Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Ja det är väll så att jag måste köra intervaller. Tycker dock det är tråkigt så jag drar mig
och eftersom jag egentligen bara är en glad motionerande nybörjare så har jag slagit sånt från mig. Har tänkt att om Haag håller det roligt så fortsätter jag. Börjar träningen bli trist är risken att jag lägger av mycket större
Mitt PB på 5 km är 27.41.
Jippi jihu. Har idag sprungit milen för andra gången i mitt liv. idag klarade jag det på 59.51 minuter. Känns riktigt kul att klara det under 1 timme ![]()
Hm, jag gjorde ett långt inlägg häromdagen, men det verkar inte som om det kom med. Äh.
Per G: hur gjorde du då? Blev det något snabbpass?
LaFontaine: Hur gick loppet?
Zezzan: Jag tycker det är jobbigt med korta distanser. 5 km, då är det bara att springa så mkt man förmår hela vägen. Börja lugnt och tryck på på slutet, försök få upp farten.
Jag tycker att intervaller är det roligaste att träna. Jobbigt, javisst, men om man börjar och kör något kort, tex enminutsintervaller med en minuts vila emellan får man dels springa fort, dels behöver man inte vara igång så länge. Dessutom återhämtar man sig bra på en minuts vila. Det måste heller inte gå sjukt fort, det viktiga är att det går lite fortare än när du springer vanligt. Börjar man då med att springa, säg, 200 meter så orkar man hålla ett högre tempo hela vägen. Det handlar om att hitta känslan av att det går lite fortare i kroppen.
Ang intervaller (märks att jag tycker det här är kul?) så kan man också titta på hur länge man ska vara igång och jobba i ett högre tempo för att det ska ge effekt. För en nybörjare kan det räcka med att man springer i sex till tolv minuter för att du ska få effekt av intervallerna. Översatt i enminutsintervaller räcker det alltså med sex repetitioner för att få effekt.
Som jämförelse kan sägas att en elitlöpare som Oskar Käck kan behöva jobba i trettio minuter för att få en prestationsförbättrande effekt av intervallträning.
Intervaller är dessutom mkt, mkt roligare att köra tillsammans med någon, då tar man ut sig mer och har också någon som pushar en när man börjar ge upp
Zezzan: Grattis till din fina miltid. Du är på gång, du!!
. Jag tror helt enkelt inte att jag vet riktigt hur jag ska göra. Ska jag maxa? springa aningens fortare än vanligt eller hur jag gör? Hur länge ska jag springa?, hur länge ska jag vila?, hur många repetioner? Ska jagspringa på tiden eller distansen? När jag vilar ska jag gå, stå eller dö då?
. Jag tror helt enkelt inte att jag vet riktigt hur jag ska göra. Ska jag maxa? springa aningens fortare än vanligt eller hur jag gör? Hur länge ska jag springa?, hur länge ska jag vila?, hur många repetioner? Ska jagspringa på tiden eller distansen? När jag vilar ska jag gå, stå eller dö då? Så där! Nu har jag i princip packat färdigt inför helgen! Imorgon, direkt efter jobbet, bär det av upp till Stockholm till mitt livs hittills längsta "löptur"! Hoppas jag kan sova natten före bara... (bäst att gå och lägga sig nu då kanske ifall jag inte sover så bra imorgon ;)
Otroligt spännande och samtidigt lite läskigt. Väderprognosen (c:a 7-9 grader, 6-8m/s, regn) är inte alls lika fin som vädret vi fick på Göteborgsvarvet, men jag har packat ner alla möjliga varianter på kläder så jag kan ta ett sista beslut på lördag! Hoppas prognosen ändrar sig till c:a 10-14 grader, svag vind och mulet/halvklart! ;)