• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • isold2003

Hej hej! Hann med en 15 km runda före jobbet igår i helt perfekt löparväder och jag bara njöt runt de fina motionsspåren. Idag var det långpass med klubben och benen var pigga men min mage lackade ur och jag fick vika hem lite tidigar eän jag hade tänkt. 27 km blev det iaf. Väl hemma insåg jag att det nog var gårdagens sena middag bestående av chili con carne som inte var bästa uppladdningen inför långpass..

Ang tävlingar så tävlar jag dels för att jag tycker att det är så roligt med hela grejen (det sociala före och efter och stämningen på tävlingsplatsen och känslan i kroppen när man tar ut sig) och dels för att jag gillar att utmana mig själv att klara att springa riktigt långt och i viss mån klara tidsgränser. Det spelar ingen roll om jag vinner eller kommer sist, bara jag känner att jag har vunnit något över mig själv under loppet. Tex tyckte jag att Sthlm marathon var superroligt eftersom det kändes så oväntat bra större delen av loppet medan Lidingöloppet i höstas, där jag egentligen var supernöjd med tiden, var förfärligt för att det inte kändes bra ett enda steg, jag plågade mig igenom det.

Ang vätska så tar jag bara med mig vätska om jag ska springa längre än 2 mil. Riktigt varma dagar skulle det inte skada med vätska på pass mellan 1 och 2 mil heller men jag gillar inte att springa med vätskebälte så jag struntar i det. Jag har i stort sett alltid bara vatten med mig.

• rövardotter73

Håller koll på er fortfarande även om jag är lite passiv. Inte lätt att få till det under varma dagar även om det är ett svepsjäl...
    Förra veckan var en bra vecka för mig. Det blev 1600 m på bana för mig på måndagen. Hade tänkt köra 4000m men det var sååå varmt så jag bestämde mig för 2000 när jag börjat springa. Efter 1200 ropade klubbkompisen att det fanns piggelinglass över som höll på att smälta så efter 1600 m gav begäret efter och det blev en isglass istället. (Det var nog 35 grader varmt) På tisdagen sprang jag 4 km. På onsdagen åkte vi iväg med husvagnen och där fanns ett litet motionsspår så det blev 3,6 km onsdag, 3,6 km torsdag, 4,2 km lördag, 4 km söndag och sen tog det stopp. mån- fre blev det ingenting pga värme, regn och gnälliga barn (make). Idag har jag powerwalkat 9 km med min granne och det känns rätt ok.  Nu gäller det bara att hålla i för vad jag förstått ska det bli lite sämre väder nu och då kanske man ta tag i träningen lite seriösare?.

Jag tycker ni alla andra är jätteduktiga!!!

• Gunsan75

Idag blir det lite alternativträning, ska åka o bada med familjen och passar då på att simma en sväng, blir nog inte mer än 1000m. Hoppas foten klarar det :)
    Måste även ta och investera mig en balansplatta så jag kan träna upp foten, känner att den är riktigt instabil.

• Trollens mamma

Nu har jag börjar kurera benen på alla tänkbara sätt!

Fick tips att en gammal marathonlöpare,att först linda in benen hårt,före ett pass.Sen använda benvärmare på,promenera som uppvärming,och sen efter passet,stretcha ordentligt,massera smalbenen(fast det gör ont ),och duscha växelvist varmt/kallt.

Sprang en milenrunda igår,och det var sååå härligt!Gjorde alla tänkbara åtgärder och hoppas verkligen jag slipper sjuka ben nu.Jag vill inte sluta springa.....

Om jag springer mer än 15 km brukar jag ha vatten med mej...tycker inte heller om att springa med vätskebälte.

• Kattstugan

Idag drämde vi (jag och maken) i med ett riktigt långpass på 3,5 timme i underbara Söderåsens nationalpark. Många, många branta höjdmetrar upp och ner, supersteniga stigar, lite lättare skogsstigar, spånglöpning över mossar.... aaaah, underbart! Nu är det bara (knappt) två veckor kvar till Vertex fjällmaraton så nu blir det lite lätt nertrappning framöver. Ska bli skönt med lite extra vilodagar

• Gaby 01
    Trollens mamma skrev 2010-07-25 13:03:55 följande:
    Nu har jag börjar kurera benen på alla tänkbara sätt!

Fick tips att en gammal marathonlöpare,att först linda in benen hårt,före ett pass.Sen använda benvärmare på,promenera som uppvärming,och sen efter passet,stretcha ordentligt,massera smalbenen(fast det gör ont ),och duscha växelvist varmt/kallt.

Sprang en milenrunda igår,och det var sååå härligt!Gjorde alla tänkbara åtgärder och hoppas verkligen jag slipper sjuka ben nu.Jag vill inte sluta springa.....

Om jag springer mer än 15 km brukar jag ha vatten med mej...tycker inte heller om att springa med vätskebälte.
    Men vad härligt att du fått lite bra tips! Ska hålla tummarna att det hjälper. Jag har en kompis som opererade sina behinnor för bra länge sedan, gör man fortfarande det? Men det hjälpte iallafall för henne men hon lade aldrig heller samma belastning på sina ben efter det så det kanske mer var det som hjälpte.

Men vad jag är imponerad av alla er långlöpare! Det är ju helt otroligt vilka sträckor ni tar och dessutom så pass ofta. Jag måste vila bra många dagar från löpning om jag springer över en mil då kroppen blir stel och sliten. Har upptäckt att simning är extremt bra på "vilodagarna" och gör kroppen mjuk och behaglig igen. Men jag tycker det är svårt att komma upp i puls på simningen då jag tyvärr inte kan crawla, men ska försöka lära mig. Idag blev det 1500 m så jag är nöjd.

Gunsan 75: Balansplattor är jättebra och när du börjar bli för "säker" på den så börja bolla med en boll mot en vägg.
  • m o e

Som väntat blev det ingen toppen träningsvecka för mig. Dock har det varit skönt att ladda lite medan sexåringen varit borta. Jag känner mer lust igen och nyss var jag ute på en runda i regnet. Vet inte hur långt ännu ( ska mäta sen), men runt 6 km blev det nog. På asfalt också, för att variera mig lite. Nu är jag hungrig!

Jag har aldrig haft vätska med mig, men har aldrig sprungit längre än 10 km än så länge heller.

Är det fler än jag som tycker om att springa i regn eller är jag tokig?

isold: jag hade glömt att loppet var i torsdags, men råkade gå förbi Rönnby centrum när det höll på. Var du där? Nästa gång ska jag vara med!

• reb80

tog en 7km löptur nu på kvällen,MEN var längesedan det gick så dåligt...

Men imorgon ska jag till en naprapat som vi får träffa igenom jobbet. Jag hoppas verkligen att han inte säger nåt om att jag inte får springa, utan bara kommer på nån enkel lösning så att jag slipper ha ont... 

• Mamma Tette
    Kulta17 skrev 2010-07-24 15:51:06 följande:
    En fråga till:
    Ni som springer 1 mil och längre, dricker ni under tiden?
    Jag brukar inte dricka men vet jag att rundan är en mil eller mer ha rjag alltid med mig vätska om i fall att, speciellt nu när de varit så varmt!
    Gunsan75 skrev 2010-07-25 10:58:39 följande:
    Idag blir det lite alternativträning, ska åka o bada med familjen och passar då på att simma en sväng, blir nog inte mer än 1000m. Hoppas foten klarar det :)
    Måste även ta och investera mig en balansplatta så jag kan träna upp foten, känner att den är riktigt instabil.
    Låter ju super med simning! Hur gick det? Hoppas den rättar till sig snart!
    Kattstugan skrev 2010-07-25 19:02:43 följande:

Idag drämde vi (jag och maken) i med ett riktigt långpass på 3,5 timme i underbara Söderåsens nationalpark. Många, många branta höjdmetrar upp och ner, supersteniga stigar, lite lättare skogsstigar, spånglöpning över mossar.... aaaah, underbart! Nu är det bara (knappt) två veckor kvar till Vertex fjällmaraton så nu blir det lite lätt nertrappning framöver. Ska bli skönt med lite extra vilodagar

Men jisses! Jag är SÅ imponerad!

Har funderat över det där med pulsklocka... har ingen för tillfället och har inte riktigt fattat hur dom fungerar. o vad jag har förstått så finns det en djungel av dom.... Hur använder man dom och vad ska man ha för en? Jag är ju inte den som springer maror men har fått för mig att man får bra koll på hur man utvecklas i träningen med en sån.... tips någon??
Svar på tråden Löpartråden 13