• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG

Jag är så nöjd!!!!!!!! Redan i början av loppet kändes det bra och jag knappade in många sekunder för varje kilometer mot min planering för 2:45 och när jag hade passerat aborrebacken efter 25km hade jag över 7 minuter tillgodo mot planen!!!

Det gick lite trögare de sista 4-5km och jag hade redan fått lätt magknip från de sista 7-8 km som bara blev värre men jag bet (knep!) ihop...

När jag hade passerat sista km-markeringen så hade jag ca 6 min kvar för att klara under 2:40 och tack vare att det var ganska lätt utförslöpning klarade jag det med marginal och sprang in strax under 2:39!!!

Fick lite regn under andra halvan av loppet, men hade gärna haft lite mer för det svalkade skönt! ;)

• Waimea
    PerG skrev 2012-09-29 16:38:15 följande:
    Jag är så nöjd!!!!!!!! Redan i början av loppet kändes det bra och jag knappade in många sekunder för varje kilometer mot min planering för 2:45 och när jag hade passerat aborrebacken efter 25km hade jag över 7 minuter tillgodo mot planen!!!

Det gick lite trögare de sista 4-5km och jag hade redan fått lätt magknip från de sista 7-8 km som bara blev värre men jag bet (knep!) ihop...

När jag hade passerat sista km-markeringen så hade jag ca 6 min kvar för att klara under 2:40 och tack vare att det var ganska lätt utförslöpning klarade jag det med marginal och sprang in strax under 2:39!!!

Fick lite regn under andra halvan av loppet, men hade gärna haft lite mer för det svalkade skönt! ;)

Wow, vilken fart!! Grattis, vilken prestation!!

Jag gick ut långsamt idag, det var så vansinnigt segt att krokna sista milen förra året, vilket gav tidernas Runners High sista milen. Backarna gick skitbra, då var småbackarna vid Bosön värre. Gick in på 2.34.53, inget nytt pers, men silvermedalj och en våldsam spurt och jättepigg nu efter. Med facit i hand hade jag väl kunnat legat på mer, men det var så skönt att känna att det blev ett lätt och bra lopp. Inte tillstymmelsen till kramp eller trötthetskänsla i benen.. Nu snaskar jag toblerone och banan. Ha en fin helg alla! Förresten, Zezzan, hur gick fotbollsmatchen??

• PerG
    Waimea skrev 2012-09-29 17:24:02 följande:

Wow, vilken fart!! Grattis, vilken prestation!!

Jag gick ut långsamt idag, det var så vansinnigt segt att krokna sista milen förra året, vilket gav tidernas Runners High sista milen. Backarna gick skitbra, då var småbackarna vid Bosön värre. Gick in på 2.34.53, inget nytt pers, men silvermedalj och en våldsam spurt och jättepigg nu efter. Med facit i hand hade jag väl kunnat legat på mer, men det var så skönt att känna att det blev ett lätt och bra lopp. Inte tillstymmelsen till kramp eller trötthetskänsla i benen.. Nu snaskar jag toblerone och banan. Ha en fin helg alla! Förresten, Zezzan, hur gick fotbollsmatchen??

Tack! Och bra jobbat själv!!

Jo, det är ju alltid en balansgång att hitta rätt tempo som man orkar hålla hela vägen men samtidigt pressa sig så man får en bra tid! Jag gick ut relativt långsamt i början också även om det till stor del var för att jag inte hade så mycket val.. ;)...  

Jag hade förberett min planering genom att jag körde in förra årets mellantider på Lidingöloppet från GPS:en i excel. Sen viktade jag om alla mellantider till en faktor (hur stor andel av totaltiden varje km utgjorde) och sedan applicerade jag den faktorn på varje kilometer utifrån min önskade tid och fick därmed mellantider som var någorlunda "verklighetsförankrade" (som då tar hänsyn till backar, trötthet etc)...  Gjorde likadant på Göteborgsvarvet i år och det är ganska tryggt att ha ett sånt schema att kolla av då och då om man ligger i rätt fart... 
  • Zezzan

Super duktiga ni var på lidingöloppet idag.

Matchen förlorade vi men fasiken vad kul det var. Måste nog kolla upp om det finns något kasst lag i närheten hemma . 90 min fotboll är inte att leka med aj aj mina lår och fötter haha

• Zezzan

Någon som testat Lidl löparkläder? Har hört ryktas att flera gillar dem.

• Zezzan

Alltså jag har sån sjukträningavärk att jag knappt kunnat röra mig idag, haha så landet gå om man spelar en fotbollsmatch helt otränad

• Waimea

PerG: Analytiker där.. Jag hade målsättningen 'alla kilometrar under 5 min/km är bra kilometrar', ungefär.

Zezzan: Haha, det brukar bli så när man gör saker man inte gjort på länge. Kul, hursomhelst.

Svar på tråden Löpartråden 13