• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG
    Waimea skrev 2012-10-03 12:55:15 följande:

Jag har för övrigt bestämt mig för mina två, kanske lite motsägelsefulla mål inför nästa år.

1. Genomföra ett ultralopp. Har siktat in mig på ett sextimmarslopp hemma-hemma i Dalarna i april.

2. Springa milen på under 40 minuter. Med tanke på långlopp i april är det rimligt att sikta in sig på det framåt senare delen av 2013.

Som en trevlig bieffekt av träningen till nummer 2 hoppas jag att jag kan klämma en halvmara på under 1.30 också.

Tanken är att springa fler kvalitetspass, men varva med riktigt långa och långsamma långpass, typ 3-5 mil. Borde bli en bra träningskombination. Men det är mitt allra, allra seriösaste träningsmål någonsin. Lite pirrigt, mycket roligt!

Spännande! Jag tror du kommer klara det galant!! Intressant att mixa så två olika mål men om du lägger upp det som du säger med varsitt halvår för respektive mål så borde du klara det! Blir det Göteborgsvarv nästa år också eller när planerar du köra din 1:30-halvmara? ;)
    Planerar du att köra sub40 på något speciellt lopp eller får det bli när det blir typ?

1:an och 2:an har jag nog tänkt också, men på längre sikt (eller ja, Axa Fjällmaraton räknas väl rent tekniskt som ett ultralopp). Jag har nog inte mer kapacitet än ~44-45 på milen för tillfället så jag har nog minst 1-2 års fokuserad träning innan jag ens är i närheten av att fundera på det... 

När vi outar våra målsättningar så ska väl jag också sätta ner mina för 2013!? ;)

1. En marathon (Stockholm Marathon) under 3:45

2. Göteborgsvarvet under 1:40

3. Lidingöloppet under 2:35...
    (Jag undrar om jag kommer ha kapaciteten att kapa det ner till runt 2:30 tro, det får bli mitt drömmål! Jag blev ju så förvånad över att klara 2:38 i år så det är väl kanske bättre att sikta högt? Jag hamnar nog i startgrupp 2 som jag förstod det och då kanske jag har mer ryggar att haka på och mindre trängsel i spåret?)

(4). En klassiker på under 24 timmar! I år blev det visst 24 timmar och 18 minuter totalt!.. Jag vet dock inte om jag har lust att simma Vansbro en gång till så den får stå kvar som osäker... 

• PerG
    Zezzan skrev 2012-10-03 13:04:19 följande:
    Heja heja. Jag ställer upp som hejarklack

Jag sitter och fnular lite på mål jag med. HM under 2.10 borde jag kunna klara om jag får vara skadefri. Tog det ju på 2:13 i Oslo och då hade jag varit skadad och knappt tränat något alls på länge. Hmm borde man kanske satsa på under 2:05? Milen under 55 skulle jag oxå vilja ta. På midsommarafton tog jag den på 55:44 på träning. 
    Men efter det gick det utför med träningen.
    Eller så kör jag på och har som mål att genomföra, träna och ha kul  
    Om du klarade det på 2:13 i år med de förutsättningarna du hade så tror jag faktiskt helt ärligt att du hinner träna upp dig till 2:00! Nu har du ju fått känna på distansen i tävlingssammanhang och vet kanske lite bättre hur din kropp reagerar? Lite mer pannben (det behöver man också träna på! ;), muskler och uthållighet så kommer du klara det galant! ;)
  • PerG
    Zezzan skrev 2012-10-03 15:42:12 följande:
    Någon som har förslag på löparskor? vet att det är väldigt personligt. Men tycker det är super svårt. 
    Nu har jag nike lunarfly som känns ok. + ett par adidas supernova glide 4, dem får jag väldiga blåsor av på längre rundor, Är lite småsugen på ett par asics men vet inte alls vilka man borde snegla på. 
    Jag springer bara på asfalt. 
    Jag gillar verkligen mina Saucony Kinvara 3. De är otroligt lätta (mittemellan raceskor och "vanliga" skor i vikt) och sköna att springa i, men så har de också ett väldigt litet tå/häl-dropp (4mm) så man bör kanske egentligen ta någon annan sko med lite större dropp under en övergångsperiod innan man går ner dit...  

De funkar bra både på asfalt och grus (hade dom på Lidingöloppet) i alla fall och de är visserligen inte så täta mot väta, men i gengäld så släpper de ut vatten ganska lätt (vilket nästan är viktigare)!

Men det är som sagt väldigt individuellt vad man gillar och behöver... Det kan ju också vara så att de skorna du har är bra, men att du behöver ha en annan storlek bara (jag hade problem med blåsor och blåa naglar förr innan jag gick upp en storlek)? 
  • xmarcusx
    PerG skrev 2012-10-04 00:02:09 följande:
    Jag gillar verkligen mina Saucony Kinvara 3. De är otroligt lätta (mittemellan raceskor och "vanliga" skor i vikt) och sköna att springa i, men så har de också ett väldigt litet tå/häl-dropp (4mm) så man bör kanske egentligen ta någon annan sko med lite större dropp under en övergångsperiod innan man går ner dit...  

De funkar bra både på asfalt och grus (hade dom på Lidingöloppet) i alla fall och de är visserligen inte så täta mot väta, men i gengäld så släpper de ut vatten ganska lätt (vilket nästan är viktigare)!

Men det är som sagt väldigt individuellt vad man gillar och behöver... Det kan ju också vara så att de skorna du har är bra, men att du behöver ha en annan storlek bara (jag hade problem med blåsor och blåa naglar förr innan jag gick upp en storlek)? 
    Jag kör också Kinvara, dock 2, inte 3. Jag gillar dem skarpt men är man ovan med lätta skor ska man ta det lugnt och bygga distansen på sikt, lite som du är inne på, annars kan det bli tufft för vaderna.
  • Zezzan

Finns det några lättare men inte hellätta skor man kan ha i en övergång? De skor jag har nu är väll rätt regält dämpade tror jag

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Riotflickan

Hej igen! Jag har saknat er! Kul att läsa om fina tider på halvmaror och LL. Inspirerande! Funderade på att köpa en startplats i Lidingö tjejlopp, men fick aldrig ändan ur.. Tur var det, för jag hade feber tors-lör den veckan. Opererades igår, så nu blir det ingen löpning på 2veckor. Inget allvarligt, en liten förlossningsskada bara... Narkossköterskan såg att jag läste Runner's World och det visade sig att hon tränande inför NY Marathon! Hon övertalade mig att springa Sthlm HM nästa år. jag är sugen, kanske borde anmäla mig! Sedan jag skrev här sist har jag iaf sprungit 5k i 5:30-tempo. Utan att känna mig helt slut efteråt. Små, små förbättringar... FRÅGA: vinterskor, har ni det? Med eller utan dobbar? Är sugen på nån Icebug-modell, men har absolut ingen koll.

• Jespis

Jag har ett par icebugs, med dobbar. De passar inte mig så bra och så är de lite för små dessutom... Vet inte om jag ska köpa ett par stl 40 (har alltid 39 annars) och ge dem en chans till... De är ganska hårda och inte särskilt följsamma - men greppet är fantastiskt! Jag brukar annars springa med vanliga broddar, som man trär på skon - funkar jättebra!

• Jespis

Börjar längta efter att komma ut och springa! Förkylningen sitter i bröstet och luftvägarna, jag är hes och hostig och nu är det verkligen inte kul längre! Imorgon fm flyger maken till England på kurs, är hemma och vänder på onsdag och åker sen till Göteborg på ytterligare en kurs. Själv ska jag rodda runt vardagen med tre barn och jag ser min löpning skymta någonstans bortom den veckan... Blä!

• Waimea

PerG: Japp, jag springer GBG, sen tänkte jag ta något mindre millopp här i faggorna och persa på. Går ett bra i mitten av september. 

Jätteroliga mål du har - du lär få bra draghjälp i träningen till LL i att träna för AXA.

Zezzan: Jag springer i ett par Asics DS Trainer. De är lättare än en 'vanlig' sko, men ändå rätt stabila. Jag pronerar jättemycket så jag blandar och ger, idag var jag ute i mina Mizuno Wave Ronin II, de är tokplatta och snabba, men dessa kan jag inte springa mkt i, då går det åt skogen med hälsenorna. Har också ett par rejält stabila, Saucony Hurricane, dessa kör jag mest mängd i (pass längre än 15 km) och jag har haft dem på mina senaste långa tävlingar. Lite oortodoxt, kanske, att springa tävling i tjockis-skorna, men jag brukar få trassel med krampkänning och skit i slutet av både mara och LL, men med dessa känner jag ingenting. Behöver nog dämpningen när jag blir trött eftersom jag är rätt klen i bålen och gärna både sätter mig ner i steget och krummar med ryggen. 

Idag var jag ute på 15x1 min med 30 sek joggvila, sprang i skogen hemmavid. Uppför åt ena hållet - 4.10 - 4.20 - tempo - nerför åt andra, typ 3.55-tempo. Hade programmerat klockan så den plågade mig igenom det. Tyckte inte det kändes så blodigt innan passet, men sen insåg jag att en minut kan bli vansinnigt lång. Fint i skogen, hursomhelst, och fullt med trattisar, jag och sonen var ute och cyklade och plockade lite innan.   

• PerG
    Waimea skrev 2012-10-06 20:03:44 följande:
    PerG: Japp, jag springer GBG, sen tänkte jag ta något mindre millopp här i faggorna och persa på. Går ett bra i mitten av september. 

Jätteroliga mål du har - du lär få bra draghjälp i träningen till LL i att träna för AXA.

Jag kanske får åka och hälsa på svägerskan nästa september och heja på dig då! ;)

Ja, AXA kommer bli en utmaning att träna inför! Jag tänkte springa Bohusleden/Vildmarksleden en del för terrängträningen och sen får jag väl åka till närmsta skidbacke och köra långa backträningar! ;) .. En kompis som cyklar MTB har lovat att ta med mig ut och visa fina stigar/terräng i närområdet också!

I onsdags hade vi en friidrottsaktivitet med jobbtävlingen som vi håller på med. Man fick välja två som skulle köra varje gren, men vi var bara två från vårt lag på plats så vi fick båda köra alla grenar... ;).. Det gick rätt bra och jag sprang 100m (3:a), längdhopp (5:a), 3000m (2:a), och kulstötning (14:e). Vi skulle avsluta med 4x400m stafett men min lagmedlem som var med kunde inte pga knät så jag fick springa alla sträckor själv och kom sist.... ;)

Dock kom vi 2:a totalt sett (av 11 lag) så det får vi vara nöjda med! Det lag som vann var fulltaliga (4st) och kunde ju köra med taktik i grenvalen...

Jag har en sjukt svår träningsvärk av detta! Igår kunde jag knappt gå och idag har jag varit väldigt stel.. Tror att det var explosiviteten i 100m och längdhoppet som orsakade det... ;)
Svar på tråden Löpartråden 13