Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Måste bara säga att jag har lixom inte mycke att tillägga i den här tråden men det är roligt att läsa om hur duktiga alla är och det har inspirerat mig till att vilja utveckla min löpning. Så det blir nog lite intervallträning till helgen, något jag tycker är SÅ tråkigt! Men ni inspirerar! Allihop!
Sprang stadsloppet (milen) i lördags. Kändes tungt och bara jobbigt... tyckte inte att jag kom i fas med tempo och kroppen och jag kände av min astma nästan halva loppet *suck* Glädjande nog blev det ändå rekordtid för mig, 55min o 34 sek!! Kanske därför det var så jobbigt 
Kattstugan: Speedy?! Njae, det beror nog på vem man jämför med.. Men tack i alla fall.
Jag vet inte om det är 78 km-loppet min kompis menar, det hon pratat om är ett lopp där man kan välja distanser, hennes sambo hade sprungit maran medan hon valt halvmaran. Det låter definitivt som nåt för mig!!
Ribban, aha, nu fattar jag också. Du får pallra dig hitupp, Kattstugan, här dignar skogen av blåbär och kantareller.
Kulta: Låter som underbart gotte..
Tettelisa: Grymt jobbat! Roligt att det faktiskt var för att det gick fort som det kändes eländigt, nu vet du att du är grymmans duktig och klarar att springa så fort även om alla förutsättningar inte är på topp!
Moe: Äsch, vad jobbigt med låret. Jag hoppas du kommer till rätta med det. Jag hade apont i vaderna första gångerna efter det att jag sprungit intervaller, det tog nog en veckas vila för att komma till rätta med det. För att inte tala om baksida lår/rumpa som krånglar till och från. Börjar känna lite igen och inser att jag dels burit runt på dottern i ett par dagar och börjat jobba igen vilket innebär att jag sitter och står helt ergonomiskt inkorrekt, fast jag försöker på alla sätt att göra rätt..
Waimea: Ja, det känns så tungt med låret just nu. Jag blir så himla frustrerad när jag inte kan träna som jag vill. Just när det är kroppen som säger ifrån och inte konditionen eller så. Jag tog mig ut till spåret ikväll, trots att jag kände av låret vid varje steg. Tänkte att jag kunde gå försiktigt och värma upp ordentligt. Efter ett par km provade jag att jogga, men nej, nej, nej. Tvärstopp! Så det blev ungefär 6 km promenad istället, vilket kändes ok i låret. Men jag känner av det i varje steg och nu blir det total löppaus resten av veckan. Hela jag nojjar ur och får panik av den tanken! Tjejmilen är ju om en månad och jag vill så gärna göra bra resultat. Men å andra sidan kan jag kanske inte springa alls om jag inte vilar ut det onda låret.
Den här veckan ska jag styrketräna två gånger, inkl lite cykel på gymet om det funkar. Utöver det ska jag försöka få in ett simpass. Tyvärr har badet lagt om till 50 m-bana på sommaren och det är så grymt mycket jobbigare. För er som inte känner mig kan jag berätta att jag är en gammal tävlingssimmare som inte bara kan glidsimma när jag ska simma, utan tror att jag fortfarande är topptränad och kör på tills jag dör. Därför gillar jag inte alls att simträna längre egentligen... men jag behöver träna upp mitt tålamod! :)
Under hela våren tränade jag Afro en gång i veckan också, men det sliter en del på låret också, så det får jag nog hoppa över just nu. Yoga kanske? Det har jag inte tränat på flera år, så det kanske är dags att hitta lite muskler man inte visste att man hade? ![]()
Vad duktiga ni är allihop! Bra jobbat!
Efter en diskussion på jobbet med en kollega som är gammal löpare så tvingade jag mig att köra lite intervaller ikväll. Inte ett rent intervallpass men jag la in 4 st intervaller 750-800m långa mitt i. Det kändes rätt bra när jag väl gjorde det. Ska verkligen försöka bättra mig och tvinga mig att köra lite mer varierade pass (dvs lägga in mer kvalitetspass) under hösten.
Waimea, jo jag ska springa Lidingöloppet men eg mest för att jag lovat min kompis att vara med, jag ska förmodligen springa ett betydligt längre lopp helgen innan så det kan bli lite tufft men det ska nog gå.
Åh vad avundsjuk jag blir på alla er som får komma ut och springa. Jag är själv med barnen i ganska många dagar och kommer inte ut förräns tidigast på onsdag
Men en mycket trevligt grej idag var att jag hittade toppenövningar för magen som inte är plankan
Jag är rätt less på plankan i alla dess former men eftersom situps är ett stort no-no om man fött barn och speciellt om man som jag har lite separerade magmuskler så har det i stort sett varit det enda jag kunnat göra. Men dessa nya övningar är toppen!
http://aktivtraning.se/traning/styrketraning/bagagelyft-ovning-for-en-platt-mage
Och detta är nr 1 av en rad övningar som visas i botten på sidan.
Sedan måste jag bara länka till denna kvinna! Hon är helt otrolig! Hon ser inte speciellt tränad ut men jisses säger jag bara. Försök hänga med och göra övningarna lika länge
Dessa är kanon på "vilodagar".
">
och
">
Lovar er rejält med träningsvärk

Nedräkning börjar.... imorgon får jag ÄNTLIGEN snöra på mig löparskorna igen och ge mig ut. Misstänker att jag aldrig kommer vilja gå in utan kommer springa i flera timmar
Nu längtar jag bara efter min GPS-klocka ska komma så blir lyckan komplett!
moe: Jag tror på att lyssna på kroppen och får du så mkt ont i låret så lär du nog göra något åt det. Kolla upp om det inte finns någon duktig idrottsläkare eller kunnig i närheten då jag är skeptisk mot att gå med idrottskador till vårdcentraler. Det kan ju hända att du helt enkelt är svag på fel ställe och andra muskler överkompenserar för detta. Eller vet du med dig att du gjort dig illa någongång?
härligt att läsa vad långt ni springer. Jag som nybörjare är så sugen på en sån bra kondition!
Jag har jättelätt för att överträna vilket kom nu igen här om dan.. gud va svårt jag ska ha för att ta det lugnt och öka längden lugnare... ok ok ok nu är jag fokuserad och vet vad jag ska göra =)