• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Zezzan

Helt kass träningsvecka och jag får sjukt dåligt samvete och känner mig stressad över det  
    Vi har pusslat för att få det hela att gå ihop med ett barn med vattkoppor. Min make har jobbat mer eller mindre dygnet runt förutom den dagen han var hemma med sjuktbarn, fast då drog han till jobbet så fort jag kom hem.
    Jaja en 7.5km lång promenad med en 4.5åring nertvingad i vagn i måndags. Ett tabatapass i köket medans barnen åt frukost igår är det jag fått till. På lördag morgon åker jag och 2 kompisar till Ullared så helgen går bort för träning :-S Då är det imorgon jag har på mig. Jaja allt är bättre än inget visst är det väll så.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • PerG
    Waimea skrev 2012-10-07 20:10:27 följande:
    Själv har jag varit ute på 16 km flack, fin löpning. Passade på när sonen gympade. Lade in en fartökning efter fyra km, sprang då ca 20 - 30 sek snabbare än utgångstempo, hamnade mellan 4.16 och 4.25. Insåg att det var mitt tävlingstempo i halvmaran, mer eller mindre och fascinerades av hur jobbigt det kändes idag och hur lätt det gick att hålla samma fart i 2,1 mil på loppet. Det måste vara nåt med nummerlappen. Hur som helst, avslutande åtta km var supersköna och jag kom ner i tempo kring 4.50 igen utan någon större ansträngning. Gott!!!! 
    Man ska aldrig underskatta nummerlappseffekten! ;)... 

Skulle du springa Växjö marathon i år eller hur blev det förresten?
  • PerG
    Jespis skrev 2012-10-07 12:08:07 följande:
    5 långsamma, tunga och inte helt krya km idag, för att jag fick ångest över frånvaron av löpning den närmsta veckan... Kändes ändå skönt att komma ut! Nu kurerar jag mig tills maken kommer hem, så kanske det blir ett lite längre pass på onsdag!

Råkade klicka hem ett par nya Icebugs också. Och igår lade jag ut en annons för att sälja mina gamla, som jag sprang i ett par ggr bara i fjol. Jag behöver en stl större och får dessutom snygga lila i stället för fjolårets cerise - det måste ju gå snabbare?!

Tips: smsport.nu tar 1100 kr för fjolårets, 1400 för årets (500-200 kr billigare än alla andra).
    Var det Anima eller Pytho2 du skaffade med dubbar? Jag har velat fram och tillbaka och kan inte bestämma om jag ska skaffa några Icebugs.

Anima verkar ju bäst för ren asfaltslöpning/is/snö medan Pytho2 även är en "terrängsko" som går att springa på asfalt med?
  • PerG
    Zezzan skrev 2012-10-11 18:34:54 följande:
    Helt kass träningsvecka och jag får sjukt dåligt samvete och känner mig stressad över det  
    Vi har pusslat för att få det hela att gå ihop med ett barn med vattkoppor. Min make har jobbat mer eller mindre dygnet runt förutom den dagen han var hemma med sjuktbarn, fast då drog han till jobbet så fort jag kom hem.
    Jaja en 7.5km lång promenad med en 4.5åring nertvingad i vagn i måndags. Ett tabatapass i köket medans barnen åt frukost igår är det jag fått till. På lördag morgon åker jag och 2 kompisar till Ullared så helgen går bort för träning :-S Då är det imorgon jag har på mig. Jaja allt är bättre än inget visst är det väll så.

En heldag på Ullared är väl att betrakta som träning? ;)

Snart är du igång igen! Nu när det äntligen börjar bli lite sköna soliga höstdagar (utan regn) så tycker jag det är helt underbart att springa!  Löven är alldeles röd/gul/oranga och det är alldeles friskt i luften! ;)
  • Jespis

Jag har icebug anima-l bugrip, av den enkla anledningen att de fick bäst i Runner's World's test förra året.

• Nelia82

Jag får ont i magen efter nästan varje löppass nu för tiden :( Någon som vet vad det kan bero på, eller måste jag helt enkelt acceptera "löpar-magen"?

Försöker hålla ett jämnt tempo och inte ta ut mig så mycket, men får ont ändå... hela dagen blir förstörd för det tar flera timmar innan jag är människa igen :(

Detta kunde hända någon gång ibland förr, men efter Midnattsloppet (då jag tog ut mig ganska mycket och fick riktigt ont i magen efter 7 km efter jobbigt uppför samt att det tog två dagar för magen att bli normal igen) så får jag ont nästan jämt nu!

Häromdagen sprang jag 7 km på morgonen med tom mage, lugnt tempo och plan mark, då klarade jag mig undan det onda och mådde bra efteråt, men testade morgonlöpning igen häromdagen (och bara 6 km) men en rejäl uppförsbacke mitt i, och då fick jag så ont så jag låg i sängen 1-2 timmar efteråt, fick springa på toa hela tiden och hade så jäkla ont.

Varför blir det så? Det tar ju bort löparglädjen för mig :( Jag ska egentligen springa intervall idag och 8 km på söndag, men nu törs jag inte springa på söndag för vi ska ha stort kalas för 1-åringen här hemma och jag vill ju inte ligga med magont då! Ska jag hoppa över intervallträningen idag och springa 8 lugna imorgon då kanske? Med risk att förstöra lördagen istället.....

• Riotflickan
    Nelia82 skrev 2012-10-12 09:33:11 följande:
    Jag får ont i magen efter nästan varje löppass nu för tiden :( Någon som vet vad det kan bero på, eller måste jag helt enkelt acceptera "löpar-magen"? Försöker hålla ett jämnt tempo och inte ta ut mig så mycket, men får ont ändå... hela dagen blir förstörd för det tar flera timmar innan jag är människa igen :( Detta kunde hända någon gång ibland förr, men efter Midnattsloppet (då jag tog ut mig ganska mycket och fick riktigt ont i magen efter 7 km efter jobbigt uppför samt att det tog två dagar för magen att bli normal igen) så får jag ont nästan jämt nu! Häromdagen sprang jag 7 km på morgonen med tom mage, lugnt tempo och plan mark, då klarade jag mig undan det onda och mådde bra efteråt, men testade morgonlöpning igen häromdagen (och bara 6 km) men en rejäl uppförsbacke mitt i, och då fick jag så ont så jag låg i sängen 1-2 timmar efteråt, fick springa på toa hela tiden och hade så jäkla ont. Varför blir det så? Det tar ju bort löparglädjen för mig :( Jag ska egentligen springa intervall idag och 8 km på söndag, men nu törs jag inte springa på söndag för vi ska ha stort kalas för 1-åringen här hemma och jag vill ju inte ligga med magont då! Ska jag hoppa över intervallträningen idag och springa 8 lugna imorgon då kanske? Med risk att förstöra lördagen istället.....

Det här med magar är knepigt. Jag har IBS med mycket trög mage, så jag har laborerat en hel del. En slutsats jag nått är att när jag tycker att jag är lös i magen är det egentligen så att jag varit hård, men att tarmarna till slut lyckats göra sej av med det. Egentligen är löpning och annan träning bra, eftersom det sätter igång magen. Dock är det rättså jobbigt när man befinner sej i löpspåret och får tokont och behöver en toalett. Tips ett är väl att se till att gå på toa innan löprundan. Kanske vänta en stund så att det tajmar bättre med magen? Tips 2 är att laborera med kosten. Detta är svårt. Vissa behöver mer fibrer, men troligtvis är det det motsatta. Jag tål knappt fiberberikade produkter med kli etc alls. Rå lök är bara att glömma, liksom kål alla slag. Baljväxter är gott, så det äter jag ibland. Testa att minska på fibrerna ett tag och se hur det känns. Det är vanligt att fysiskt aktiva människor tycker att fibrer ingår i en "nyttig" kost, men det är mycket individuellt. Det finns också lösliga och olösloga fibrer, du kan säkert googla på det. Det som funkar för mej är ett laxerande pulver som drar åt sig vätska till tarmen. Men har man bara lös mage så är detta troligen ingen bra idé. Det finns också snälla fiberpreparat som är tarmreglerande, typ Inolaxol. Ska funka bra både vid lös och hård mage, men det är såklart också individuellt. Kanske ett rörigt svar, men du får gärna fråga mer...
  • Zezzan
    Nelia82 skrev 2012-10-12 09:33:11 följande:
    Jag får ont i magen efter nästan varje löppass nu för tiden :( Någon som vet vad det kan bero på, eller måste jag helt enkelt acceptera "löpar-magen"?

Försöker hålla ett jämnt tempo och inte ta ut mig så mycket, men får ont ändå... hela dagen blir förstörd för det tar flera timmar innan jag är människa igen :(

Detta kunde hända någon gång ibland förr, men efter Midnattsloppet (då jag tog ut mig ganska mycket och fick riktigt ont i magen efter 7 km efter jobbigt uppför samt att det tog två dagar för magen att bli normal igen) så får jag ont nästan jämt nu!

Häromdagen sprang jag 7 km på morgonen med tom mage, lugnt tempo och plan mark, då klarade jag mig undan det onda och mådde bra efteråt, men testade morgonlöpning igen häromdagen (och bara 6 km) men en rejäl uppförsbacke mitt i, och då fick jag så ont så jag låg i sängen 1-2 timmar efteråt, fick springa på toa hela tiden och hade så jäkla ont.

Varför blir det så? Det tar ju bort löparglädjen för mig :( Jag ska egentligen springa intervall idag och 8 km på söndag, men nu törs jag inte springa på söndag för vi ska ha stort kalas för 1-åringen här hemma och jag vill ju inte ligga med magont då! Ska jag hoppa över intervallträningen idag och springa 8 lugna imorgon då kanske? Med risk att förstöra lördagen istället.....
    Usch vad jobbigt  
  • Zezzan

Blev 6 km transportlöpning idag  
    Drog på mig löparkläderna och åkte till skolan. när vi pluggat klart för dagen hoppade jag in i bilen och åkte med en bit hemmåt. Efter en stund hoppade jag av och sprang resten av vägen Var super kallt i starten men sen fick jag stanna och plocka av mig kläder

Skönt var det iallafall.  

• Nelia82
    Riotflickan skrev 2012-10-12 14:15:59 följande:

Det här med magar är knepigt. Jag har IBS med mycket trög mage, så jag har laborerat en hel del. En slutsats jag nått är att när jag tycker att jag är lös i magen är det egentligen så att jag varit hård, men att tarmarna till slut lyckats göra sej av med det. Egentligen är löpning och annan träning bra, eftersom det sätter igång magen. Dock är det rättså jobbigt när man befinner sej i löpspåret och får tokont och behöver en toalett. Tips ett är väl att se till att gå på toa innan löprundan. Kanske vänta en stund så att det tajmar bättre med magen? Tips 2 är att laborera med kosten. Detta är svårt. Vissa behöver mer fibrer, men troligtvis är det det motsatta. Jag tål knappt fiberberikade produkter med kli etc alls. Rå lök är bara att glömma, liksom kål alla slag. Baljväxter är gott, så det äter jag ibland. Testa att minska på fibrerna ett tag och se hur det känns. Det är vanligt att fysiskt aktiva människor tycker att fibrer ingår i en "nyttig" kost, men det är mycket individuellt. Det finns också lösliga och olösloga fibrer, du kan säkert googla på det. Det som funkar för mej är ett laxerande pulver som drar åt sig vätska till tarmen. Men har man bara lös mage så är detta troligen ingen bra idé. Det finns också snälla fiberpreparat som är tarmreglerande, typ Inolaxol. Ska funka bra både vid lös och hård mage, men det är såklart också individuellt. Kanske ett rörigt svar, men du får gärna fråga mer...
    Känner igen mig jättemycket i det du skriver. Att jag egentligen inte är "lös" när jag väl sitter på toa, utan magen har ofta tjorvat några dagar gnm att jag inte kunnat göra ifrån mig alls på toaletten så när det väl sätter igång blir det problem, och oftast då efter löprundan uppenbarligen.

Jag startar ju gärna dagen med havregrynsgröt (sportgryn kör jag med just nu), och börjar fundera på om det kan vara boven i dramat? När jag var i Portugal i somras åt vi ju bara vanligt vitt bröd (frallor) som man köper varje morgon på bageriet i grannhuset, och då hade jag inte alls samma magproblem förutom i samband med menstruation. I våras körde jag lite striktare kost och åt bara keso+ägg till frukost. Det kanske är ett bättre alternativ då?
Svar på tråden Löpartråden 13