Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
M o e, vad kul att det gick så bra att du t o m ökade på distansen. Det är skumt det där hur det varierar men jag känner igen mig. Gunsan, det låter som att du är duktig med din alternativa träning! Hoppas det går bra med första prova på löppasset. Gaby, jag känner igen mig där med, en dag utan träning gör mig garanterat sur och vresig.. Idag har vi varit i Mariefred och nu har vi mellanlandat hos mamma. Jag passade på att låna barnvakt en stund och fick en dryg timmes terränglöpning. Det går världens finaste vandringsled alldeles utanför dörren här och jag tror att det var årets skönaste löppass ikväll
19 grader och strilande regn över stock och sten. Benen var bara pigga och det tog verkligen emot att vända hemåt igen.
Isold: Mmm. Jag förstår precis. Jag är ensam hemma och har egentligen vilodag men passade på att köra ett Body Pump-pass och när det var så skönt väder när jag kom ut, lite blåsigt och tidvis duggregn fick det bli en liten nedjogg runt sjön också.
Kulta: Vristgång, eller snarare vristjogg, det var jag som skrev fel, innebär att springa fram på fotbladet med spända vrister, rätt så snabba, korta steg. Jupp, det är min tränare som förser mig med övningar, det är såå lyxigt. Mmm.
Moe: Javisst, jag känner helt igen det där med att det flyter ena dagen och är urk nästa. Jag tränar mycket nu och det går fint och känns skönt, men jag saknar den där sista lilla stunsen. Tror att det är en kombination av att det varit för varmt, att eventuella prestationshöjande effekter efter att ha fött barn är borta, att jag lämnat blod och att jag lagt på mig lite över sommaren. Det går lite, lite trögare och ibland stör det mig skitmycket, men det är bara att bita ihop och nöta på. Rätt vad det är så kommer det där sista härliga flytet, när man minst av allt räknar med det.
Ikväll städar jag - tomt hus och ensam Wai betyder att jag kommer att feja fram till midnatt. Lyxigt att vare sig ha barn som stökar eller man som tycker att man ska gå och lägga sig - men tomt..
Vad duktiga alla är.
Jag ställde mig påvågen i söndags och fick förklaringen till varför det varit så tungt att springa hela sommaren.
9 kg upp
Har nu bestämt mig för att ta tag i det och faktiskt varit rätt duktig den här veckan, sön kuperad skogspromenad på 9 km, mån powerwalk 8 km (helt slut efter), tis cykel 3,3 mil med sonen bakpå, ons 8 km promenad igen och idag ösregn så det blev 1500 m simning. Har förstås tänkt jogga också men det har inte fallit sig så och då är det ju huvudsaken att man kommer ut i alla fall och rör på sig, eller hur?
Maten har jag också tagit tag i och hållt mig nyttig hela veckan (5 dagar!!!, Wow!). Skulle vilja springa milen på LL men vet ej om jag hinner komma i form för det. Jag springer iofs 8 km nu utan större problem men jag vet att under ett lopp ökar jag kraven på mig själv och blir bara besviken när det tar för lång tid att komma runt.
Waimea; låter underbart. Jag har en skiftarbetande man och tycker att det är så skönt att vara ensam på kvällar/nätter ibland för då städar jag och rensar och plockar helt i min egen takt och det är sååå skönt.
Im back!
Nu har jag hittat till löpartråden igen och nu är jag taggad!
Jag ska börja om från noll och har hittat ett nybörjarprogram, har aldrig varit för sånt.. siffror och det, har alltid sprungit på känsla men efter en tid kändes det om att jag inte utvecklades.
Så igår börja jag och var ute i regnet =) men attans vad kul!
Rövardotter: du är ju helflitig med träningen när du drar igång, så milen på Lidingöloppet kommer väl inte att vara något problem
Waimea: du kommer att bli helvass om du fortsätter med det där programmet! Inspirerande att läsa om dina bravader
Vertex nästa år kanske?
Isold: det låter härligt med den där vandringsleden! Sprang mycket på Sörmlandsleden innan vi drog söderut för åtta år sen så jag kan tänka mig ungefär hur det ser ut...
Välkommen tillbaks Shitzu
Har det riktigt slappt med träningen den här veckan: måndag vila, tisdag 70 min löpning - mestadels jättelugnt men med lite fartleksinslag, onsdag vila, torsdag banintervaller med klubben - hårt men roligt, och idag vilodag igen. Imorgon blir det backpass i terräng och test av mina nyförvärv: http://www.icebug.se/Product.aspx?m=389
Ska bli kul. Tänkte ladda med att titta på damernas EM-maraton på förmiddagen. Vore ju himla coolt om Isabellah Andersson lyckas ta medalj!
Och grattis i efterskott Waimea!!
Gunsan75: Då provar jag igen och lägger in ett träningsupplägg för fötter... min dator har krånglat massor här så det har tagit lite tid att komma ut på nätet...
Balansplatta: De första dagarna då foten är som mest ostabil så stå med med bägge fötterna på plattan så fort du har "vilotid". Tex framför tv:n, när du borstar tänderna, diskar etc.
När det sedan känns okej så tar du en fot i taget och kan du stå på plattan en längre stund utan att falla av med en fot så kan du börja köra lite försiktigt med styrka =
Stå på en fot på plattan, vicka fram framändan så den snuddar golvet och vicka tillbaka. Gör detta 10 ggr. Kör samma bakåt och på utsidan. Insidan är näst intill omöjlig att få att snudda golvet men är bra för balansträningen. Glöm ej att göra detta även med den friska foten och flera repetioner per dag.
Balansträningen på plattan kan du nu köra med en fot och tex bolla med 1-2 bollar i luften, studsa mot golv eller vägg.
ABC: Sitter du ner kan du skriva alfabetet med foten och då själva fotspetsen. Använd hela foten och vristen och skriv A-Ö. Den här övningen är jättebra för att få tillbaka rörelsen i foten och smidigheten.
Innan du tränar framöver så duscha foten varmt så den inte är stel och kall innan du kör. Sparar mycket smärta i uppvärmningsfasen. Och om du ska ut i terräng se till att tejpa foten. Inget är så lätt som att fortsätta stuka foten när man väl gjort det en gång. En positiv grej är dock att stukar man fötterna så har man klarat knät istället. Man är oftast en fot eller knä-människa.
Och jag fick äntligen komma ut och springa igår!!! Jippey! Mannen jobbat mycket och jag har inte kunnat ta mig ut då jag inte fått någon barnvakt. Men jag tror nog det blev 12 km igår och det kändes helt okej. Nu dröjer det 4 långa dagar innan nästa möjlighet. Hur ska jag stå ut?
Gunsan75: Glömde ju det nästan viktigaste
...
Tåhävningar! Kör massor med tåhävningar, på golv, i trappa, var du än kommer åt att köra tåhävningar så gör dem. Kommer göra ont i början men börja försiktigt och öka antalet ju bättre det går. Glöm inte stretcha sedan oxå.
Imorse blev det 5 km på 27:22 - nöjd. Kändes mycket bra, läge för milen snart igen kanske
Här har nog vågen också gott uppåt, har ej kollat men känner mig tyngre. Dags för nya tag och bättre vanor och rutiner nu när vardagen sakta börjar igen. Mannen börjar jobba måndag och mitt sommarlov är slut den 10 augusti.
Gaby01: bra övningar, lånar nog ett par av dom
Kattstugan, hur gick de nya skorna i terrängen?
Rövardotter, jag håller med Kattstugan, jag är övertygad om att du är i form till milen på LL, du har ju redan börjat bra!
Gaby, vad jobbigt att det blir så långa uppehåll mellan löppassen! Tur att du verkar så bra på att träna annat emellanåt
Kulta, härligt!
Idag var det långpass med klubben och vi provade en ny cykelväg som än så länge bara är grusad och som går nere vid Mälaren, rätt som det var sprang vi på en bäver
Totalt drygt 3½ mil blev det idag och jag känner mig skönt seg i benen nu efteråt.