• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Gunsan75

Gaby01: Jag köpte massor av linnen nu på rean som är jättesköna och nästan utan sömmar på Stadium och Intersport.
    Etirel hade flera st på Intersport som jag kan rekommendera.

Häromdagen köpte jag mig en balansplatta som jag nu ska inviga och se vad foten tycker om det. Om 1 vecka räknar jag med att kunna springa lite lätt igen. Börjar med 5km för att se hur det känns innan jag ger mig på andra distanser. Men nu blir det gymma och balansbräda idag:) Ska nog göra lite magövningar också på pilatesbolen:)

• Kulta17

Jag gillar att springa när det duggar lätt. Inte så sugen att sticka ut då det regnar, men det får gärna börja när jag redan är ute!

Är i Åhus på ostkusten i min brorsstuga. Inget sug alls efter att springa längre så jag har två ggr sprungit kortare sträcka men fortare. I måndags blev det 3 km på 15:40:39 och idag blev det ca 3,5 km (klockan la av!). Ser fram emot lite lägre sträcka när jag kommer hem

• Waimea

Jag har en massa träningslinnen som jag använt när jag kört spinning. Dem blir det på sommaren. På vintern är det underställströjor modell sunkiga, mjuka och härligt intvättade som gäller.

Köpte ett par jättelätta löparskor idag, Mizuno Ronin Wave 2. Sonen och jag tog en runda på stan och jag kunde inte låta bli. Brorsan tittade på dem och konstaterade att de var ett par blingblingdojor - blå och gula med någon form av tribalmönster.. Herreminje..Sköna är de i alla fall!! Jag har grunnat lite på ett par ännu lättare skor och idag slog jag så till..

Idag blev det intervaller, 3*10 diagonaler på lekplatsens fotbollsplan + löpskolning och löpstyrka. Totalt en mil sprunget. Skitkul!!!! Vilken present till mig själv, dessutom duggade det lite lätt - me like!

• isold2003

Grattis på födelsedagen Waimea! Vilken härlig dag du har haft! Jag blir nyfiken på skorna, du får fota och visa Jag har min sista semestervecka nu men maken jobbar så lite svårt att få till träningen riktigt. Igår smet jag iväg sent på en 18 km runda och idag blev det dryga 12 km. Imorgon ska jag och pojkarna åka tåg i Mariefred och sen sova över hos mamma, mysigt! Jag har nästan bara Nike kläder. Jag provar typ allt som finns i löparväg men fastnar alltid för Nike. I sommar har det smugit sig in ett linne från SOC också som nyttjas flitigt. Jag är supernoga nuförtiden när jag köper nya kläder, det får inte vara tight någonstans och helst knappt några sömmar heller, det ska gå att springa i i massor med timmar.

• m o e

Grattis Waimea!! Det låter som om din dag blev jättebra. Spännande med nya skorna också, berätta gärna mera när du provat dem lite ner.
    Jag kom ut idag igen och sprang 10 km. Hade bestämt mig för en 8 km-runda, men allt kändes så bra så nästan från början kom tankarna in på att springa längre. Visst är det märkligt att det kan kännas så tungt ena dagen och så bra nästa?! Hursomhelst helst är jag jättenöjd.

• Kulta17
    Waimea skrev 2010-07-28 22:03:06 följande:
    Jag har en massa träningslinnen som jag använt när jag kört spinning. Dem blir det på sommaren. På vintern är det underställströjor modell sunkiga, mjuka och härligt intvättade som gäller.

Köpte ett par jättelätta löparskor idag, Mizuno Ronin Wave 2. Sonen och jag tog en runda på stan och jag kunde inte låta bli. Brorsan tittade på dem och konstaterade att de var ett par blingblingdojor - blå och gula med någon form av tribalmönster.. Herreminje..Sköna är de i alla fall!! Jag har grunnat lite på ett par ännu lättare skor och idag slog jag så till..

Idag blev det intervaller, 3*10 diagonaler på lekplatsens fotbollsplan + löpskolning och löpstyrka. Totalt en mil sprunget. Skitkul!!!! Vilken present till mig själv, dessutom duggade det lite lätt - me like!
    Vad är löpskolning och löpstyrka? Låter intressant.
  • Gaby 01

Vilka bra tips på kläder! Tackar! Ska ut och se om jag kan finna lite på rean idag, hoppas, hoppas!

Nu har det varit två vilodagar, visserligen bestod den första i att måla plank till förbannelse så kroppen var redigt slut ändå, men igår var det riktig vila och detta resulterar i..... ett hemskt fruktansvärt jättedåligt humör!!!!
    Är det någon mer som blir på dåligt humör av att inte få sin dagliga dos av endorfiner???? För familjens och omgivningens skull hoppas jag att jag får möjlighet att köra någon form av träning idag.

Gunsan 75: Jag hade skrivit in ett jättelångt inlägg angående ett träningsschema för din stackars fot men då så lade min gamla skrutt till dator av så det kom aldrig in. Suck! Om du ej fått några direktiv på hur du ska köra med foten tex på plattan, tåhävningar, alfabetet etc så hojta till så provar jag att skriva in det igen.

• Gunsan75

Får inte tag i en endaste sjukgymnast... Har nu försökt i 1 1/2 vecka, men alla verkar ha semester till 9 augusti.

Som sagt jag tar tacksamt emot alla tips.

Känner mig ganska bra i foten trots allt, skönt.
    Har idag styrketränat lite och kört med min orbitrek, gjorde lika i går fast jag tränar olika muskelgrupper varje gång jag styrketränar. I morgon blir det simma efter vi varit på provtagning med dottern.
    Sedan åker vi iväg med husvagnen på lördag-onsdag så jag tänkte ta med balansplattan och min exetube så det blir lätt träning då med. Har även mina gångstavar i husvagnen. Räknar med att köra mitt förtsa löppass på onsdag kväll 5 km för att känna på, känns det bra återgår jag till mina planer

• Waimea

Kulta: Löpskolning är lite olika övningar för att få till ett bra löpsteg - hälkickar, knälyft, vristgång och liknande. Igår körde jag 3*20 meter av vardera. Det blir ofta lite stegringslopp för att få fart på benen också. Mitt mål är att få en bättre hållning i löpningen, att komma fram på fotbladet i löpningen och lyfta på benen bättre. Bli snabbare och spänstigare, helt enkelt.

Löpstyrka är olika övningar för att stärka ffa ben och bål. Igår började jag med 30 sek jämfotahopp (skulle ha varit hopprep men jag hade inget med mig så jag simulerade  ), fortsatte med ett gäng utfall, körde något min tränare kallar väderkvarnslöpning, springer sidvärts och lyfter ena benet över det andra och sen tåhävningar.  Till sist gjorde jag lite fotgymnastik. 

För min del så varierar övningarna från gång till gång (det är det som är så fantastiskt roligt med att ha ett program att följa, allt blir varierat och olika), men det jag slås av är att även om det känns som att det bara är några övningar som jag gör i 5-10 minuter så känner jag av dem rejält efteråt.

Gaby: Känner fullständigt igen mig. Ett par dagar utan träning och jag är rastlös, trött och hopplös att ha att göra med. Min man önskar nog att jag kunde lägga mer energi på att renovera vårt hus än på att träna, men han har insett att jag behöver prioritera träning för att må bra och orka med allt annat i livet.

Svar på tråden Löpartråden 13