Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Jag får nog lov att kallas nybörjare eftersom jag inte sprungit på 3 år. Har nyligen börjat igen och kämpar mig tappert framåt.
Jag har en fråga. Jag blir förskyld med halsont då och då och får då hålla upp med all tränin någon vecka. Det stör mig oerhört, med det jag undrar är, hur mycket tappar man av det man uppnått? Är det ett steg bakåt (och två framåt) eller tappar man all uppnådd kondis?
Zezzan, jo nog skulle jag påstå att din miltid under 60min är en snabb och en supertid med mina ögon mätt :) Du är grym!
PerG: Det är enkelt att ladda ner från Garminklocka till jogg.se. Superbra sida. Grattis till perset!! Envisa göteborgare.
Sommarfrö: Välkommen till tråden! Jag blandar löpning med simning, lite core (försöker få till åtm ett pass i veckan) och spinning. Tycker egentligen att all träning är rolig, men är rejält biten löpare.. När jag lägger upp min löpträning brukar jag försöka tänka typ skönt-snabbt-långt. Ett distanspass i veckan där jag bara springer och det känns lätt och ledigt. Ett fartpass med någon typ av intervaller, kan vara backe, korta, långa, tidsintervaller, finns hur mycket som helst att välja på. Sedan vill jag försöka springa ett längre pass. Egentligen i samma tempo som distanspasset eller lite långsammare. I sommar har jag varit duktig på att springa långpassen riktigt långsamt och hur konstigt det än låter tror jag det har hjälpt mig att bli snabb på kortare distanser. Byggt uthållighet och kapillärer i musklerna och så. Mitt bästa tips för dig för att komma igång är att strunta i klocka eller åtminstone inte bry dig så mkt om tid och fart. Gå på känsla. Bestäm dig för att 'idag ska det kännas lätt och skönt' och så springer du inte snabbare än att det fungerar. Är det så att du behöver gå för att det ska kännas lätt, då går du. Tids nog kommer du att kunna springa med samma känsla i kroppen. Samtidigt kan det vara roligt att, någon gång, sätta lite fart på benen. Välj en kortare sträcka, kanske 100-200 meter. Spring sträckan fort, stanna och återhämta dig och när du känner dig pigg igen, så kör du en gång till. Så repeterar du kanske 6-8 ggr. Bygger kondition och styrka och är kul!
Idag har jag varit och simmat på morgonen och ikväll blir det ett sista fartpass inför Lidingö. Jag ska träffa en kompis som kör Berlin marathon på söndag, vi tänkte köra 10 x 200 meter. Det är riktigt roligt! Bara att springa precis allt man orkar i 40 sekunder, sedan vila, sen på'att igen. Torsdag blir det vila och fredag blir det fem lätta km med några små fartökningar, förmodligen på taket på en finlandsfärja.
Tack för alla superbra tips waimea! :) tar till mig allt.
Var ut och gjorde ett försök på en mil igen imorse. Gick inget vidare :( Vädret var dåligt, mentalt kändes det skit, och allt kändes jobbigt bara. Men det blev i alla fall 6km. Man får vara nöjd med det ändå. Det var ju bra gjort att komma ut i spöregn och 12 plusgrader. :)