• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • isold2003
    m o e skrev 2010-07-25 19:36:56 följande:
    Är det fler än jag som tycker om att springa i regn eller är jag tokig?

isold: jag hade glömt att loppet var i torsdags, men råkade gå förbi Rönnby centrum när det höll på. Var du där? Nästa gång ska jag vara med!
    Japp, jag var där i torsdags, typ mellan kl ett och klockan nio på kvällen Vad synd att du inte stannade och sa hej! Vi hade jättekul! Och du är inte tokig, det är härligt att springa i regn (bara det är några plusgrader..)!

Idag har jag jobbat och sen rusade jag hem till långväga gäster som precis har åkt nu. Funderar på om jag ska ge mig ut en sväng ikväll men jag är fortfarande proppmätt efter den goda middagen.

Kattstugan, spännande med Vertex! Jag gissar att ni ligger bra till för att försvara er titel från förra året Jag har ett par klubbkompisar som ska springa också. Rackarns att jag måste jobba den dagen, det hade varit så roligt att vara med!
  • Gaby 01

Tettelisa: Jag ska få min Garmin 110 imorgon och den har pulsklocka men även gps vilket jag tycker är toppen. De flesta av mina löparvänner rekommenderar just Garmin. Så googla på Garmin 110 om du är ute efter en ren löparklocka, vill du ha en ännu mer avancerad för cykling etc så finns även Garmin 305 och 405.

• Waimea

Hejhej!

Längesedan nu, kul att se alla nya löpare här!!

Gunsan: Himmel,vilken fot du hade. Isch. Inte roligt.

Kattstugan: Å, så härligt. Vertex igen. Jag är lite avis, måste jag erkänna.

Trollens mamma: Dina jädrans benhinnor. Vilken lycka om du hittat nåt som funkar, jag förstår precis din frustration!!

Vad har jag gjort sedan sist? Hmm. Vet inte när jag skrev nåt sist, jag berättar om den här veckan.
    Måndags: 8 km distans. Gick fort och lätt.
    Onsdags: Intervaller, 4*1,3 km och 2*1 min. Urk. 1,3:orna var jättejättejättejobbiga, men det var skönt efteråt. Intervaller är verkligen skitkul! Löpstyrka efteråt.
    Fredags: Distans, 11 km. Visualisera att jag sprang i olika färger. Rätt kul. Lade in 3*1 min tempoökningar eftersom jag missade en 1 minutsintervall på onsdagen.
    Ikväll: 16 km långpass i det kalla härliga vädret. Mmm. Fotgymnastik efteråt. Och det bästa av allt; jag har inte alls ont längre. Inte det minsta! Yiehaa. Och varför inte, då? Lilltjejen är såpass stor att jag inte bär henne på höften längre, hon går själv. Jag tror att det är det det handlar om i alla fall.

Fortfarande skitkul att träna enligt mitt träningsschema! Det blir bara roligare och roligare.. Och DS Trainer-skorna är de enda jag springer i.

• Gaby 01

Usch idag var då ingen bra dag
    Först så stressade jag ut på förmiddagen för att hinna med milen och vi vet väl alla vad stress innebär för löpmotivationen. Men jag bestämde mig för att se det som ett underhållspass och småjoggade runt milen, helt okej.
    Sedan direkt på ett 40-årskalas med mat som definitivt inte passar en tränande kropp. Och mitt humör sjunker betydligt om jag bara får i mig socker.
    Sedan skulle jag få hämta min fina Garmin 110 gps-klocka, det var ju bara det att paketet inte var komplett. De hade missat att skicka med pulsbältet och tydligen kunde jag inte få behålla klockan i väntan på bältet utan jag måste skicka tillbaka den och sedan gör de ett nytt försök = det kommer ta tiiiiiid. SUCK! Och det värsta är att just websidan som den är beställd ifrån heter Komplett.se så vilket skämt!!!!

Nä nu ska jag tjura ner mig i några minuter sedan ska jag släppa det och se framemot en mysig måndagskväll med mina små.

• Waimea

Gaby: Surt, jag förstår din frustration, både vad gäller GPS-klocka och stressad löpning. Ta nya tag, snart har du din klocka!

Ang vätska: Jag dricker sällan något när jag springer. Om jag ska vara ute längre än 2 timmar brukar jag försöka få till det på något sätt, annars försöker jag mest se till att vätskebalansen är ok.

Stretch: Det var någon som undrade om att stretcha vaden med böjt knä; Ta ett stort kliv bak med det ben som ska stretchas. Stå höftbrett isär. Se till att hälen är i marken/golvet. Böj det bakre knäet. Känner du inget, ta spjärn mot ett träd eller vad som helst. Det är ingen distinkt stretchkänsla, du stretchar den inre vadmuskeln så det ska mest kännas att det spänner lite. Sedan rätar du ut det bakre benet, och då känns stretchen typ i knävecket och mycket mer distinkt. Hoppas det var begripligt.

Åtta km distans ikväll. Fy för den lede vad trögt det var. Det gick på ren vilja, kropp och knopp låg i soffan och käkade chips. Men vädret var vackert och jag såg en fin räv smyga in i skogen.

Och så tävlingar: Jag tycker det är så jäkla roligt att tävla, att se alla som strävar mot samma mål, att utmana sig själv. Jag taggar alltid till rejält.

Moe: Jag älskar att springa i regn. Jag blir alltid så himla varm, så regn är perfekt.

• Gaby 01

Idag är vilodag! Känns skönt då kroppen känns både stel och smärtar lite i lederna. Vilar jag ordentligt så vet jag att jag får en riktigt rolig långlöptur nästa gång.

Är ni duktiga att känna när det är dags för vila, eller kör ni ändå och pressar lite extra? Förr gjorde jag det, men nu ser jag bättre resultat ju mer vila jag lägger in. Låter lite fel kanske men så fungerar det för mig. Det absolut roligaste är att jag trodde ALDRIG någonsin att det kunde vara så roligt att bara springa men det är ju verkligen toppen.

• m o e

Usch, idag var det tungt. Det blev bara en femma, men det var jobbigt hela vägen nästan. Eller ett par km kändes ok, men sen... det gick knappt att andas och jag hade tryck över bröstet, fick håll och kände mig allmänt slut. Kanske läge att ha med sig astmamedicinen ett tag, det kan kanske finnas något i luften jag inte tål?!

Men jag är ändå glad att jag tog mig ut. Om någon dag eller två ska jag ta mig runt milen igen och känna på distansen och så ska det bli ett kortare fartpass i veckan också.

Idag har vi varit i Söderköping, jag och mina killar, och njutit av slussande, kanal, glass (på Smultronstället så klart!), god mat, snälla barn och så lite tygshoppning på Jofotex. Och ändå hann jag ut en runda när jag kom hem. Kanske inte så konstigt att det inte kändes på topp efter en sån maxad dag? Men jag är glad att jag kom ut i alla fall. :)

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Waimea

Moe: Jag tycker det känns klart tyngre att springa när det är varmt ute. Kom ihåg att alla rundor räknas, även de som inte kändes så bra.. Låter som om ni hade en härlig dag i Sörping. 

Jag fyller år idag och jag önskade mig - och fick - en pannlampa! Snacka om att vara insnöad, nu blir det spring i skogarna i höst och vinter.

Tänkte fira födelsedagen - och min sista semesterdag med bad, eventuell shopping av löpgrejer och ett intervallpass. Diagonallöpningar på lekplatsens fotbollsplan, hade jag tänkt.

• Gaby 01

Vad springer ni i och kan rekommendera?
    Jag har bl.a ett löparlinne från Bagheera och tyvärr så har de sytt in ganska så grovt "andas"-tyg under armhålorna så efter bara några km så börjar man känna av skavsår och efter en mil är det outhärdligt. Inte så smart tänkt av dem

Svar på tråden Löpartråden 13