• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG
    Riotflickan skrev 2012-07-19 20:03:52 följande:
    Är det någon som har nåt tips på intervaller att börja med? Hur långa och hur mycket vila emellan? Är det bäst att jogga emellan, ska man gå eller stå still? Har aldrigvsprungit itervller innan. PerG,H ar du nåt tips om hur man gör på 305:an?
    Har inga bra tips på intervallträning riktigt än. Jag läser en bok om löpning (Jack Daniles Running Formula) med mycket löparteori och har läst en del om intervallträning men kan nog inte omsätta det i några allmänna råd riktigt än.. ;).. 

Däremot vet jag hur man gör för att ställa 305:an i intervallträning! ;)... 

Om du trycker på Mode-knappen ->Träning -> Pass -> Intervall -> Och sedan väljer vilken intervallsort du vill köra så kan du sedan ställa in alla värden och sen är det bara att låta klockan tala om för dig vad du ska göra!.. Om du saknar din manual så finns den förresten på nätet att läsa: http://www8.garmin.com/manuals/984_OwnersManual.pdf
    Intervallträning finns på sida 17 och framåt.
  • PerG
    Waimea skrev 2012-07-20 22:11:48 följande:
    PerG: Låter som en mara med mersmak.. Ut och nöt backar, det är det bästa inför Lidingö. Du får åka ner till din svägerska och springa Växjömaran om nu Lidingö går bra. Den är snabb och flack och åtta varv  
    Jo, jag ska springa mycket backar framöver! Som tur är så bor vi på en höjd och har gott om både långa, korta, branta och flacka backar att välja mellan! ;).. Ska försöka träna lite mer strukturerat nu de sista två månaderna med lite intervallpass, långpass och tröskelpass... Förhoppningsvis kan jag ligga runt 4-5 pass/vecka genom att jag ska springa till/från jobbet (6-8km) 1-2 ggr/vecka och får lite extrapass "gratis" därmed... 

Jag hade faktiskt tänkt springa Växjömaran och övernatta hos svägerskan (som för övrigt ska flytta in till stan efter sommaren) men vi har bokat en charterresa med hemkomst samma dag som maran så det blir lite tajt att hinna dit då.. ;).. 
  • Riotflickan
    PerG skrev 2012-07-21 00:07:39 följande:
    Har inga bra tips på intervallträning riktigt än. Jag läser en bok om löpning (Jack Daniles Running Formula) med mycket löparteori och har läst en del om intervallträning men kan nog inte omsätta det i några allmänna råd riktigt än.. ;)..  Däremot vet jag hur man gör för att ställa 305:an i intervallträning! ;)...  Om du trycker på Mode-knappen ->Träning -> Pass -> Intervall -> Och sedan väljer vilken intervallsort du vill köra så kan du sedan ställa in alla värden och sen är det bara att låta klockan tala om för dig vad du ska göra!.. Om du saknar din manual så finns den förresten på nätet att läsa: www8.garmin.com/manuals/984_OwnersManual.pdf Intervallträning finns på sida 17 och framåt.

Merci! Ska kolla på det! Sprang lite intervaller igår. Det blev 4,3 km totalt och ja körde intervaller i trehundrigar, dvs 300 m jogg - 300 m snabbare löpning. Kändes ganska kul! Det blev också ett snittempo under 6 min/km, viljet nog är det bästa jag sprungit. Känns som om det börja hända grejjer!
  • Waimea

PerG: Allt går med lite vilja (Jag skojar bara!!)

Hemkommen efter 28 långsamma och sköna kilometrar. Gott! Inget ont någonstans nu, det flyter fint med löpningen. I morgon blir det nog en liten cykeltur, Pärlan har nypumpad slang och välinställd broms igen.  

• Waimea

Riotflickan: Jag har skrivit en del om intervaller tidigare i tråden, kolla bakåt. 300-ingarna lät ju jättekul! Jag gillar stegar, dvs 1-2-3-4 min eller 200-400-600-800-1000 m eller liknande. Brukar köra typ 1 min gå- eller ståvila. 

• PerG
    Waimea skrev 2012-07-21 16:46:33 följande:
    Riotflickan: Jag har skrivit en del om intervaller tidigare i tråden, kolla bakåt. 300-ingarna lät ju jättekul! Jag gillar stegar, dvs 1-2-3-4 min eller 200-400-600-800-1000 m eller liknande. Brukar köra typ 1 min gå- eller ståvila. 
    Och om man vill använda 305:an till det så ska man tydligen kunna göra "avancerade" träningsprogram i datorn och sen ladda in i klockan. Då borde man kunna göra ett sånt träningsprogram. Man får använda Garmin Training Center till det men jag har inte provat det ännu... 
  • Riotflickan

En helt ny värld, detta med intervaller! Ska sannerligen utforskas! Vilodag idag, på't igen imorgon!

• elinaehn

Fem kilometer på gräs idag igen. Snitthastighet 11,25. Längtar hem till min vanliga runda i skogen snart!

• PerG
    Riotflickan skrev 2012-07-21 17:19:26 följande:
    En helt ny värld, detta med intervaller! Ska sannerligen utforskas! Vilodag idag, på't igen imorgon!
    Ja, för mig med! Jag håller på och experimenterar lite utifrån boken jag läser och testar lite med GPS-klockan! Jag har, vilket jag aldrig kunde tro, faktiskt kommit att tycka att det är rätt kul med intervallträningen... 

Idag blev det 4x800m med 70 sekunders vila (testar lite olika vilotider) + 1km uppvärmning och 1km nedvarvning. Ska nog öka på antalet intervaller till 5-6 x 800 nästa gång jag kör intervallträning... Eller kanske köra på Waimaes variant med stegrande och avtagande längd under passet.
Svar på tråden Löpartråden 13