Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Jag gillar inte bomull när jag tränar alls. Enda undantaget är när jag springer kortare sträckor så kan jag ha vanliga kalsonger under ett av mina par shorts. Helst springer jag med ett par andra shorts som man inte "behöver" ha underkläder i eller så har jag ett par "polyesterkalsonger" från skidåkningen som jag kan använda i andra fall... Annars så blir det blött av svett och skaver när man springer lite längre med bomullsunderkläder.
Ni tjejer kanske inte har det problemet i samma utsträckning eftersom (i alla fall min frus som jag har som referens) damunderkläder oftare verkar vara uppblandade, eller ibland uteslutande syntetmaterial?
Jag bestämde mig på en bajamaja under halvmaran att aldrig mer springa långa stunder med bomullstrosor. Att korva på sig det blöta och få det att sitta bekvämt. No more!
Hej igen alla!
Hm, jag trodde inte att det hade gått så lång tid sedan jag gjorde mitt senaste inlägg, men det gjorde det visst. Intensivt med semester..
PerG: Sthlm blev en besvikelse, tidsmässigt sett. Höll högt tempo till 15 km då jag insåg att det var för högt. Backade av till 3.30-tempo, dvs 4.50 - tempo, men vid halvmaran blev det en genomklappning deluxe. Jag toktappade sugen mentalt, kroppsligt var det inget problem, men jag ville inte mer sen. Bröt ner till femkm-intervaller och gav mig fan på att ta mig i mål, så jag sprang in på 3.43. Var riktigt nöjd när jag kom in och det var min bekvämaste mara hittills, ingen tillstymmelse till kramp i vaderna. Sen var det ju sunkväder, men det bekom mig inte mer än att jag märkte att det blev kallt och stelt. Hur gick det för dig, Per?
Jag försöker öka min träningsmängd från ca 5 mil i veckan till drygt 6 mil i veckan. Försöker öka löpsträckorna i stället för att öka antalet pass, så jag springer 3 x 15 km (ca) och sen ett långpass. Då får jag ett par vilodagar och det är nog tvunget för att hålla. Förra veckan gick det bra och den här veckan har börjat bra med ett intervallpass som blev 2 x 1000 - 800 - 600 - 400 - 200 m. Trodde att jag skulle kunna pressa farten till under 4 min/km i alla intervaller, men det gick bara på de kortaste. Tror att benen var för trötta och rundan jag sprang på var lite för kuperad för att kunna springa på, hade rejält med syra i benen på slutet. Hade väl lite hybris efter mina tusingar för två-tre veckor sedan, då jag var under 4 min på alla. Är på semester i Blekinge så jag fick lite fina vyer på rundan - och typ femtio mosade mördarsniglar. Uäck!
Jespis: Jag har en virtuell löpkompis på min 405:a men den funktionen var nog den första jag stängde av. Höll på att bli galen av det eviga blippandet. Jag är iofs urdålig på att använda klockans finesser, har lagt in något intervallpass och laddar upp till nätet, annars är jag bara ute efter att se distans och hastighet.
Det där med blåsor och ont tror jag har lite att göra med vad man har för fötter.. Jag är i det närmaste plattfot och får i princip aldrig några blåsor. Men jag är som Per och har ett halvnummer större dojor när jag springer.
Min 610:a kom igår och jag som redan hade kört backintervaller... Blev en kvällspromenad för att testa! Idag ska jag springa 5 lugna km, har lagt in det som dagens träning, men hur hittar jag det i klockan?
Hittat!
Jag visste att min Suunto med footpod inte var så korrekt vid mätning av sträcka och tempo, men detta blev ändå en boost för löparsjälvförtroendet! Heja mig!
3km är bättre än inget va? *trött, hungrig, sliten, håll, krampkänning*
På schemat stod det lugna 20 min. Det blev regält slitiga men ändå lugna 3km på 17 min. Jaja man kan inte ligga på topp varje dag
Om det känns som du beskriver det ska man nog hoppa av. Inget kul att tvinga sig då.. Bättre lycka nästa gång typ.. ;)
Själv är vi hos svärföräldrarna och jag har jag sjuk träningsvärk i mina vader! Har kört lugna pass ihop med frugan de senaste två dagarna först och sen kört ett stenhårt 5km resp. ett 4x800m intervallpass direkt efter när vi kommit tillbaka.. 3 av passen körde jag med mina "minimalistskor" så därför har jag fått sån träningsvärk i vaderna...
Jag upptäckte hur fantastiskt kul det var att springa när jag sprang med frugan. Eftersom hon inte sprungit på länge så sprang vi i 6:30-7:00-tempo och det var inte så ansträngande för mig (brukar ligga mellan 4:30-5:30) så det var enbart ren njutning i det sköna vädret... Måste tvinga mig att ta sådana "mysrundor" utan fartkrav... ;).. Har ju köpt en löpträningsbok och i den står det om "easy-runs" som man ska göra som "basträning"