• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Zezzan
    PerG skrev 2012-07-21 21:52:53 följande:
    Ja, för mig med! Jag håller på och experimenterar lite utifrån boken jag läser och testar lite med GPS-klockan! Jag har, vilket jag aldrig kunde tro, faktiskt kommit att tycka att det är rätt kul med intervallträningen... 

Idag blev det 4x800m med 70 sekunders vila (testar lite olika vilotider) + 1km uppvärmning och 1km nedvarvning. Ska nog öka på antalet intervaller till 5-6 x 800 nästa gång jag kör intervallträning... Eller kanske köra på Waimaes variant med stegrande och avtagande längd under passet.
    Jag tycker oxå intervaller är skitkul. Jag har dock mest kört 8x3min med 60-90sek gåvila. 

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Jespis

Har en förkyld dotter och kämpar emot allt vad jag kan. C-vitamin, echinaforce, te med honung och en rejäl portion förnekelse är mitt recept. Vad tror ni om det? Hoppas få sova gott i natt och vara redo för långpass imorgon, men min tjocka hals får mig att känna viss tvekan... Skit också! Just när jag fått tillbaka löpglädjen...

• PerG
    Zezzan skrev 2012-07-21 22:02:33 följande:
    Jag tycker oxå intervaller är skitkul. Jag har dock mest kört 8x3min med 60-90sek gåvila. 
    Mina intervaller idag blev faktiskt c:a 3 minuter långa... ;)... 800m i 4:10min/km-tempo blir 3:20 min

Ska definitivt öka på antalet intervaller men jag lägger nog på en per gång. Det kändes ganska tungt på sista intervallen idag (iofs krånglade magen något då) så jag ska nog prova att köra 5x800m nästa gång med kanske 80 sekunders gåvila.... 

Provade också att programmera in ett stegrande/avtagande program som Waimae tipsade om så det kanske jag ska prova också.. 
  • änglabitch

När ni kör intervaller,vilket fart springer ni i? Kör ni efter puls eller tempo? Eller på känn? Mitt knä känns bättre,imorgon ska jag provspringa,hoppas,hoppas det känns bra! Har tid hos naprapat nästa v,han ska få visa mig hur jag stretchar rätt. Lyckas inte få till det,trots jag försökt härma instruktioner på nätet. Det sträcker bara i höften,tycker det borde gå att sträcka ända ner till itb-bandet.

• PerG
    elinaehn skrev 2012-07-21 21:55:44 följande:
    Finns det bra appar för intervall? Hänger inte riktigt med...
    Jag har en Garmin Forerunner 305 och den har intervallfunktion (vilket de flesta lite "dyrare" GPS-klockor har). Vad gäller appar så vet jag att Endomondo har intervallstöd i betalversionen (kostar väl 30:- eller något sånt?). Vet inte hur det är med de andra apparna om de också kostar... 
  • Zezzan

Endomondo och runkeeper har intervallfunktion, MEN man kan ej få fram hur långt och hur fort man sprang den och den delen av passet utan de ger bara en tid för hela passet vila + intervall. Astrist tycker jag.

Älskar min garmin att jag kan klicka fram exakt hur de olika intervallens gick

Jag kör intervallerna på fart. Brukar bestämma innan vilken fart jag ska kunna hålla. Målet är att den sista intervallen ska gå fortast men jag ska vara regält slut då oxå.

• änglabitch
    PerG skrev 2012-07-21 22:47:12 följande:
    Mina intervaller idag blev faktiskt c:a 3 minuter långa... ;)... 800m i 4:10min/km-tempo blir 3:20 min Ska definitivt öka på antalet intervaller men jag lägger nog på en per gång. Det kändes ganska tungt på sista intervallen idag (iofs krånglade magen något då) så jag ska nog prova att köra 5x800m nästa gång med kanske 80 sekunders gåvila....  Provade också att programmera in ett stegrande/avtagande program som Waimae tipsade om så det kanske jag ska prova också.. 

Okej,PerG,du körde 4,10 tempo,för att du vet att det är det tempo du klarar att hålla för att orka alla intervaller,eller?
  • PerG
    änglabitch skrev 2012-07-21 22:58:40 följande:
    Okej,PerG,du körde 4,10 tempo,för att du vet att det är det tempo du klarar att hålla för att orka alla intervaller,eller?
    För att jag läste det i min bok! ;)...

Det finns ett värde som heter VDOT som en snubbe som heter Jack Daniels har utarbetat (som är ett pseudo VO2max-värde) och när man har beräknat vilket sådant värde man har (jag har 45) så kan man läsa ut i en tabell ett antal olika "farter" (E, M, I, T, R) som man sedan applicerar på olika träningspass. T.ex. så är I-pace (intervallfart) för VDOT 45 = 4:16min/km medans T-pace (Tröskelfart) för VDOT 45 = 4:38min/km... Så genom att ta reda på sitt VDOT-värde kan man lägga rätt fart för att hålla sig i rätt träningszon. 
  • änglabitch
    PerG skrev 2012-07-21 23:03:55 följande:
    För att jag läste det i min bok! ;)... Det finns ett värde som heter VDOT som en snubbe som heter Jack Daniels har utarbetat (som är ett pseudo VO2max-värde) och när man har beräknat vilket sådant värde man har (jag har 45) så kan man läsa ut i en tabell ett antal olika "farter" (E, M, I, T, R) som man sedan applicerar på olika träningspass. T.ex. så är I-pace (intervallfart) för VDOT 45 = 4:16min/km medans T-pace (Tröskelfart) för VDOT 45 = 4:38min/km... Så genom att ta reda på sitt VDOT-värde kan man lägga rätt fart för att hålla sig i rätt träningszon. 

Wow! Spännande! Det är mycket man inte vet
  • PerG
    änglabitch skrev 2012-07-21 23:09:47 följande:
    Wow! Spännande! Det är mycket man inte vet
    Jag vet inte så mycket heller (har läst boken en gång och ska gå tillbaka och läsa den en gång till) och det finns ju massa olika träningsexperter som säger massa olika saker... ;)...

Jag är dock ganska säker på att den här snubben vet betydligt mer än mig i alla fall ( http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Daniels_(coach) ) så det kan ju inte bli sämre än om jag hittar på något slumpmässigt... ;)
Svar på tråden Löpartråden 13