Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
PerG: Aha, om jag talar om vad jag tänker göra så kan du belägga det vetenskapligt *skrattar*
Vet ni andra vad ni har i maxpuls? Har ni gjort något slags maxpuls-test? Hur i så fall?
Det verkar asjobbigt, såklart... Vad trodde jag? www.marathon.se/traning/sa-gor-du-ett-maxpulstest
Gav mig ut på min 1-mil runda utan några tidskrav i hopp om att finna löparglädjen igen. Kändes ok i början. Efter 2km börjar jag känna av min högra höft, fortsätter ändå. Efter 6.22km hugger det till så pass att jag inte vågar fortsätta. Ringer hem och ber att bli hämtad men maken är mitt uppe i att laga mat till barnen så det fick bli en mycket långsam 4km promenad hem i regnet. Frusen blev jag också.
Frågan är hur jag ska gå vidare med det här. Vila ut smärtan ett par dagar som jag gjorde sist. Även om jag inte sprang i Göteborg så gick vi milslånga promenader. Eller ta reda på varför jag får ont i just höften. Jag tror jag snedbelastar på något sätt. Får oftast mest ont i högra höften. Samtidigt som mitt vänstra ben kan kännas stumt ibland som det somnar, eller inte riktigt hänger med (händer iofs inte så ofta). Jag har alltid gått lite snett med fötterna så det kanske inte så konstigt att det påverkar även om jag springer.
Kan det se det här om jag vänder mig till tex Löplabbet, eller måste man till en läkare?
Har du smärta i ljumsk- och höftpartiet men smärtan har kommit smygande kan det vara överbelastning du drabbats av. Symtomen är typiska inflammationssymtom. Det vill säga en viss smärta under uppvärmning, sen minskad smärta efter uppvärmning och under aktivitet. Därefter stelhet och värre smärta i slutet av aktiviteten. Även stelhet och värk morgonen efter.
Musklerna i ljumsken och höften drabbas lätt av överbelastningsskador. Förmodligen har du under en tid tränat mycket hårt eller under förhållanden som slitit mycket på kroppen. Inom fotboll kan dessa förhållanden t.ex. vara flera träningstillfällen och matcher på vattendränkta planer.
Är du inte uppmärksam på din kropps signaler utan fortsätter träna lika hårt och under samma förhållanden trots smärtan kan det som nu bara är en lättare överbelastning snart övergå till inflammation eller muskelbristningar. Du bör vila under en period. Efter detta styrketräna mag- och ryggmusklerna kontinuerligt. Återgå sen till träning gradvis. Är det ingen som helst förbättring kan du prova behandling med inflammationshämmande medicin under ett par veckor. Därefter testa träning igen. Inget resultat då heller, kontakta idrottsläkare.
Låter som om det är det här som jag åkt...
Man vet att man fått tillbaka lusten att träna när man klättrar på väggarna på vilodagen!
Maken har jour, så jag är ensam med barnen och har dessutom inte sovit mer än ett par timmar i natt - och ändå vill jag ut och springa! Förkylningen verkar jag ha lyckats mota också!
Längtar till imorgon!
Skickar lite, pronto!
Så gör jag ofta när det känns motigt. Bestämmer mig för att det är bra bara jag kommer ut - och väl där så går det oftast bättre än jag trott. Som i söndags med långpasset, kunde ha blivit en liten långsam joggrunda men blev 16,6 km...