Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Rapport från Mallis: varmt varmt, varmt! 7.30 i morse var jag på fötter, drack lite vatten och stack. 5 km kändes bra, den sjätte gick på ren vilja - och den 7:e fick jag ömsom gå och ömsom springa. Imorgon provar jag med 7.10, äter en banan och dricker lite mer - och hänger på mig vätskebältet!! Strandpromenaden är fantastisk från Cala Bona till Cala Millor. Jag sprang 3,5 km bort och vände och det fanns mer att se efter det! Några långpass tror jag inte på, men kanske kan det bli en daglig morgontur i alla fall?! Var det inte någon löparguru som sade: I just want to look good naked!
Jespis: bra jobbat!!
Jespis: Det var Jonas Colting som sade det där med att se bra ut naken..
Du vänjer dig vid värmen efter några rundor, när jag var på Kanarieöarna i våras trodde jag att jag skulle stupa för att det var så jäkla jobbigt i värmen, men vid tredje rundan kom jag in i det igen.
Jag hade en bra träningsvecka förra veckan. Förutom intervallerna i början av veckan sprang jag till mitt CXworx-pass i torsdags, blev 12 km. Sprang sedan till några kompisar på middag på fredagen, 9 km, båda passen i ca 4.45-tempo. I lördags blev det en långsam kortis, 5 km, för att lufta hjärna och ben efter en hektisk 6-årsfödelsedag. Igår blev det så det goaste passet på länge:
Sprang med tre killar från klubben, långpass var målet, 2 timmar tiden vi skulle vara ute. Det började på lite asfalt, sedan blev det skogs-, och grusväg som övergick till mer och mer trail. Tanken var 2-3 km trail, men två av killarna skulle upp och springa AXA Fjällmarathon och ville mer, så det blev 7 km över stock och sten. De andra tre trippade iväg så nätt, jag klampade på som en elefant, men oj så kul det var. Det är verkligen att vara här och nu att springa och leta fotplaceringar och löpvägar, och dessutom grym styrketräning för fötter, vader och rumpa. Vi stannade två gånger vid vatten för att skölja av oss och vila lite. Förutom dessa pauser hade Anders, som tagit ut rutten, lagt in 20 sek gåpaus var tionde minut. Superskönt! Då hann leder och ligament smörjas upp, pulsen gå ner och det gick att dricka utan att skvimpa ut vattnet. När vi väl sprang vidare kände jag mig pigg och fräsch igen, rekommenderas verkligen!! Någon direkt effekt på medelhastigheten blev det heller inte. Totalt sprang vi 22 km.
Den här veckan är det tillbaks till jobbet igen.. Steg upp vid kvart över fem för att ta första morgonbussen.. *gäsp*
Impad över er som klarar av att springa i värmen. Här i Turkiet är det 35grader i skuggan redan vid 9 tiden på morgonen. När vi la oss kl 00 var det super varmt fortfarande och lyften stod helt still. :-S
Visby halvmara blev en total katastrof! Har iaf lärt mig att jag aldrig mer kommer tävla samma vecka som jag varit sjuk. 32 gradig värme och stekande sol gjorde det ju knappast lättare, kan ju trösta mig med att jag genomförde loppet iallafall. Hela 14 damer bröt loppet pga värmen och därtill en hel hög med herrar oxå.
Slutade på en 10:e plac av 41 startade, men långt ifrån den sluttid jag hade hoppats på. Resten av kvällen (och natten) låg jag sjuk i värmeslag i sängen. Frossa, feber, kräktes när jag försökte äta, ont i magen, ofrivilliga muskelkramper och helt bota i huvudet!
Tur kroppen repar sig snabbt, nu är det bara att sattsa på att ta igen det på stockholm halvmara :)
Värme är inte min grej att springa i, men klara av 11 km nu på förmiddagen i alla fall.
Jahopp, då ska jag iväg och köpa trailskor i eftermiddag! ;). Köper såna icebugs med dubbar så jag kan ha dem som kombinerade vinter/terrängskor... Blev lite sugen på att testa terränglöpning (bra variationsträning) så då "måste" jag ju ha bra skor... ;)
Eh, jag är definitivt ingen expert, men med trail avser man väl främst "stiglöpning" (dvs inte en fin tillrättalagd grusväg, men någon form av upptrampad "bana", spångar etc. att följa) medan terränglöpning innefattar både stiglöpning och ren "rakt ut i skogen"-löpning.. Jag kommer nog främst ge mig på "stiglöpning" men även en del "off road". Ska t.ex. springa Axa Fjällmarathon nästa år och då finns det inte så mycket stig på många ställen utan lervälling, stenar, rötter, snö!?, m.m. (tror jag, har inte sprungit än)...