• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG
    änglabitch skrev 2012-08-06 20:42:52 följande:
    Hur långt är AXAfjällmaraton? Som en mara eller? Då måste det vara riktigt tufft!!
    Det är 43km så det något lite längre än en vanlig mara. Och ja, det är nog rejält tufft eftersom det förutom längden och terrängen dessutom går över tre fjäll och har en stigning på 1800m!

Här står lite om banan: http://vertex.cx/Fjallmaraton/files/Banbeskrivning_Fjallmaraton.pdf
    Ah, jag blir så sugen när jag ser bilderna och beskrivningen!! ;)

De har tydligen ändrat de första 8km (har inte satt mig in i det) så den delen stämmer inte med beskrivningen..

Här är mer om loppet i allmänhet: http://vertex.cx/Fjallmaraton/ 
  • PerG

Det blev förresten inga skor idag! Klämde och kände på de som jag hade tänkt köpa, men de var lite för hårda och "tuffa" för mig (passar i princip enbart för off road)...

Jag ska ha något lite "snällare"... ska fundera lite till några dagar.. hmm

• Löparmamman

Löparmamman är tillbaka på banan

En överbelastad höft, ett familjeliv som tagit knäcken på mig, förkylning med halsont och total brist på motivation har gjort ett det knappt blivit någon löpning alls här. Men i slutet på förra veckan kom jag igång lite smått, men oj vad jag tappat i fart och uthållighet. Fått köra gång/jogg  1km intervaller först körde jag 6km bara för att känna av. Nästa gång ökade jag på till en mil. I lördags gick jag 1km och joggade/sprang 2km och tog mig runt på på ca 1:20. Idag fick jag med maken på cykel bredvid som fick peppa mig hela tiden och serva med vatten och lyckades ta mig runt utan att gå med en snittfart på 6:30 min/tim totalt 1:57 km. Hade kanske gått lite fortare om det inte varit så varmt, men ändå... det känns långt från mitt 1 mil på 50 min som jag satsade på innan jag skadade mig. Är inte i närheten av att klara halvmaran som det känns idag. Men det är väl bara att kämpa på, och hoppas på att höften håller. Jag har tänkt sikta på att klara 15km nästa veckan, utan någon tidspress.

• Riotflickan
    änglabitch skrev 2012-08-06 16:58:03 följande:
    Grattis,bra jobbat! Jag var oxå lycklig när jag fixar milen hur långt är midnattsolsloppet? Är det en mil?

Ja, det kändes lite som en milstolpe. ;) Midnattsloppet är en mil, men jag tror att det är en lättare mil än där jag brukar springa, vilket delvis är en del av Lidingöloppsbanan. Så det finns gott hopp att jag klarar av det. Tiden struntar jag i, jag är inte riktigt där ännu.
  • Themis

Och nu kom bakslaget som ett brev på posten- så förutsägbart!

Fast sen firade jag den nya högtiden "klumpmåndag" igår också.

Först drog jag högerknät med full kraft i bilens instrumentbräda när jag skulle hoppa in för att hämta barn, och sen slog jag skallen i ett handfat när jag skulle knyta skorna på gymet.

Så det var lite blandad entusiasm under det passet.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Waimea
    Busfröt skrev 2012-08-06 10:02:06 följande:
    Visby halvmara blev en total katastrof! Har iaf lärt mig att jag aldrig mer kommer tävla samma vecka som jag varit sjuk. 32 gradig värme och stekande sol gjorde det ju knappast lättare, kan ju trösta mig med att jag genomförde loppet iallafall. Hela 14 damer bröt loppet pga värmen och därtill en hel hög med herrar oxå.
    Slutade på en 10:e plac av 41 startade, men långt ifrån den sluttid jag hade hoppats på. Resten av kvällen (och natten) låg jag sjuk i värmeslag i sängen. Frossa, feber, kräktes när jag försökte äta, ont i magen, ofrivilliga muskelkramper och helt bota i huvudet!

Tur kroppen repar sig snabbt, nu är det bara att sattsa på att ta igen det på stockholm halvmara :)

Äsch då. Krya på dig och grattis till en fin placering. Ibland blir det inte som man tänkt sig, vad hemskt det låter att ha varit så sjuk..
  • Waimea
    PerG skrev 2012-08-06 20:53:37 följande:
    Det blev förresten inga skor idag! Klämde och kände på de som jag hade tänkt köpa, men de var lite för hårda och "tuffa" för mig (passar i princip enbart för off road)...

Jag ska ha något lite "snällare"... ska fundera lite till några dagar.. hmm

Prylgalning..

Jag tror att de första 8 km av AXA Fjällmarathon är förlagda till ett elljusspår för att få lite bättre spridning på startfältet. Så tyckte jag alla fall det snackades mellan dem jag sprang med i söndags som ska upp och köra fjällmaran till helgen.

Jag tyckte mina Salomon (Speedcross 3) kändes lätta och fina, men jag har ännu inte sprungit trail i dem. Har inte kollat ut någon riktigt bra trailrunda och har sjukt dåligt lokalsinne i skogen, så jag suger på karamellen lite till
  • PerG

Nje, så prylgalen är jag väl inte?.. Eller jo, lite kanske.. ;).. Hur många skor har du själv då? ;).. Jag har 3 nu innan jag skaffat trailskor, men de äldsta kommer jag nog inte använda så mycket längre...

Du kan väl använda gpsklockan för navigering? Den kan ju leda dig tillbaka till en plats (startpunkten) då om du springer vilse?

Jag funderar på att börja med någon vandringsled, typ Vildmarkskeden eller Bohusleden.. Där är det ju lite blandad typ av terräng innan jag ger mig ut på lite "råare" terräng... Har inte så långt till Änggårdsbergen i Göteborg och där går det nog hitta bra rundor i terrängen sen!

Waimea skrev 2012-08-08 07:43:28 följande:
    Prylgalning..

Jag tror att de första 8 km av AXA Fjällmarathon är förlagda till ett elljusspår för att få lite bättre spridning på startfältet. Så tyckte jag alla fall det snackades mellan dem jag sprang med i söndags som ska upp och köra fjällmaran till helgen.

Jag tyckte mina Salomon (Speedcross 3) kändes lätta och fina, men jag har ännu inte sprungit trail i dem. Har inte kollat ut någon riktigt bra trailrunda och har sjukt dåligt lokalsinne i skogen, så jag suger på karamellen lite till

• Busfröt
    änglabitch skrev 2012-08-06 16:54:04 följande:
    10:a av 41 låter inte som nån katastrof ju! Men det beror väl på förväntningar förstås. Kanske inte värt att bli så dålig av . Men jag tycker det var bra gjort ändå. Waimea: du spelar i en helt annan liga! Kul att du delar med dig inspirerande! Igår slog jag distansrekord och tuffa runt en 12 km runda,glad!!!!! Kroppen höll ihop och allt kändes fint. Nöjd att jag tog med mig vätskebältet,och ännu nöjdare att jag pimpa en av flaskorna med proviva,en skvätt ljummen proviva svartvinbär efter 1 mil jogg i mestadels sol är bland det godaste jag druckit och gav mig ork till 2 km till. 1.24 tog det och jag kan nöjd konstatera att det gick fortare än de gånger jag sprungit " långt" förut ( milen). Så härligt när det går frammåt En nyfiken nybörjarfråga- trail betyder alltså löpning i skogen helt utan stig att följa? Offroad lixom ?
    Absolut inte värt att bli så dålig av, men har jag väl börjat med nå är jag lite för envis för att sluta och var ju först när jag kom i mål som jag kände att något var riktigt fel med kroppen. Under loppets gång fanns ingen ork att känna efter :P
    Inte palceringen som var värsta katastrofen utan tiden, men var nog inte bara jag som kände så efter den dagen.. Sprang 10 min snabbare förra halvmaran och drygt 15 min långsammare än jag hade som måltid :/
    Men men nya tag ist för att deppa ner sig, vet ju att jag kan bättre :)
Svar på tråden Löpartråden 13