• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • m o e
    Gaby 01 skrev 2010-08-03 21:04:54 följande:
    Nedräkning börjar.... imorgon får jag ÄNTLIGEN snöra på mig löparskorna igen och ge mig ut. Misstänker att jag aldrig kommer vilja gå in utan kommer springa i flera timmar
    Nu längtar jag bara efter min GPS-klocka ska komma så blir lyckan komplett!

moe: Jag tror på att lyssna på kroppen och får du så mkt ont i låret så lär du nog göra något åt det. Kolla upp om det inte finns någon duktig idrottsläkare eller kunnig i närheten då jag är skeptisk mot att gå med idrottskador till vårdcentraler. Det kan ju hända att du helt enkelt är svag på fel ställe och andra muskler överkompenserar för detta. Eller vet du med dig att du gjort dig illa någongång?
    Nej, det är inget som har hänt utan bara kommit under våren/försommaren i år. Jag är överrörlig i kroppen och vet att jag behöver träna knäna tex, men styrekträning är ju så förbenat tråkigt... Har kollat lite med en kompis som är sjukgymnast, men inte fått hans fullständiga svar än. Jag tror på överansträngd muskel på något sätt, då det verkligen är hela muskeln som "griper tag" i varje steg. Det blir bättre vid vila, men det jobbiga är ju att det återkommer när jag springer längre sträckor. Jag springer inte om jag inte är helt symptomfri, men tyvärr behöver jag nog vila längre än så för att det ska få läka ut helt. Det är det där med tålamodet...

Ha det så skönt idag när du springer!
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Kulta17
    Shitzu skrev 2010-08-03 22:34:23 följande:
    härligt att läsa vad långt ni springer. Jag som nybörjare är så sugen på en sån bra kondition!
    Jag har jättelätt för att överträna vilket kom nu igen här om dan.. gud va svårt jag ska ha för att ta det lugnt och öka längden lugnare... ok ok ok nu är jag fokuserad och vet vad jag ska göra =)

Precis som jag! Visst är det svårt! Man vill och gör för mycket och sedan blir det liksom stopp!

Denna gången har det gått bättre för mig att öka sakta. Har varierat mellan 5 - 7 km och sedan ett par 10 km lopp. Sprang även 3 km så fort jag kunde ett par ggr när vi var på semester. Faktiskt bra för sedan kändes den vanliga takten mer OK (gillar ej intervall). Kommit på att om jag springer längre måste jag springa mer sällan. Kortare gåtr oftare = mer som jag vill.

MEN nu plågar min axel mig! Spänt mit vid 1 milen + sovit fel Har nu provat det mesta känns det som men det släpper inte i första taget!

Tips någon???

• Gaby 01
    Kulta17 skrev 2010-08-04 10:53:57 följande:

Precis som jag! Visst är det svårt! Man vill och gör för mycket och sedan blir det liksom stopp!

Denna gången har det gått bättre för mig att öka sakta. Har varierat mellan 5 - 7 km och sedan ett par 10 km lopp. Sprang även 3 km så fort jag kunde ett par ggr när vi var på semester. Faktiskt bra för sedan kändes den vanliga takten mer OK (gillar ej intervall). Kommit på att om jag springer längre måste jag springa mer sällan. Kortare gåtr oftare = mer som jag vill.

MEN nu plågar min axel mig! Spänt mit vid 1 milen + sovit fel Har nu provat det mesta känns det som men det släpper inte i första taget!

Tips någon???

Vila Det tråkigaste svaret man kan få, men tyvärr ibland kan det nog vara det enda som fungerar långsiktigt. Jag kan oxå ibland få riktigt vidrigt ont i axeln när jag springer, men jag har ingen skada, utan det blir mer som outhärdlig håll. Men då tar jag någon vass sten och borrar in tummen i den riktigt hårt så släpper smärtan i axeln efter ett tag. Varför vet jag inte, men det kanske är psykologiskt att man får ont någon annanstans. Prova i allafall och se.
  • Gaby 01
    m o e skrev 2010-08-04 09:20:21 följande:
    Nej, det är inget som har hänt utan bara kommit under våren/försommaren i år. Jag är överrörlig i kroppen och vet att jag behöver träna knäna tex, men styrekträning är ju så förbenat tråkigt... Har kollat lite med en kompis som är sjukgymnast, men inte fått hans fullständiga svar än. Jag tror på överansträngd muskel på något sätt, då det verkligen är hela muskeln som "griper tag" i varje steg. Det blir bättre vid vila, men det jobbiga är ju att det återkommer när jag springer längre sträckor. Jag springer inte om jag inte är helt symptomfri, men tyvärr behöver jag nog vila längre än så för att det ska få läka ut helt. Det är det där med tålamodet...

Ha det så skönt idag när du springer!
    Du kanske borde hålla koll på om det dyker upp vid en viss trötthet om löptekniken ändras då? Det finns en löpteknik som heter "Pose method" som ska spara benen upp till 50%, och det ska finnas kurser inom detta bl.a i Stockholm, Västerås, Örebro mm. Jag har testat lite själv efter att ha sökt på nätet och kan ärligt säga att trotts att jag inte är riktigt lärd så känner jag i kroppen att den mår mycket bättre att springa på det sättet.
    Så kolla upp om det kan vara något för dig?
  • Kulta17
    Gaby 01 skrev 2010-08-04 13:29:34 följande:
    Vila Det tråkigaste svaret man kan få, men tyvärr ibland kan det nog vara det enda som fungerar långsiktigt. Jag kan oxå ibland få riktigt vidrigt ont i axeln när jag springer, men jag har ingen skada, utan det blir mer som outhärdlig håll. Men då tar jag någon vass sten och borrar in tummen i den riktigt hårt så släpper smärtan i axeln efter ett tag. Varför vet jag inte, men det kanske är psykologiskt att man får ont någon annanstans. Prova i allafall och se.
    Det kommer då och då. Har fått tid hos en kiroprator. Ska vila tills dess (tro jag...) Det jar sökt mig idag. Har provat det mesta som man själv kan göra. Suck! Blir jobbigt i natt!
  • Gaby 01

Blev som jag trodde ett riktigt långt skönt löppass igår. 7 km asfalt + 10 km terräng och jag har aldrig sprungit så långt någonsin tidigare men det var så skönt. Nu väntar några långa vilodagar vilket jag känner idag att det verkligen behövs. Kroppen gör ont

• Waimea

Gaby: Bra jobbat, härlig långrunda!!

Kulta: Jag brukar få ont i nacken emellanåt, ja, förutom i rumpa och ben, då och allt det kommer från samma ställe - mitt bäcken och det faktum att mitt vänstra ben är lite kortare och att jag får låsningar i nackkotorna. Ett kiropraktor/naprapatbesök brukar få besvären att släppa, men sedan är det bål- och bäckenstärkande träning som behövs för att  få bukt med trasslet.

Jag körde ett spinningpass i tisdags och ett intervallpass igår.
    Spinningen var verkligen mumma, länge sedan jag cyklade och svettades så mkt.
    Gårdagens pass var helt enormt roligt!!! Jag hade flyt i löpningen och kände att jag fick med mig energin i  steget och verkligen jobbade med hela benet. Sen gick det väl inte skitfort för det, men det känns att jag är på rätt väg i min teknik! Det blev 4 km uppjogg - löpskolning - sedan 4*3 min och 3*2 min med 1 minuts gåvila mellan varje intervall. Därefter löpstyrka och 1 km nedjogg. Mmmm. Sprang intervallerna på minirundan hemma, rätt kuperad runda, det gillar jag. Kunde gott ha sprungit på ännu lite till, var inte aptrött efter, men det var så skönt att ligga i flytet, så jag lät det vara så.
    Sprang i de nya skorna också, de är verkligen sköna! Aaaah, det är SÅ kul att springa nu, ser fram emot nästa tävling.

• m o e

Härligt, Gaby!!

Låret känns mycket bättre, men det är inte helt borta än. Troligen hade jag tränat på det om jag inte visste bättre den här gången. Det måste läka. Men idag blir det promenad och lite styrka i alla fall.

Kulta: Aj! {#emotions_dlg.flower}

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Gaby 01

En liten fråga... jag vet ju att någon av er, kanske flera springer med Garmin. Vilket pulsband använder ni er av och är det bra? Det finns nämligen 2 st varav det ena är lite dyrare än det andra. Det ena har mjukt band helt om, medan det andra är hälften plast sedan resten mjukt band.
    Och hur känns det att springa med pulsband? Skaver det inte?

Min egen klockbeställning är nu en parodi. Nu får jag pengarna tillbaka och får börja om igen! Suck! Fetdåligt omdömme ska de få minsann måste bara få pengarna tillbaka först

Svar på tråden Löpartråden 13