promenader på en minut i totalt 60 minuter. Det är dock en fråga om prioritering (och makens välvilja...), det finns en hel del att göra här hemma efter gårdagens barnkalaskaos.

• bdknapp

Tack för den här tråden! Kanske sitter ni på svar på mina frågor? Började löpa för första gången i mitt liv för fyra veckor sedan, helt otränad sedan innan. Har nu fått avbryta hela grejen pga smärta i mina knän och kör crosstrainer istället. När går smärtan över? Vad beror den på? Längtar som in i bomben att få springa ute igen..

• PerG

Är ju svårt att säga.. Vad har du för skor? Vad är det för underlag? Hur ofta har du sprungit?

Knäproblem kan ju bero på överansträngning, fel skor, eller kanske rent medicinska saker, typ menisk och allt sånt...

bdknapp skrev 2012-05-28 18:27:09 följande:
    Tack för den här tråden! Kanske sitter ni på svar på mina frågor? Började löpa för första gången i mitt liv för fyra veckor sedan, helt otränad sedan innan. Har nu fått avbryta hela grejen pga smärta i mina knän och kör crosstrainer istället. När går smärtan över? Vad beror den på? Längtar som in i bomben att få springa ute igen..

Svar på tråden Löpartråden 13