Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Är så glad, klarade av sista tempo passet innan tävlingen utan problem :) 2 km uppvärmning, följt av 2 km i tröskelfart (4:30), 5 km tävlingsfart (4:10-4:15) och sen 2 km nedjogg.. Även om jag antagligen inte klarar halvamaran på 1:30 har jag följt programmet och klarat av att hålla hastigheterna rakt igenom.
Ska bli spännande att se hur det går om drygt 1 vecka :)
Dag 10 i schemat för att klara halvmarathon på 1:50 är nu avklarat. Idag var det dags för intervaller. Jag tycker verkligen att det här schemat har hjälpt mig att komma framåt i min löpning. Tycker att jag klarar av att hålla ett högre tempo, framför allt att våga ta i.
På fredag är det dags för en mil. Vi ska sätta oss i bilen och köra ner till Göteborg kl 10 på förmiddagen. Det blir till att ställa väckarklockan fast vi är barnfria (känns sådär), men jag är taggad för att slå mitt personbästa. Sedan har jag ju många timmar på mig att vila i bilen.
Löparmamman: Lycka till!
Per G: Visst är det gott med långsamma pass? Jag har sprungit ett par långpass med grannen och hon springer långsammare än vad jag brukar göra, så jag har sällan känt mig så pigg som efter rundorna med henne. Helhärligt! Jag tror att det är väldigt nyttigt också.
Zezzan: Gott jobb! Du får lägga passet på din mentala vinst-lista - nästa gång det känns skit kan du tänka på det passet och komma ihåg att det faktiskt gick även om det var skitjobbigt. Så gör jag när jag tycker att inget funkar - härdar ut och njuter efter..
Jespis: Ah, grattis!!
Busfröt: Vilken fart!! Under 1.30 på halvmaran, det är ju ett sånt där drömmål jag har. Lycka till!!!!
Idag har jag sprungit 2 km uppvärmning, sedan 30 min CXworx (core) följt av 13,5 km distanslöpning. Flack asfalt så det gick rätt fort. Gött!! Tillbaks i Småland igen.
Trosor? Jag springer alltid i mina vanliga. Svettas så mkt att allt är genomblött ändå :-P
Waimea: Haha.. vilka olika upplevelser vi hade helt klart om det var din bekvämaste mara!? ;).. Jag tyckte det gick helt okej de först 30km, men det var ju blött, kallt och blåsigt. Efter 30km började jag bli riktigt stel i vaderna och fick slå av på tempot betydligt! När jag kom in mot Västerbron på andra varvet så gick det låååååångsamt (det blåste också mer på andra varvet tyckte jag) men jag gav mig fasiken på att klara det! Fick lite extra energi av publiken runt drottninggatan (tror jag det var) och fick någon slags euforisk upplevelse runt 40km när jag nästan började gråta av glädje på något skumt sätt... ;)...
Var inte riktigt beredd på att man skulle springa det sista varvet runt stadion (trodde man skulle in på "framsidan") innan man sprang in så jag missbedömde den kvarvarande sträckan en del (GPS-klockan hade då redan passerat 42km, troligen pga alla hus i stan som störde signalen) så det var riktigt jobbigt de sista 500m... ;)
Jag hade helt klart slarvat med långpassen, men jag fick mersmak och är redan anmäld till Stockholm Marathon 2013!... ;)
Sitter förresten och bokar in resan upp till Lidingöloppet nu (hotellet har jag bokat sen tidigare)! Ser riktigt fram emot det nu och har börjat snegla på om man skulle försöka sig på att klara det på 2:45-2:50... Sub 3:00 måste det definitivt bli i alla fall! Har så smått börjat träna lite mer strukturerat nu och planerar att åka till Skatås några gånger och köra milspåret (i olika antal varv) som förberedelse eftersom jag tycker det känns rätt likt Lidingöloppet "i snitt"...
Min snabbdistans regnade in. De långa, lugna rundorna kan jag köra i regn, men inte de snabba. Jag har snigelfobi och måste hinna undvika de slemmiga små djuren. Ditt snabbpass, Waimea, skulle jag inte klara...
Jag åkte till gymmet istället och försökte köra på löpbandet, men gud så tradigt. 3+2 km upp- och nerjogg och 3,5 km i 5:30-fart fick räcka. Jag passade istället på att köra lite styrka när jag ändå var i gymmet. Jag brukar ju slarva med styrketräning så det kanske var bra, även om jag är lite besviken över löppasset.
Imorgon bitti reser dotera och jag ensamma utomlands för att hälsa på vänner. Det kommer att bli en springfri vecka, och det stressar mig lite så nära inpå loppet, framförallt eftersom jag - rent tempomässigt - inte imponerat på mig själv på sistone.
Jag ska försöka hinna med ett långpass i packningshysterin idag. Det kommer kännas bättre att löpskolka om jag får njuta av den där lite sega känslan i benen i ett par dagar åtminstone.
Mycket laddad och sprallig gav jag mig ut på min 2:a mil-runda,efter 7 km började jag få ont i knät,på utsidan,det blev värre och sista kilometern gick av ren vilja. Linkade fram som en skadeskjuten höna. Halva rundan gick på asfalt vilket jag inte är jättevan vid. Idag,dagen efter, kan jag knappt stå på benet. Borde ju stannat och inte pressat på när det gjorde så ont,men det är lätt att vara efterklok. Vad gör jag nu? Är det bara vila som gäller? Känns så pissigt,tycker verkligen jag tagit det lungt och skyndat långsamt för att vänja kroppen vid belastningen.