• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • isold2003

Tettelisa, välkommen till tråden! Vi ska nog kunna peppa dig till att klara halvmaran så det är bara att anmäla sig

Gaby, jag ska öppna min presentation, har inte tänkt på att den var hemlig. det står iofs inte så mkt i den Jag jobbar inte med rehab utan är röntgenläkare men höll på att bli ortoped ett tag. Hoppas att din onda hals ger med sig och inte utvecklas till någon rejäl förkylning.

Moe, jag tror att det som behövs både för dig och maken är att springa en liten tävling på hemmaplan imorgon

• Trollens mamma

Hu,vad jag beslutsångest!Halvmara imorgon och jag vet ännu inte om jag ska springa eller ej......har en jätte-enorm löplust MEN jättesjuka benhinnor. Typiskt,typsikt.......

• Gaby 01
    Trollens mamma skrev 2010-07-22 09:17:05 följande:
    Hu,vad jag beslutsångest!Halvmara imorgon och jag vet ännu inte om jag ska springa eller ej......har en jätte-enorm löplust MEN jättesjuka benhinnor. Typiskt,typsikt.......
    Då skulle jag definitivt inte springa! Man springer ju inte bara för att det är roligt utan även för hälsoaspekterna och då bör man ju inte riskera den. Kanske kan du förlänga din löparkarriär bra många år om du sköter det som faktiskt är viktigast med all träning och det är just vila. Det kanske är så att just nu behöver du en annan sorts träning som inte belastar benhinnorna alls?
  • Mamma Tette

Hade gått o peppat mig själv hela dagen att ta en mil nu på kvällen men kom på en annan taktik. Om jag tar en runda i lugn takt som är något längre så vet jag ju att jag klarar längre än milen utan problem och då kan jag ju brassa p ålite extra den 31:e  när loppet för milen är! Blev avsläppt på en punkt 12,5 km från hemmet o täntke att om jag komme rin på 1tim o 15 min så är det ok. Brukar ha en hastighet på 10km/h. O så ramlar jag in på gården, tittar på klockan, 1 tim o 7 min!! Halleluja! Falkenbergsloppet, här kommer jag!!! (är bara så glad, var tvungen att ventilera denna lycka för några som förstår Flört)

• Trollens mamma
    Gaby 01 skrev 2010-07-22 13:16:05 följande:
    Då skulle jag definitivt inte springa! Man springer ju inte bara för att det är roligt utan även för hälsoaspekterna och då bör man ju inte riskera den. Kanske kan du förlänga din löparkarriär bra många år om du sköter det som faktiskt är viktigast med all träning och det är just vila. Det kanske är så att just nu behöver du en annan sorts träning som inte belastar benhinnorna alls?
    Ja,du har så rätt!Ingen halvmara för mej imorgon. Men blä vad lessamt det känns.Löparlusten ÄR enorm.Dessutom lovas det 17 grader o halvmulet,helt perfekt löpväder alltså....

tettelisa:JÄTTEduktigt!
  • Gaby 01
    Trollens mamma skrev 2010-07-22 20:50:05 följande:
    Ja,du har så rätt!Ingen halvmara för mej imorgon. Men blä vad lessamt det känns.Löparlusten ÄR enorm.Dessutom lovas det 17 grader o halvmulet,helt perfekt löpväder alltså....

tettelisa:JÄTTEduktigt!
    Usch inget vidare, men som sagt... när kroppen säger ifrån då bör man lyssna.
    Om du har en Pilatesboll skräpandes i någon garderob så kan jag varm rekommendera denna sida:
    http://www.tranahemma.com/?page_id=4170

Riktiga toppenövningar att stärka upp kroppen med inför kommande löppass och jag som tidigare fnös åt dessa bollar fick bita i det sura äpplet. Jag är vältränad men jag fixar INTE alla övningar här, de är supereffektiva.

Förutom löpning och pilatesbollen så kör jag även Tuplermetoden. Den innebär att man alltid tänker på att dra in magen + köra några dra-in-naveln-övningar + lindar magen konstant relativt hårt speciellt när man springer eller kör plankan och voila.... så får man efter några veckor magrutor. Har aldrig haft tidigare i mitt liv trotts 1000-tals situps och så kommer denna enormt lätta metod och gör susen i stort sett direkt. Den är speciellt utformad för dem som fött barn och fått uttänjda magmuskler. Jag kan varmt rekommendera att köra det.
  • Kattstugan

Trollens mamma: så himla tråkigt  att dina benhinnor FORTFARANDE  krånglar Någon gång måste det ju helt enkelt bli bättre!

Tettelisa: vad roligt!!

isold: ojdå, vad tokigt med stenen i örat! Var det idag ni skulle ordna tävling? Gick allt bra?

Min träning hittills i veckan: vilodag i måndags efter långt långpass i söndags, ett tufft och roligt backpass upplagt som fartlek i tisdags, jättelugn distans en timme igår och intervaller på bana med klubben idag. Tre veckor sen jag sprang på bana senast så det kändes lite trögt i början men sen rullade det på. 16*400 i helt godkänt tempo blev facit.

Lyssnar aldrig på musik när jag springer, snabbstretchar oftast bara i några sekunder, dricker både vatten och sportdryck på långpass när det är så här varmt, laddar ingenting speciellt inför långpass - för att svara så där lite osammanhängande på några undringar som jag tror att jag sett här i tråden

Godnatt på er, nu ska jag gå och lägga mig - upp i svinottan igen imorgon. Skönt att det är fredag imorgon!!

• Gunsan75

Jättebra sida med övningar på boll:)
    Har lagt den på mina favoriter nu. Var så bra med de rörliga bilderna och det är denna typ av träning jag tänkte fokusera extra mkt på nu under tiden jag inte får springa. Toppentips:)

Jag körde en stund på min Orbitrek ikväll, var tvungen att testa om det skulle gå med foten och det verkar fungera:) Körde med lätt motstånd under 12 minuter och tränade sedan rygg och biceps.

Vem vet jag kanske kommer ut som en starkare löpare efter 2 veckor med alternativ träning:)

• isold2003

Puh, snubblar in efter en heldag med tävlingsarrangemang. Det har gått jättebra och det var såå roligt! Det slutade med bara 33löpare men det var nog bara bra med tanke på att det var vårt första arrangemang.

Tettelisa, härligt! Det lät som en bra taktik!

Trollens mamma, jag förstår att du är besviken men det var nog klokt att låta bli tävlingen. Vad trist att du fortfarande har så mkt problem

Kattstugan, åh vilken bra träningsvecka! Själv är jag frustrerad över hur lite jag har tränat i sommar och speciellt den här veckan Hoppas verkligen jag hinner med ett ordentligt träningspass imorgon innan barnen kommer hem.

• Kulta17

Gaby: Vilka låtar kör du? Kankse dags att fundera på att ladda ner något. Vet dock inte hur man gör! Har du någon hemsida på det du skrev om, Tupler?

Idag blev det bara 5 km. Så tungt. Har varit iväg på Astrid Lindgrens Värld ett par dagar coh satt igår i bilen hem 4 timmar så jag skylle på det men jag sprang i alla fall.

Jag är så impad över att ni andra kör en massa lopp. Jag känner att jag inte riktigt har självförtroendet att själv ställa upp på det. Risken att jag inte fullföljer känns mycket stor och då känns det trist.

Tränar ni andra annat det dagar spm ni inte springer?

Svar på tråden Löpartråden 13